נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מה הקשר בין גרגרי אורז לקרטון אריזה? סבון וגומייה? מתלה וקפה? מחצלת סושי וכביסה? ביולוגיה ואומנות?
אז זהו – שלכאורה אין קשר.
אבל אצלנו בבית הספר, מהרגע שהתחלנו לפעול לפי מודל ה-STEAM, הרעיון ש"אין קשר" בין שני דברים נעלם, והתחלנו לחשוב כיצד ניתן ליצור חיבורים בין דברים. החיבורים האלו שיצרנו שינו את האופן בו אנו לומדים את מקצועות המדעים והאומנות בבית הספר, וגורמים לתלמידים להגיע לשיעורים כשהם נלהבים ללמוד, ועל הדרך גם קידמו משמעותית את הלמידה.
אז מהו מודל ה-STEAM ואיך התחלנו להשתמש בו?
את מודל ה-STEAM התחלנו לפתח לאחר שגילינו שהתלמידים שלנו לא תמיד יודעים להעביר ידע ממקצוע אחד לאחר. גם תלמידים שהצטיינו בנושא מסוים לא תמיד הצליחו להביא את הידע שלהם באותו המקצוע לשימוש כאשר הם נדרשו לעשות זאת בשיעורים אחרים. כך למשל, לא פעם אנו כמורות פגשנו בתלמידים המתקשים להבין גרף פשוט או חישוב נוסחה של נעלם אחד בפיסיקה (למשל בחוק המנוף) למרות היותם תלמידים מצטיינים במתמטיקה. באופן דומה באופן תדיר אנו פוגשים בבעיה בקריאת גרף בשיעור מתמטיקה לאחר שלמדו גרף דומה לו בשיעורי מדעים...
מתוך כך החלה אצלנו המורות חשיבה לשלב בלמידה מספר מקצועות, על מנת להרחיב את עולם ההקשרים והידיעות של התלמידים, להגמיש את אופן המחשבה שלהם על ידי יצירת קשרים בין תחומי דעת. ביקשנו לטשטש את הגבולות בין המקצועות השונים, להרחיב את הפריזמה ולגרום לכך שהתלמידים שלנו יגיעו לכל אתגר בחיים עם ארגז כלים מגוון לפיתרון בעיות.
כשחשבנו על דרך ההוראה הזו נזכרנו בליאונרדו דה וינצ'י, איש האשכולות הרנסנסי שהיה אומן, מדען, מתמטיקאי, מהנדס וממציא. החלטנו שגם אנחנו יכולים לאמץ את החשיבה הרנסנסית הזו ללמידה, ולפתח את השילובים בין המקצועות הללו בבית הספר. כך יצאנו למסע מרתק.
כיצד התוכנית מתנהלת?
במסגרת התוכנית ובתמיכת המנהלת, יפי הימלבלאו, פיתחנו תהליך למידה רב-תחומי בין מקצועות הליבה במדעים: "STEM" (ראשי תיבות של: מדע - science, טכנולוגיה - Technology, הנדסה - Engineering ומתמטיקה – Mathematics) לבין אמנות -Art, כך שנוצר תחום מקצועי חדש – STEAM!
כדי לשלב בין מקצועות צריך להכיר – הן היכרות בין המורים והן היכרות עם חומר הלימוד. מתוך כך, כאשר החלטנו להתחיל לשלב את שיעורי האמנות בשכבה ז' עם שיעורי המדעים, עשינו קודם כל הכנה: בתחילה בכל שבוע התקיים שיעור מדעים משותף של שתי מורות: דורית, מורה למדעים, שהובילה את השיעור כמורה דיסציפלינארית למדעים, ונאווה, המורה לאמנות, שתפקדה כ"מורה לומדת". נאווה תפקדה כתלמידה לכל דבר: היא הגיעה לשיעורים עם ספר ומחברת, נבחנה, הוערכה, הצביעה, שאלה, הצתוותה לצוותים וכן, גם לפעמים טעתה... למעשה היא חוותה את התלמידות מחדש וגילתה מה קורה בשיעורי מדעים, תוך כדי חשיבה כיצד ניתן לשלב למידה זו עם שיעורי אמנות. כתוצאה מהשיעורים המשותפים הללו, פותח מערך שיעור משותף של אמנות ומדעים, שהותאם לכל תלמידי השכבה. ברגע שהמודל פותח, נאווה החלה ללמד ב-CO שיעורי מדעים ואמנות משולבים יחד עם מורה מצוות המדעים.
