כשיואב הגיע למיונים לקורס טייס, שאלו אותו בין השאלות הרבות, את השאלה, האם חווה כישלונות ואיך התמודד איתם. הוא מיד חזר בזמן לתקופת חטיבת הביניים וסיפר שהיה לו קושי רב עם מקצוע המתמטיקה ובעזרת נחישות ודבקות במטרה הפך לתלמיד מצטיין.
אני זוכרת היטב את המאבק של יואב (השם בדוי, הסיפור מדויק) במהלך כיתות ח' ו-ט', כשחווה כישלונות רבים בכל הערכה שהיא. למרות הכישלונות, הוא היה נחוש להיבחן ב-5 יחידות במתמטיקה, לא וויתר והשקיע מאמצים רבים. בעזרת תמיכה רגשית, לימודית ומנטלית שלי, הוא הפך לקראת סוף כיתה י' לתלמיד המצטיין של הקבוצה – אשר התרגש לקבל בסיום לימודיו זימון לקורס טייס.
לומדים להיכשל וכך מצליחים
כישלון הוא חלק מהעשייה. מהצלחות לומדים אך מכישלונות לומדים יותר. כשאתה נכשל, יש לך הזדמנות לראות פנימה, למצוא סיבה לכישלון ולתקן. כשאתה נכשל, אתה מתחיל לשאול שאלות, מתחיל לחקור: מה עשיתי או לא עשיתי שגרם לכישלון? איפה טעיתי בדרך, שהוביל אותי לתוצאה לא רצויה. באיזו דרך הייתי יכול לבחור אשר הייתה מביאה אותי להצלחה? מה עלי לעשות עכשיו כדי לתקן את הנעשה?
אחת המטרות של בית הספר היא לתת לתלמידים לשאול שאלות אלו ולהיות איתם בהתלבטויות, בחוויות ובהחלטות שלהם. התמודדויות עם הכישלונות הקטנים בבית הספר יעזרו להם להתמודד עם קשיים בחייהם הבוגרים, בעבודה, במשפחה, בצבא וכו'. ישנם לא מעט תלמידים אשר במהלך לימודיהם בבית הספר בורחים מלהתמודד עם הקשיים כדי לא לפגוש בכישלון וכך לא רוכשים כלים על מנת להתמודד איתו. בחייהם הבוגרים הם נתקלים בכישלונות ולא יודעים כיצד להתמודד.
הזמן הטוב ביותר ללמוד להתמודד עם כישלונות לימודיים וחברתיים הוא בתקופת חטיבת ביניים. זוהי תקופה שבה אין לחץ בגרויות, פרויקטים, מיונים לצה"ל וכו'. זהו זמן ללמוד לעומק - לא רק חומר לימודי, אלה גם לחוות מצבים רגשיים וחברתיים, ללמוד לזהות סיבות למצבים הללו ולהתמודד איתם. כלים אלו יסייעו לתלמידים בחייהם הבוגרים, יותר מאשר רכישת עוד פיסת ידע במקצוע מסוים.
תלמיד נוסף, אשר פגשתי בתחילת כיתה ח', הינו תלמיד בעל יכולות גבוהות מאוד בתחום המתמטיקה, הבולט בהיעדר כישורים חברתיים. סביר להניח שספג לא מעט כישלונות בתחום החברתי. התלמיד היה יושב לבדו, מרוכז רק בעצמו ונמנע מכל תקשורת עם תלמידיי הכיתה. לאחר תיווך בינו לבין תלמידים אחרים בכיתה, תוך עידוד עבודה שיתופית ועזרה הדדית, נוצרה הבנה אצל התלמיד לגבי התרומה האישית הטמונה בעזרה לזולת.
בעקבות התהליך שעבר התלמיד בתוך כיתת המתמטיקה השתנתה גישתו לגבי קשרים חברתיים, חשיבותם ותרומתם לחייו בכלל. תלמיד זה, בסוף כיתה יא', לפני הבגרות במתמטיקה, פתח את ביתו לכל חבריי הקבוצה ללמידה שיתופית, אשר בה נתן חיזוק ותמיכה לימודית ורגשית לחבריו.
