נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בס"ד
מה באמת מבינים התלמידים מאין-ספור העבודות שהם מגישים לנו המורים? כלומר, מעבר לכל הציונים וההערות שכתבנו – מה באמת נשאר עם התלמידים שלנו?
את השאלה הזו בדיוק שאלו גיא ברסלר – מורה להיסטוריה ולאזרחות, ומאיה בן אמוץ – מחנכת ומורה לספרות, לאחר שנים של בדיקת עבודות.
הם תהו האם התלמידים באמת עוברים במהלך כתיבת עבודות אלו תהליך של למידה או התפתחות של מיומנויות חיפוש מידע? מיומנויות אלו חשובות מאוד, במיוחד בעולם של הצפת מידע. אך האם הן מתפתחות בעבודות מסוג זה?
האם התלמידים מרשים לעצמם לסטות מהדרך המקובלת והקונפורמית ('העתק-הדבק'), בכדי להשיג את המידע שלהם בדרך יצירתית יותר?
יום אחד, כשגיא ומאיה חזרו מהכיתה לכיוון חדר המורים, אוחזים כל אחד ערימת עבודות, הם התחילו לשאול את עצמם שאלות מפתיעות:
מה לגבינו? המורים? האם אנחנו באמת מכירים את עולמם הפנימי ותחומי העניין של התלמידים שלנו? האם אנחנו יכולים להתיימר ולחשוב שנוכל להפוך את העבודות הללו למסקרנות ומושכות יותר עבורם?
האם בכל העבודות הללו של התלמידים היה איזה רכיב מידע או אלמנט שבאמת הרגשנו שסיקרן ועניין את התלמידים? האם אפשר בכלל להוסיף אלמנט כזה, שיהפוך את כתיבת העבודות מעוד משימה מעיקה ומשעממת לחוויית למידה אחרת ויצירתית, כזו ששוברת את השגרה האוטומטית של 'העתק-הדבק'?
עם תהיות אלו, יצאו גיא ומאיה לדרך בפיתוח Naraview
אז מה זה בעצם Naraview?
Naraview הוא משחק ניווט בין ערכים בוויקיפדיה, המעודד את התלמידים לצאת למסעות של גילוי וחקירה באופן מהנה וכיפי.
היתרון הגדול של המשחק הינו הקצב האישי של התקדמות התלמידים במשחק ובהעמקה בתחומי העניין שקשורים לעולמם.
איך עובד המשחק?
המורה מגדיר/ה דרך ממשק מנהל המשחק ערך מסוים בוויקיפדיה שממנו יוצאים התלמידים למסע, וערך נוסף שאליו יש להגיע. מרגע זה, הניווט בתהליך הלמידה מתבצע על ידי כל תלמיד באופן אישי. כל תלמיד עובר את המסע שלו דרך הקישורים בוויקיפדיה עד שהוא מצליח להגיע אל היעד.
במקביל ובאופן סינכרוני, נוצרת במסך מנהל המשחק מפה דינאמית של המסלולים השונים שעוברים התלמידים במשחק הספציפי. בסיום המשחק, מתקבלים מגוון נתונים על מסלולים מעניינים שעברו התלמידים וסטטיסטיקות נוספות.
כך המשחק מאפשר למורים ליצור ביחד עם התלמידים שלהם מפות-ידע נרחבות, בתחום הידע הספציפי כמו גם בשילוב של תחומי-דעת שונים. המפות נבנות בהתאם לערכים שהתלמידים עברו בהם, והן מכילות בנוסף לידע הדיסציפלינרי, גם את נקודת המבט וההתייחסות של התלמידים השונים לידע.
לאחר סיום המשחק, מומלץ לקיים דיון בכיתה, בו תלמידים יכולים לשתף את תחומי העניין ואת מהלך הלמידה שלהם כפי שבאו לידי ביטוי במסלולים השונים.
למורה ניתנת הזדמנות להכיר את התלמידים טוב יותר באמצעות המשחק, דרך עיון בבחירת המסלולים השונים של התלמידים. האינפורמציה היקרה הזו מעניקה למורה את היכולת להתאים גם בהמשך את הלמידה בכיתה לעולמם ולתחומי העניין של התלמידים.
מתאים לכל תחום דעת
Naraview רלוונטי לשימוש במגוון שיעורים, גילאים ותחומי-דעת. מעבר לכך – כשהמשחק תוכנן, הוא היה מיועד להיות בשימוש בגבולות הכיתה בלבד, אך בעקבות הצלחתו הפך לאטרקטיבי ומהנה גם באירועים חברתיים ועסקיים.
5 יתרונות שבזכותם תרצו להשתמש ב- Naraview בכיתה שלכם
גדלים ומתפתחים כל העת
בכל חודש מתקיימים מאות משחקים ואנחנו רואים צמיחה חודשית בכמות המשחקים. התלמידים והמורים מדווחים על רמת עניין גבוהה ביותר ועל כך שהמשחק משנה עבורם את חוויית הלמידה וההוראה בשיעור. ניתן לשחק את המשחק גם "מרחוק", כך שהמשתתפים שאינם בכיתה יכולים להצטרף דרך קישור שנשלח אליהם.
בשנת הלימודים הקרובה אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעילות שלנו לבתי ספר נוספים ולהגדיל את קהילת המורים אשר עושים שימוש ב-Naraview בארץ ובעולם.
איך מתחילים לשחק?
באופן הכי פשוט שיש – נכנסים לאתר www.naraview.com, עוקבים אחר ההנחיות ויוצאים למסע חווייתי, חינמי ומהנה.
ניתן להתרשם מ-Naraview גם בבלוג של אפרת מעטוף – "כלים קטנים גדולים" .