נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אימא של שרון היא רואת חשבון בעירייה. בישיבה השבועית של אגף החינוך היא פוגשת את מנהלת בית הספר שבו לומדת שרון, ומתעדכנת מה חדש אצלם. מדי פעם יו"ר ועד ההורים מבקש ממנה לייעץ בסוגיה מסוימת, היא מקפידה להגיע לכל ישיבות ההורים, דואגת לתגבר את שרון בשיעורים פרטיים במתמטיקה ובאנגלית, ומדי פעם שרון מספרת לה מה הם לומדים.
אימא של אילנה עלתה לארץ לפני כמה שנים. כל המשפחה נשארה באוקראינה ואימא של אילנה מיהרה למצוא עבודה. לאולפן היא לא הספיקה ללכת ולמדה עברית "על הדרך". היא עובדת במשמרות בקייטרינג בבסיס צבאי. לפעמים היא יוצאת מוקדם בבוקר, לפעמים חוזרת מאוחר בערב, ולפעמים היא מוסיפה שעות בסופי השבוע כדי שתוכל לתת לאילנה כל מה שהיא צריכה. היא הולכת לימי הורים, אבל מרגישה שהמילים חולפות לידה וממשיכות הלאה. ובכל מקרה, אף אחד לא באמת מתעניין במה היא חושבת.
ההורים של יובל התגרשו לאחרונה ואבא של יובל בקושי מחזיק את הראש מעל המים. בין הארגזים שלא נפרקו בדירה החדשה, הביקורים של הילדים והפגישות עם עורך הדין - אבא של יובל לא מעורב בנעשה בבית הספר. הוא צריך למצוא זמן לשבת עם המחנכת של יובל ולדבר איתה על הנכשלים בתעודה. אולי צריך לשלוח את יובל לאבחון? אולי לקחת מורה פרטי? כבר שבועיים הוא מתכוון להתקשר אליה אבל לא מוצא זמן.
את ההורים של שרון, אילנה ויובל נוכל למצוא בכל בית ספר. כל אחד מהם מייצג מעורבות הורית שונה בעוצמתה ובדפוסי הפעילות שלה, כאשר השוני נובע מסיבות לוגיסטיות ומפערים תרבותיים. על אף השוני, דבר אחד משותף לכולם: הורים מכל שכבות האוכלוסייה מייחסים חשיבות רבה לחינוך ילדיהם, הן בביתם הן בבית הספר. יתרה מזו: הורים בעלי השכלה נמוכה או כאלו המשתייכים לקבוצות חברתיות מונמכות, רואים בחינוך וברכישת השכלה אמצעי משמעותי להתקדמות של ילדיהם בחברה, ולכן הם מפגינים ציפיות גבוהות להצלחה אקדמית של ילדיהם. עם זאת, לא לכל ההורים מתאפשרות אותן ההזדמנויות להשקיע בחינוך ילדיהם, ולא כולם מצליחים לקיים קשר מיטיב ומועיל עם בית הספר.
מדוע לא כל ההורים מצליחים להיות מעורבים בנעשה בבית הספר?
מחקרים מראים כי מעורבות הורים מקבוצות לא דומיננטיות מתבטאת יותר בעידוד הילדים ופחות במעורבות פעילה של ההורים בבית הספר (בהשוואה להורים אחרים). הדבר קורה מהסיבות הבאות:
הפערים התרבותיים, הקשיים הטכניים, קשיי התקשורת וחוסר הידע של ההורים בקשר לזכויותיהם וחובותיהם עלולים להוביל לסכסוכים ולקונפליקטים עם בית הספר ולכך שהמורים יתפסו את המשפחות כבלתי מעורבות או בעיתיות.
ההורים מצדם חשים לעיתים אפליה, חוסר הערכה והבנה וחוסר אמון. פעמים רבות הם חשים מוּדרים מחלק מהותי כל כך: חינוך ילדיהם. תחושות אלו מקשות עליהם אף יותר להיות מעורבים בבית הספר, והמעגל הנוצר קשה לשבירה. בטווח הארוך התוצאה עלולה להיות פגיעה במיצוי הפוטנציאל של הילד.
המצב שונה בקרב הורים מקבוצות חברתיות דומיננטיות וממעמד סוציו-אקונומי גבוה. המדיניות הנפוצה בבתי ספר משקפת את התרבות ההגמונית, על כן הורים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מרגישים בנוח עם צוות בית הספר; יש להם מספיק ידע ושליטה טובה בשפה, והדבר מאפשר להם להתנהל בצורה יעילה בבית הספר ולדאוג לאינטרסים של הילדים שלהם. הנורמות הנהוגות בבית הספר תואמות את הנורמות שבני המעמד הגבוה והבינוני מקנים לילדיהם; על כן קל לילדים להסתגל לבית הספר ולהצליח בלימודים, ולהורים קל לשמור על תקשורת טובה ופתוחה עם הצוות בבית הספר.
זאת ועוד, הורים מקבוצות חברתיות דומיננטיות חשים ביטחון לבוא בדרישות מגוונות לבית הספר. יש להם כוח, פנאי ומשאבים לפעול לעיצוב תוכנית הלימודים, לתמוך בילדיהם בפעילויות העשרה ולעזור להם בתכנון המשך לימודים אקדמיים בעתיד. הם גם יכולים לדבר עם מורים ולנצל קשרים חברתיים כדי להשפיע על תהליכים בבית הספר. ואכן, מעורבותם של הורים מהמעמד הבינוני והגבוה תורמת לרווחת ילדיהם, אך עלולה גם להיות מלווה במתחים ובקונפליקטים, בביקורת כלפי בית הספר, בפיקוח של הורים על עבודת המורים ולבסוף - בפגיעה באמון בין ההורים והצוות החינוכי.
כולם יכולים לפעול לשיפור הקשר בין הורים למורים
החדשות הטובות הן שכל המעורבים – מורים, מנהלי בתי ספר ואפילו מערכת החינוך בכללותה – יכולים לתרום רבות לשיפור הקשר בין ההורים ובית הספר. כאשר מתקיימים תנאים מתאימים לקשר יעיל, גם הורים מקבוצות לא דומיננטיות מגלים מעורבות בבית הספר. הנה כמה המלצות:
מורים
מנהלים
מערכת החינוך
אנשי חינוך בכל הדרגים יכולים לקדם את הקשר בין הורים לצוות החינוכי בבית הספר. כיצד הנך מקדם/ת את הקשר שלך עם הורי התלמידים? נשמח לשמוע בתגובות!
הכתבה נכתבה על סמך עבודתה של ועדת מומחים שהתמקדה בנושא 'קשרי הורים-מורים בסביבה משתנה' מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.