נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"זהו. זה לא עובד יותר", מצאתי את עצמי אומרת יום אחד למורה קולגה בהפסקה. "או שאני עוזבת את ההוראה או שאני ממציאה את עצמי מחדש".
אחרי שנים של הוראת ההיסטוריה של האמנות והעיצוב בטכניון, הרגשתי שהגעתי לצומת. לא משנה כמה אתאמץ לחדש, להכניס עניין בתוכן ובשיטות, הסטודנטים שלי מתחלקים איכשהו בכל שנה בחלוקה גסה לשליש "דלוקים", שליש אדישים ושליש שמחפשים דרכי מילוט. מייאש.
החלטתי ללכת על כל הקופה. נפטרתי מכל המצגות וההרצאות הנכבדות שלי, עם חומרים שאני מדקלמת מתוך שינה, חומר שאני או מי שמעלי, קבע שהוא ה"ליבה" החשובה של הידע.
זהו. בשבילי זה נגמר ובשביל התלמידים שלי ברור שזה כבר מזמן מזמן פאסה.
אנציקלופדיות מתו. הרשת חיה ותוססת והידע מכפיל את עצמו בקצב מסחרר יותר מאי פעם. התלמידים חיים עולמות אחרים של אפשרויות ותכנים. אז למה בעצם הם צריכים אותי? מה התפקיד שלי בהוראה בעידן עומס המידע והרשתות? החלטתי לצאת לניסוי ולבדוק מחדש את תפקיד המורה במאה ה-21. כך יצרתי את הרעיון של שיטת הלימוד ויקי-כיתה.
"אבל איך הם יסתדרו באוניברסיטה?" שואלים אותי שוב ושוב מורים כשהם שומעים על השיטה. "הרי שם הם יצטרכו לשבת בשיעורים ארוכים, לגשת למבחנים קשים ולהגיש עבודות אקדמיות מורכבות. אנחנו חייבים להכין אותם". אז זהו, שלא ממש. הלמידה האחרת נכנסת גם לאקדמיה, תוך הבנה שלמידה זו מכינה את הלומדים לעולם האמיתי בו הם יתפקדו כמבוגרים. עולם החינוך מבין שלמידת חקר היא הדבר הבא. הנה, את הניסוי שלי ערכתי בכלל על כיתת סטודנטים בשנה א' בקורס שנתי בתולדות העיצוב בטכניון.
7 עקרונות ללמידה בעידן הרשת
1. העיקרון החשוב מכל: חוכמת ההמונים
הספרייה הביבליוגרפית של הקורס מתחילה ריקה ונבנית כולה על ידי התלמידים במהלך הקורס עצמו. היא אינה "מונחתת" על ידי המורה בפתיחה. למה? פשוט כי כבר יש אוקיינוס של מידע שקיים ונגיש היום לכל אדם בכף היד. החוכמה - לשאול שאלות ממקדות בעת חיפוש וסידור הידע וליצור כלים שיעזרו לברור מקורות איכותיים. כלי העבודה: ספריית דרייב משותפת, בקוד פתוח לתלמידים ולמורה, המשקפת את "המוח הקבוצתי" צובר הידע של הקורס ומשמשת גם כלי ללמידת עמיתים.
2. התוצרים משקפים חיבור אישי ולמידה
בלמידה אנחנו מגייסים את המשאבים, הכישרון, נטיות הלב והעניין האישיים של התלמיד, כדי ליצור יצירה משלו בעקבות מושא המחקר שלו, בתוך מסגרת מוגדרת מראש. לדוגמה, יצירת קופסה בהשראת מעצבת שהשפיעה על העולם, בליווי הצגת גוף העבודות של אותה מעצבת והסבר כיצד היא השפיעה עלי.
3. תפקיד המורה – מנטור בתהליך הלמידה
בשיטה זו, המורה לוקח על עצמו תפקיד חשוב וכפול: ראשית, שמירת SETTING של הכיתה כמרחב בטוח, מאפשר, נעים ומצמיח עבור התלמידים – תפקיד שהוא הנחייתי. שנית, יצירת מסגרת מחקר ודיון מדויקות, דרך הכוונה בשאלות מחקר והגדרת משימות ברורות, שחייבות להיות גם פתוחות מספיק. המורה מעלה את רף הלמידה ו"מותח" את הגבולות האישיים של כל תלמיד במקומות בהם הוא מזהה תלמיד שלא "נדלק" על מושא מחקר או במקומות שבהם התלמיד לא מוצא את עצמו. הוא גם מרשת, שתפקידו לחבר בין תלמידים. המורה הופך מוביל וגם שותף פעיל בבניית גוף הידע הקבוצתי, מכוון למידה ועבודה, ובעיקר תפקידו לשקף לתלמידים את התהליך המיוחד שהם עוברים.
4. אין שיעורי בית
מלוא זמן השיעור מוקדש ללמידה ולעבודה. אין צורך לקחת עבודה הביתה.
5. אין מבחנים ואין הגשת עבודות כתובות
מדדי ההערכה נבנים ונמדדים יחד, דרך רפלקציה אישית לתהליך וביקורות לעבודות בהגשה. הרפלקציה תכלול התבוננות על ההשפעה הקוגנטיבית והרגשית של הידע החדש על הלומד - מה למדתי שחידש לי ובאיזה אופן, מה הקונטקסט האישי, מה עבד ומה לא עבד עבורי בתהליך, איך הרגשתי?
6. אווירה בלתי פורמלית בתוך מסגרת כללים ברורה
האווירה מאפשרת הזדמנות להתנסויות חווייתיות והרפתקניות. ומצד שני, יש הקפדה ברורה מאוד על מסגרת שיח ביקורתי בונה ומכבד, ועל נוכחות עירנית. ההתגייסות של התלמידים לעקרון זה נובעת מן המעבר של המורה ל"אחורי הקלעים" והמעבר שלהם עצמם למרכז.
7. בניית הידע
הידע נבנה בתהליך, דרך "גלים" חוזרים ונשנים של איסוף, חקר ויצירה. לפי השלבים שבהמשך.
אז איך תוכלו ליישם את ויקי-כיתה גם בכיתה שלכם?
אלו הם שלבי העבודה שלי, עם דוגמאות מתוך הוראתי:
מה בעצם הרווחנו?
הרווחנו תלמידים "דלוקים", סקרנים, שהרחיבו את היריעה שלהם ויצאו אחרים ממה שנכנסו. התגלה בפניהם עולם שלם וחדש של ידע ובסופו הם מבקשים עוד. הרווחנו תהליך יצירתי, מעצים ומגבש, של יצירה ובנייה אישית ושיתופית של גוף ידע וגוף יצירה ייחודי וחד פעמי. הרווחנו רלוונטיות לעולם חדשני ועכשווי, דרך חומרי למידה מתחדשים ומפתיעים, לצד חומרים "קאנוניים" ומוכרים. הרווחנו למידה על הלמידה, דרך התבוננות רפלקטיבית מתמשכת על התהליך תוך כדי שקרה. הרווחנו התנסות ביצירה ששואפת לבטא הבנה מעמיקה וגם אינטרפטציה אישית. לעומת זאת, מה אין בתהליך? אין כרונולוגיה מובנית, אין תכנים קאנוניים "מונחתים" כפשוטם מלמעלה ואין רגע אחד דל של שיעמום.