נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אנחנו עומדים רגע לפני המהפכה החינוכית הגדולה של דורנו.
ניצני המהפכה כבר החלו – אלפי אנשי חינוך ויזמים בכל העולם עובדים לילות כימים על מנת להצליח למצוא פתרונות בעזרתם יהיה אפשר לשנות את החינוך כפי שאנו מכירים אותו ולעבור ללמידה והוראה המותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה. כעת המהפכה מגיעה לישראל ובפני אנשי חינוך ויזמים עומדת ההזדמנות לקחת בה חלק ואף להוביל אותה - אתגר חדש, הראשון מסוגו בישראל, מציע פרסי ענק למי שיצליחו להביא את המהפכה לחינוך הציבורי בישראל.
המהפכה הקודמת
המהפכה הקודמת בתחום החינוך התקיימה במאה ה-19, כאשר נולד בית הספר כפי שאנו מכירים אותו כיום. אז, לראשונה, הוקמה מערכת חינוך ציבורית, שמטרתה הייתה להכשיר את התלמידים הכשרה וידע בסיסיים: קריאה וכתיבה, משמעת ומוסר, כדי שהתלמידים יהיו מוכנים למשרות העידן התעשייתי – משרות יצור במפעלים. מאז ועד היום, צורת החינוך ומבנה בתי הספר כמעט לא השתנו.
דמיינו לעצמכם לרגע את הסצנה הבאה: מכונת זמן קסומה מצליחה באורך פלאי להביא נוסע שחי בשנת 1890 לזמננו. הנוסע מגיע לשנת 2017 ותוך כמה דקות הוא מגלה שהעולם השתנה באופן משמעותי מאז המאה ה-19; בכל מקום הוא נתקל באנשים המחוברים למכשירים אלקטרוניים קטנים וגדולים שהוא מעולם לא ראה ונראה שהמכשירים הללו מנהלים את חייהם של האנשים, הרחובות והבתים מוארים בחשמל, בכל מקום יש מסכים, מטוסים חוצים את השמיים ואלפי מכוניות נוסעות בכבישי ענק (יחסית לדרכי העפר של המאה ה-19). החנויות הקטנות שהנוסע בזמן הכיר מתקופתו הוחלפו בקניוני ענק וברשתות נוצצות, אך במהרה הוא יגלה שרבים קונים דברים באמצעות מחשבים ופלאפונים, שכן ניתן להשיג כל דבר במהירות עצומה ברשת. אם הנוסע בזמן שלנו במקרה יזדקק לטיפול רפואי, הוא יגלה בית חולים שמתפקד באופן שונה מהותית מזה שהכיר.
אבל אז הוא יגיע לבית ספר.
ולמעשה, מלבד כמה מחשבים בכיתות וכמובן פלאפונים חכמים בהם הוא יתקל גם כאן, בית הספר של היום יראה לו מוכר למדי. הוא יכנס לכיתה, יתקל במורה המלמד באופן פרונטאלי, כאשר הוא מכוון את הוראתו לתלמיד הממוצע. התלמידים בכיתה יראו פאסיביים – חלק יכתבו את המידע שהמורה מלמד במחברות, חלק יקשיבו, ואחרים יפטפטו. בכיתה אחרת הוא יכנס באמצע מבחן המסכם את למידת החומר שהתקיימה לאורך חודשים רבים ובוחנת את ידיעות התלמידים בנושא.
בן המאה ה-19 יצא מבית הספר בהפתעה אדירה – הוא למד בבית ספר ממש דומה לזה שאליו הגיע לאחר למעלה ממאה שנה. הוא יגלה שכמעט 150 שנים עברו מאז שהוא למד בבית הספר, והעולם השתנה לחלוטין, אך בית הספר כמעט שלא השתנה כלל.
המהפכה החינוכית הגדולה של המאה ה-21 – מהפכת הפרסונליזציה
בית הספר חייב להשתנות. השינויים שהתרחשו בעולם ב-150 השנים האחרונות גורמים לכך שדרך החינוך שנוצרה במאה ה-19 פשוט אינה מתאימה על מנת להכין את התלמידים שלנו היטב לעולם של היום.
בשנים האחרונות גישות שונות ניסו לשנות את החינוך כך שיותאם למאה ה-21, אבל אף אחת מהגישות הללו לא הצליחה להיקלט באמת במערכת החינוך כולה וליצור שינוי רחב היקף ומשמעותי. אך כעת נראה שאנו עומדים רגע לפני מהפכה של ממש – מהפכת הפרסונליזציה.
פרסונאליזציה של הלמידה הינה גישה חינוכית המשנה את תפיסת הבסיס של ההוראה והלמידה במערכת החינוך מרעיון ה-one size fits all, המבוסס על הוראה פרונטלית המכוונת לתלמיד הממוצע, ועוברת להוראה ולמידה המותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה על פי צרכיו/ה הייחודיים – היכולות, הידע הקודם שלו/ה, החוזקות, הקשיים, הרקע האישי, תחומי העניין וכן הלאה...
