עוד מעט, עוד רגע קט, חוזרים תלמידי הכיתות הנמוכות והגנים ללימודים. בקבוצות קטנות ולא בכיתות אורגניות, לפעמים עם אנשי צוות שלא היו המורים הקבועים, אבל חוזרים. אז זה כנראה הרגע האחרון לשתף עוד קצת מהלמידה מהכי קרוב שיש - זו שנעשית בתוך הבית פנימה.
חשיבה מחוץ לחוברת העבודה
בלמידה הזאת, אין שום חובה לשבת בצורה מסודרת ליד שולחן כתיבה. תראו לי ילד אחד שאוהב לשבת על כיסא ליד שולחן העבודה בחדר שלו. שולחן המטבח, אולי, אם ממש חייבים, אבל עדיף לרבוץ על הרצפה או על השטיח, במרפסת, אם יש. גם אין צורך למלא עוד ועוד עמודים בחוברת הלימוד או בדפי העבודה שהמורה שלחה. זה לא כזה כיף. אפשר, במקום זה, להשתמש במרחב הביתי ובחפצים הנמצאים בו ולתרגל בעזרתם מושגים מתמטיים שכדאי להכיר ולדעת.
החזרה לכיתה לא צריכה להפסיק את דרך הלמידה הזאת, אפשר להמשיך בה גם הלאה, בכיתה ומחוצה לה. הנה תמונות, לא שלי, עם כמה רעיונות כאלה.
משולשי מגנטים – עובד גם בתיכון
נתחיל עם אביב, תיכף בן 3, שיצר משולש מריבועי המגנטים שלו וקרא מיד לאמא נעמה כדי שתראה. משחקי המגנטים ודומיהם לא מוגבלים בגיל ויכולים לשמש גם את האחים והאחיות הגדולים באימון בבניית צורות וגופים הנדסיים, מגיל הגן ועד... עד סוף התיכון למעשה.
כדורי צמר אי זוגיים
המגנטים ושאר הצעצועים שעשויים מצורות גיאומטריות יכולים לשמש גם בסדרות, בריצופים ובבניות שונות. בתמונה הבאה נמצאת רות, לומדת על מספרים זוגיים ואי זוגיים בעזרת מערכים של כדורי צמר קטנים לאורך הרצפה. הסדר מסייע לה לזהות חוקיות: מספר זוגי ואחריו מספר אי זוגי, וכך הלאה. ומה לבי המספר אפס? איך אפשר לסווג אותו?
וכמו הסדרות של הכדורים, ניתן להשתמש בחפצים קטנים אחרים ולהשתמש בסדר ובזיהוי דפוסים כדי לתרגל כפולות שונות, לזהות חלוקה עם שארית, להכיר מספרים פריקים וראשוניים ולתרגל עוד ועוד מושגים מתמטיים בדרך שהיא גם מהנה וגם מוחשית.
חלון ללוח הכפל
ומה לגבי למידה פורמלית יותר? גם בשביל זה מרחב הבית טוב הרבה יותר מהמרחב המצומצם של מחברת החשבון או חוברת העבודה. הנה החלון של משפחת מאיר, שגויס בידי בן ה-15 כדי לארגן עליו את לוח הכפל לאח הצעיר:
טושים מחיקים, חלון או כל משטח חלק אחר, כולל מדף פורמייקה ישן למשל, יכולים לשמש משטח מעולה לתרגול. והרבה יותר כיף לכתוב בהם, ולא בעיפרון.
אבני דופלו במקום דף עבודה
עוד למידה מובנית המשלבת אביזרי משחק, נמצאת בתמונה הבאה של סיון חשין. זה כבר מצריך מבוגר שותף שיכין כרטיסים לתרגול, אבל תראו כמה הרבה יותר כיף להשתמש באבני לגו או דופלו כדי לתת את הפתרונות ולא לכתוב אותם בעיפרון בדף העבודה. ואפשר גם לעשות שימוש חוזר בכרטיסיות, להציג בסדר שונה ולתרגל שוב ושוב.
והנה גם גידול מעריכי
ולסיום, בגלל שבמתמטיקה עסקינן, ואנחנו גם בתקופת קוביד-19 המרתקת אותנו לבית, ניתן להכיר קצת מושגים של גידול מעריכי. משחק "קפלה" הוא האמצעי המועיל ביותר לעשות את זה.
חזרה נעימה לשיגרה ואל תשכחו את מה שלמדתם בבית.
שתפו אותנו כאן בתגובות, ברעיונות נוספים שגיליתם כדי להעביר חומר מתמטי לתלמידים בבית. דווקא עכשיו, כדאי לזכור את האלטנטיביות הנפלאות שיש ללמידת כיתה-לוח-דפי עבודה-ספר.