הנה עוד כמה דוגמאות לאופן בו לומדים STEAM בבית ספרנו:
כיצד משפיעה תוכנית STEAM?
השפעת התוכנית הייתה מידית – בבית הספר נוצרה שפה חדשה ולמרות האתגרים הרבים התהווה מרחב למידה חדשני ומאפשר, המתרגם את מהותו לעולם חומרי מדהים, מעורר השראה. התלמידים מוצאים הקשרים בלמידת הנושאים, מתנסים בהתנסויות חדשות ורואים את העולם מפרספקטיבות שטרם ראו. עם זאת עדין ההקשרים בין תחומי התוכן לא תמיד נמצאים באופן זמין ואיכותי בשליפה אצל התלמידים. כך למשל, בעתיד אנו מקוות לשלב יותר את תחומי המדעים והמתמטיקה, בתקווה להצלחה גדולה יותר בהמשך.
נאווה, המורה לאמנות, מספרת: "במפגשים נפגשו עולמות חומריים, נחשף פוטנציאל רדום מעולם האשפה שדיבר: 'קיימות'. לא ניתן לתאר את האושר, הסיפוק, תחושת המסוגלות והחיבור. זה היה 'שלהם', אותנטי, נכון ומדויק לתלמידים ולחומרים. התלמידים יצרו במו ידיהם עולם חומרי חדש מבוסס על עולם מדעי. עולם עיצובי יעיל ופונקציונאלי. נוצר כוח למידה אדיר המזכיר את כוח הקיטור. הייתה תחושה שמצאנו אי חדש על המפה ומה שראינו משם לא נראה משום מקום מעולם".
דורית, רכזת מדעים ומדריכת מורים מספרת על החוויה: "אני ממתינה בכיליון עיניים לימי שלישי לשיעור המשותף של מדעים ואמנות עם נאווה והתלמידים, כשבכל שיעור אני לומדת המון והידע המדעי מקבל משנה תוקף. המנטרה שלי הינה כי מקצוע המדעים חשוב לכולם, לא רק למדענים לעתיד, ובעזרת כוחה של האמנות אנו מגיעים להרבה יותר תלמידים ונוגעים בהם."
למידות מרכזיות מתהליך הוראת STEAM
במהלך השנתיים האחרונות, בהן אנו מלמדות במודל ה-STEAM, למדנו כמה למידות משמעותיות שאולי יעזרו גם לכם, המורים שיבחרו להטמיע מודל הוראה זה בבית הספר:
אז מה נותן לנו השילוב בין אמנות למדעים? האמנות מאפשרת התנהלות יצירתית המותאמת לשיעורי המדעים ולצרכי התלמידים. היא עוקפת חסמים, מאפשרת שיקוף ובונה תבניות למידה אוטנטיות ורלוונטיות, שבתוכן התלמידים מבטאים את עצמם כלומדים אוטונומיים, המוקפים באפשרויות תומכות. היא מזמינה למעברים חווייתיים ומעוררי השראה בין יחידות הלימוד. השילוב מאפשר עיבוד של החומר הנלמד בקצב הנכון לתלמידים, מפיח ביטחון ומעצים את הסקרנות והמוטיבציה של התלמידים להתנסות בחוויית הלימוד הבאה. כך נוצר אצל התלמידים רצף לימודי, תחושת עתיד חיובי, אמונה ותקווה להצלחה והנאה ותחושת "העמימות" המרתיעה בתחילת הלמידה, מתעצבת לפליאה והפתעה מספקות.
אין לנו ספק כי הלמידה משותפת של ה-STEAM תורמת לגמישות פדגוגית הן של הלומד והן של המערכת בה הוא מתפקד. אנו ממליצות על המודל לכל בית ספר וקבוצת מורות ומורים שרוצים לשפר את הלמידה ואת יכולותיהם של התלמידים, וכן ליצור עניין מחודש ועבודת צוות מעולה של המורים.
מתוך כך אנו ממליצות מאוד על שימוש במודל ה-STEAM בלמידה. אצלנו בבית הספר מודל ה-STEAM הפך למנוע הלמידה, ואנו בטוחות שגם אצלך בבית הספר כך יהיה!