נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הם יודעים לפתור נוסחאות, להציב, לחשב וגם לנתח בעיות מילוליות, אך האם תלמידינו ידעו לזהות מצב אמיתי בחייהם, לנסח אותו בכלים מתמטיים שלמדו, ליישם מושגים שנלמדו ולפרש את המצב בעולם האמיתי? מומחי PISA של ה-OECD מתכננים לבדוק בדיוק את היכולות הללו במבחני פיז"ה 2021. חשוב להם שהתלמידים ידעו להתחבר למגוון רחב מאוד של סיטואציות ומצבים בהם אנשים פועלים במאה ה-21 ולנתח אותם בדרך חישובית.
במסמך חשוב שהוציאו מומחי פיז"ה הם מסבירים מה יידרש מתלמידים במבחני פיז"ה הבאים ומאמינים שאלו גם המיומנויות שיידרשו מהם בעולם האמתי בעתיד. בסדרת כתבות, נפרט את עיקרי המסמך. בכתבה הראשונה, פרטנו את השלבים לשימוש במושגי המתמטיקה. בכתבה השניה בסדרה, סיפרנו מה נדרש מתלמידינו לקראת 2021. בכתבה זו, נפרט את שלושת השלבים החשובים שמציגים החוקרים, לניתוח מצבים בעולם בדרך מתמטית:
1. ניסוח: מהמציאות למבנה מתמטי
יכולתו של תלמיד להכיר ולזהות הזדמנויות כדי להשתמש במתמטיקה ולספק מבנה מתמטי לבעיה המוצגת בהקשר מסוים. בתהליך של ניסוח מצבים באופן מתמטי, התלמידים יקבעו האם ניתן לפשט את הנתונים המתמטיים החיוניים כדי לנתח, להשתמש ולפתור את הבעיה. התלמידים לוקחים מצבים מבעיות מציאותיות ומשייכים את המבנה המתמטי המתאים, בעזרת ייצוג מתאים. תהליך ניסוח מצבים מתמטיים כולל את הפעילויות הבאות:
2. יישום: פתרונות ומסקנות מתמטיות
יכולתו של תלמיד ליישם מושגים מתמטיים, עובדות, פרוצדורות והנמקה, כדי לפתור בעיות מנוסחות מתמטית וכדי להשיג מסקנות מתמטיות. בתהליך זה, תלמידים מבצעים את ההליכים המתמטיים הדרושים בכדי להפיק תוצאות ולמצוא פתרון מתמטי. למשל, ביצוע חישובים אריתמטיים, פתרון משוואות, ביצוע ניכויים לוגיים מהנחות מתמטיות, חילוץ מידע מתמטי מטבלאות ותרשימים, ייצוג ותמרון של צורות במרחב וניתוח נתונים.
בשלב זה התלמידים עובדים על מודל של המצב ובמסגרתו קובעים סדירות, מזהים קשרים בין ישויות מתמטיות ויוצרים טיעונים מתמטיים. תהליך זה כולל פעילויות כמו:
3. פירוש: מה כל זה אומר?
המילה 'פירוש' (והערכה) בהגדרת אוריינות מתמטית מתרכזת ביכולתם של אנשים לחשוב על פתרון מתמטי, תוצאות או מסקנות ולפרשן בהקשר של הבעיות שהניעו את התהליך, בעולם האמיתי. התהליך מערב תרגום של פתרונות מתמטיים, בנייה והסבר של טיעונים בהקשר של הבעיה, תוך כדי שיקוף מודל התהליך המתמטי ותוצאותיו. תהליך זה כולל פעילויות כמו:
עכשיו תורכם
יש לכם רעיון ייחודי לפיתוח חשיבה מתמטית גבוהה בקרב התלמידים? נשמח אם תשתפו אותנו, כאן בתגובות!
עוד כתבות בנושא PISA 2021