כך תעזרו לתלמידיכם ללמוד להיכשל:
1. האמינו בהם
אמפתיה ואמונה כנה של המורה ביכולתו של התלמיד להתמודד עם הקושי.
2. עזרו להם לבטא את הקושי
על המורה לעזור לתלמיד להכיר ולהודות בקושי קיים, לעזור לו להביע במילים את הקושי ומהיכן הוא נובע. המורה צריך לעזור לתלמיד "לפרק" את הרגשת הכישלון לאוסף קשיים שהובילו לכישלון ובכך לעזור לו למצוא דרך לטפל בכל קושי בנפרד.
3. תנו להם דרך
חשוב לפרוס לתלמיד רשת בטחון, שתאפשר לו להתמודד עם הקשיים ללא לחץ של זמן וללא איום על מקומו בקבוצה מסוימת. כלומר, לבנות עם התלמיד דרך פעולה להתמודדות עם כל קושי בנפרד. למשל, אם תלמיד נכשל במבחן, עזרו לו להבין שיש לו קשיים בהבנת החומר המסוים ועזרו לו לחלק את החומר לפיסות ולקבוע צעדים שיאפשרו לו להשלים את החסר. הוא יכול למשל, לקבל עזרה פרטנית, ללמוד עם חברים או לקבל עזרה לבניית למידה עצמית יעילה בבית ובבית הספר, תוך ארגון רצף וסדר הלמידה וקביעת נקודות הערכה לבדיקת יעילות ההתקדמות.
4. אפשרו להם לתגמל זה את זה
במידה ותלמיד מתקשה לגשת לחבריו ולבקש עזרה, ניתן לתת לו תגמול אותו יוכל להעניק לחברו על העזרה (למשל, לתת לו 5 נקודות בונוס לציון המבחן, אותו יעניק לחבר שעזר לו להתכונן ולהבין את החומר).
5. כישלון השוואתי מול כישלון אישי
ברגע שתלמיד מרגיש כישלון, חשוב לעזור לו להבדיל בין כישלון השוואתי לכישלון אישי. כישלון השוואתי הוא כישלון בו אתה מרגיש שאחרים הצליחו ואתה פחות או בכלל לא. לדוגמה, תלמיד מרגיש שנכשל במבחן בגלל ש"כולם" הספיקו לסיים אותו ו"רק" הוא ענה רק על חצי מהשאלות. במקרה כזה צריך לעזור לתלמיד להבין שאין כישלון בהשוואה לאחרים, להסביר לו שבפעם הקודמת הוא עשה רק רבע ממבחן והיום עשה חצי וכל מה שעשה היה ממש נכון.
העבירו לתלמידים מסר לפיו, אין טעם להשוות את ההצלחה עם אחרים ולא ניתן להיכשל בהשוואה לאחרים. כישלון הוא הרגשה סובייקטיבית ואם נלמד ילד להשוואת הצלחתו וכישלונותיו לעצמו, למה שעשה קודם או למה שרצה לעשות ולא הצליח, נוכל למנוע ממנו רגשות קשים מיותרים, אשר קשורים להצלחתו ביחס לאחרים.
לסיום, כדי שתלמיד יוכל ללמוד להתמודד עם כישלון, יש לתת לו הרגשה שהוא לא לבד בהתמודדות, להיות לצדו לכל אורך הדרך ולעודדו להמשיך. ברגעי משבר, אם יהיו כאלו, חשוב שהמורה יהיה האחרון שמאמין בהצלחתו, גם כשאף אחד לא מאמין, כולל התלמיד. יש לחנך את התלמידים לכך שהדרך להצלחה רצופה בכישלונות ובנחישות, התמדה ועבודה קשה וניתן להתגבר על כל קושי.
איכות ההוראה היא לא בהעברת החומר הנלמד או הערכים הנחוצים. איכות ההוראה היא בקשר מעצים של המורה עם תלמידיו.