נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשאלון שסקר מעל 100,000 מורים, נשאלו המורים מה הם הכי צריכים. בראש רשימת התשובות לשאלה, הייתה בקשה לגישה למאגר שיעורים שהוכנו ע"י מורים אחרים.
מה אם יכולנו להנגיש מאגר כזה של שיעורים למורים ואף יותר מזה? מה אם השיעורים הללו היו זמינים דרך האינטרנט, לכל מורה ותלמיד, בחינם, ללא פרסומות וללא צורך להירשם או להזין סיסמא? ומה אם היה ניתן להפוך את השיעורים לאינטראקטיביים, לכאלו שמאפשרים משוב לתלמידים באופן מידי, אחרי כל מענה על שאלה או תרגיל? ומה אם המורים היו מקבלים באופן אוטומטי ומידי, דוח שיעור מפורט על ההתקדמות וההצלחה בשיעורים של כל תלמיד ותלמיד?
זה לא רק היה מקל מאוד על העבודה שלכם המורים וחוסך לכם הרבה זמן, זה היה מאפשר לכם לקחת לרמה הבאה את השיתופיות בהוראה, ואת הלימוד בין מורים למורים ובין תלמידים למורים. זה בדיוק מה שמנסה לעשות לרגו - www.lergo.org.il - מיזם ללא מטרת רווח, אשר מופעל ע"י עמותת לרגו – למד בעצמך, באמצעות מתנדבים.
אז מה זה לרגו?
כאשר משתמשים נכנסים לאתר של לרגו, הם מגיעים לאתר שמכיל מאות שיעורים ותרגולים אינטראקטיביים לתלמידים, בנושאים שונים. כאשר תלמיד מתחיל "לנגן" שיעור, או ללמוד משיעור, הוא עובר בין שלביו, רואה סרטון, פותר תרגול ומקבל משוב מידי על כל שאלה ושאלה (שחלקן כוללות רמזים והסברים). כאשר התלמיד מגיע לסוף השיעור הוא יכול לתרגל דברים בהם הוא התקשה, לעבור לשיעור הבא או לעיין בדוח השיעור המפורט שלו. אותו דוח שיעור מפורט נשלח באופן אוטומטי ומידי למורה אשר הזמין/ה את התלמיד לשיעור.
יש לציין שהתלמידים לא צריכים להירשם ללרגו, הם לא צריכים שיהיה להם חשבון אימייל וכן המורה לא צריך/ה "להקים כיתה וירטואלית", דבר שמאוד מקל על העבודה עם לרגו.
דבר נוסף שלרגו מאפשר זה שכל אחד יכול להוסיף שיעור ללרגו, כאשר השיעורים פתוחים לכולם. למעשה, כל התכנים בלרגו הוכנו בהתנדבות למען הקהילה ע"י הקהילה. כך, מורים משתמשים בלרגו בשתי צורות: שימוש בשיעור שהוכן על ידי מורים אחרים, או באמצעות הכנת שיעורים ותרגול בכמה דקות בעצמם. זה לא מפתיע אם כן, שלרגו נבחר לאחד האתרים שמייעלים את עבודת המורים וחוסך הרבה זמן ודפים.
אולם, לרגו הוא הרבה יותר מכלי אשר מייעל את העבודה של מורים. לרגו הינה פלטפורמת למידה שיתופית ופתוחה, המאפשרת לכל אחד ואחת ללמוד בתוכה, כמו גם לייצר תכנים לימודיים. החזון של לרגו הוא להוות פלטפורמה שתשמש קהילה יוצרת או קהילה שיתופית, בדומה לקהילה סביב ויקיפדיה. יחדיו מורים יוכלו ליצור, להעלות, לשתף ולקבל שיעורים אינטראקטיביים לילדים. קהילה כזאת מעצימה את המורים ומקלה על השיתופיות בלמידה בין מורים למורים, בין תלמידים למורים וכן בין מורים, הורים ותלמידים.
לרגו מאפשר שיתופיות מסוג זה כבר היום. לא רק שהפלטפורמה של לרגו פתוחה ומעודדת שימוש בשיעורים מלאים, אלא שגם התכנים עצמם פתוחים (כלומר ניתנים לעריכה ויצירת תוכן חדש מתוכן קיים) ומאפשרים שיתוף, כך שמשתמש אחד יכול ליצור שיעור המכיל ונבנה על בסיסן של שאלות מתוך בנק שאלות (שכבר מונה מעל 10,000 שאלות), שהוכנו ע"י משתמשים אחרים. מורים רבים מעידים כי אפשרות זאת מקצרת את זמן הכנת השיעורים והתרגולים משמעותית!
כל אחד יכול להעתיק שיעור או שאלה שהוכנו ע"י משתמש אחר, לערוך את השיעור או השאלה כרצונו, ולהתאים אותם לצרכיו. המשתמשים יכולים לתת משוב על האפקטיביות של השיעור באמצעות צפייה (מספר הצפיות), כפתור "אהבתי" וכן לתת הערות שפתוחות לכולם. תלמידים, מורים ויוצרי תוכן יכולים לשתף את השיעורים בפייסבוק, לשבץ את השיעור באתר בית הספר או בבלוג של המורה ולהמשיך את השיח גם שם.
כך, בשבוע שעבר, הדגמנו את האפשרויות הרבות שלרגו מאפשרת גם בכנס הפדגוגי ה-13 ע"ש יצחק שפירא, אשר השנה עסק בשיתופיות כתרבות למידה: ללמוד וללמד בשותף. את לרגו ייצגו בכנס המתנדבים ישי ברק ועופר קוריאל.
לרגו מהווה כלי למידה אקטיבי ומשמעותי, אשר זמין בכל מקום ובכל זמן (ואם לא ציינו את זה עד עכשיו – לרגו גם לגמרי בחינם. שכן הוא מופעל ע"י עמותת לרגו - למד בעצמך, באמצעות מתנדבים).
אביבית מיסטריאל, מנהלת בית ספר יד מרדכי בבת-ים, אומרת על לרגו: "השימוש בלרגו מהווה למידה משמעותית במיטבה. הלמידה נעשית בכל מקום ובכל זמן. הלמידה הינה פעילה ואינטראקטיבית ומסייעת בפיתוח לומד עצמאי."
כמה דוגמאות:
בין אם אתם רוצים להשתמש במאגר השיעורים והשאלות שבלרגו עבור התלמידים שלכם, לשתף את הקהילה בשיעורים משלכם, או רוצים לייעל את עבודתכם וגם לחסוך זמן בבדיקת מבחנים, לרגו קיים לשירותכם ואנו מקווים לראות אתכם בין המשתמשים שלנו בקרוב. תודה רבה!