נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתיכון היה לי מורה להיסטוריה שאהב ללמד קצת אחרת: משחקי תפקידים, דיונים אקטואליים, מפגשים עם אנשים שחוו את ההיסטוריה עליה אנחנו מדברים ועוד. השיעורים איתו היו מבוססים על אמון – אמון בנו התלמידים שנגיע מוכנים לשיעור ושבמהלכו באמת נעסוק בהיסטוריה, ואמון מצד המנהל במקצועיות הפדגוגית של המורה. אבל האמון הנדרש כדי לאפשר למורה המעולה הזה ללמד בצורה ייחודית ומעניינת לא נעצר בגבולות הכיתה; מה חשבו ההורים שלנו על שיטות ההוראה של המורה הזה? האם הם סמכו עליו שהוא יודע את עבודתו ויביא אותנו בבטחה אל "חוף הבגרויות"? האם המורה הרגיש שההורים נותנים בו אמון ומאפשרים לו חופש פעולה? עד כמה השאלה הזו הטרידה אותו בכלל?
"אמון" הוא מושג חמקמק. בדומה לאוויר – אנו שמים אליו לב בעיקר כאשר הוא חסר. "אמון הוא המוּכנוּת להפקיד בידי האחר משימות החשובות לרווחתו ולביטחונו האישי של אדם, מתוך הערכה שהאחר הוא כשיר, מהימן ובעל רצון טוב" (על פי סקירת הספרות זו).
כל אדם זקוק לאמונם של הסובבים אותו, אך אנשי חינוך זקוקים לאמון זה במיוחד, על מנת לבצע את תפקידם נאמנה. מנהל שמוריו לא בוטחים בו יתקשה לקדם מדיניות בבית הספר. תלמיד שלא נותנים בו אמון יצדיק, לעיתים קרובות, את חוסר האמון הזה, ומורים שלא זוכים לאמון ההורים ייאלצו להשקיע זמן רב כדי להתמודד עם הפיקוח ההורי עליהם.
למה אמון בין הורים למורים חשוב כל כך?
המחקר מראה באופן חד משמעי כי קשר מיטיב ומותאם בין ההורים לאנשי החינוך, תורם להתפתחות הילד והמתבגר בכל ההיבטים: לימודי, חינוכי, חברתי ורגשי. ההשפעה הגדולה של האמון בין ההורים לאנשי החינוך על התפתחות התלמידים נובעת מכך שלהורים ולאנשי החינוך יש אחריות משותפת לילדים, וכדי להצליח בנשיאת אחריות זו, יש צורך באמון.
3 צורות בהן אמון בין הורים למורים מסייע להתפתחות התלמידים
כיצד יוצרים אמון בין אנשי חינוך להורים?
יש הורים שמיד נותנים אמון במורה של ילדם ואף לעיתים מספקים תמיכה. אבל ישנם גם הורים אחרים, שככל הנראה הגיעו עם חוויות עבר ולמידות אחרות, פחות מעוררות אמון, ממפגשים עם מורים, דמויות סמכות אחרות או בכלל – עם אנשים בעולם. עלינו לזכור שכל הורה וכל מורה מגיע/ה עם נטייה אישית ליצירת אמון או רתיעה ממתן אמון. אך יש מה לעשות על מנת לבנות אמון גם בקרב הורים שנוטים פחות לתת אמון באנשי חינוך.
האמון יתחזק כאשר ההורה יראה ויחוש שלמורה של ילדו יש 'שילוב מנצח' של יכולת מקצועית ומוטיבציה להצליח בתפקידו/ה. כיצד זה יכול לבוא לידי ביטוי בקשר בין המורה להורה?
ראו בכל מפגש הזדמנות
בסופו של דבר, חשוב לזכור שאמון נבנה מתוך אינטראקציות בין אנשים. כל אינטראקציה בינך לבין ההורים היא הזדמנות לבנות אמון או לשבור אותו. אם מתכוונים לעבוד במטרה לבנות אמון, חשוב להיות מודעים לכך בכל מפגש עם הורה.
כיצד אתם מקדמים יחסי אמון עם הורי התלמידים שלכם? נשמח לשמוע סיפורי מקרה בתגובות.
הכתבה נכתבה על סמך עבודתה של ועדת מומחים שהתמקדה בנושא 'קשרי הורים-מורים בסביבה משתנה' מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.