המורה בגישת הפרסונליזציה של הלמידה מאבחן/ת את מצבם של התלמידים ובונה יחד איתם תוכנית למידה אישית המותאמת באופן ייחודי לכל תלמיד ותלמידה, תוכנית שמציעה צורות למידה ותכני למידה המותאמים אישית לתלמיד/ה, מאתגרת את התלמיד/ה באופן מייטבי ומאפשרת לו/ה לפתח את מלוא הפוטנציאל שלו/ה תוך השגת מטרות אישיות, בקצב המתאים ביותר לו/ה. התלמידים לומדים לפי תוכנית הלמידה האישית, תוך שהם מקבלים משוב מתמיד על למידתם, באופן שמכוון את למידתם בכל יום מחדש.
איך זה קורה? בעזרת 6 ערכי הבסיס של הפרסונליזציה
1. אבחון
כדי להתאים את ההוראה והלמידה לכל תלמיד ותלמידה יש להכיר כל אחד ואחת מהם היטב, לדעת מה בדיוק הם יודעים, מה הן החוזקות, תחומי העניין, דרכי הלמידה המועדפות, הרקע האישי של כל אחת ואחד מהם וכן הלאה. לשם כך על המורה לבצע אבחון והערכה מתמידים של התלמיד/ה. על המורה לתעד את הידע הזה, וכמובן להשתמש בו בבניית תוכנית הלמידה האישית של התלמיד/ה.
2. התאמת תוכנית למידה אישית לכל תלמיד/ה
על בסיס האבחון, המורה יוצר/ת יחד עם התלמיד/ה (ולעיתים גם עם ההורים) תוכנית למידה אישית עבור התלמיד/ה. תוכנית הלמידה האישית כוללת את מטרות הלמידה, דרכי הלמידה, תוכן הלמידה ודרכי ההערכה שבאמצעותן תיבחן התקדמות התלמיד/ה. תוכנית הלמידה האישית היא הבסיס לתהליכי הפרסונליזציה והיא המעצבת את הלמידה וההוראה.
3. משוב למורה ולתלמיד
כדי להבין את התקדמות התלמיד/ה ולהתאים את תוכנית הלמידה שוב ושוב לפי התקדמות זו, התלמיד/ה והמורה מקבלים משוב עשיר המתאר את התקדמות התלמיד/ה, את הידע והמיומנויות שרכש/ה כבר, מה עוד עליו/ה ללמוד וכיצד.
4. סביבת למידה גמישה המותאמת לתלמידים
כיוון שהתלמיד/ה משתנה ומפתח/ת לאורך הדרך, על סביבת הלמידה וחוויית הלמידה להשתנות בהתאם לתוכנית הלמידה האישית ולמצב הנוכחי של התלמיד/ה. כך למשל, בבתי ספר המנהיגים פרסונליזציה של הלמידה, לעיתים קרובות מתאפשר לתלמידים ללמוד בהתאם לתוכנית הלמידה בכל שעה ומכל מקום בנוסף לשעות הלמידה בבית הספר. דוגמה נוספת היא שברגע שתלמיד או תלמידה מראים התמחות בנושא מסוים – הם יכולים להמשיך לנושא הבא, ואינם צריכים לחכות עד שכל הכיתה תגיע לסיום הנושא.
5. המורה משמעותי/ת בתהליך הלמידה, אך תפקידו/ה משתנה
המורים מובילים את תהליכי הפרסונליזציה, הם מבצעים את האבחון ובונים יחד עם תלמידיהם את תוכניות הלמידה האישיות. המורה מכוון/ת את הלמידה וההוראה באופן קליני המותאם אישית לתלמיד/ה ומתאים/ה את מסלולי ההתפתחות בכל פעם מחדש. תפקידו/ה של המורה עובר שינוי אדיר ואינו דומה לתפקידם של מורים במערכת חינוך קלאסית – המורה אינו/ה מקור הידע העיקרי ומי שצריך/ה להעביר אותו באופן פרונטלי לתלמידים, אלא איש או אשת מקצוע קליני/ת, המנחה ומנווט/ת את הלמידה, תוך קיום מערכת יחסים משמעותית וקרובה עם התלמיד/ה.
6. קיימות ויכולת שכפול
ישנם אלפי מורים בכל העולם שמצליחים להתאים את ההוראה והלמידה בכיתות שלהם לכל תלמיד ותלמידה. אלו הם מורים יחידי סגולה שעובדים לילות כימים על מנת להתאים את הוראתם לכל אחד ואחת מתלמידיהם. גישת הפרסונליזציה מבקשת למצוא דרך בה יהיה ניתן להתאים את ההוראה לכל תלמיד/ה במערכת החינוך הציבורית, בכיתות בהן יש יחס של עשרות תלמידים על כל מורה. לכן החיפוש כיום הוא אחרי מודלים של פרסונליזציה שיוכלו להיות מיושמים בטווח רחב של כיתות, תלמידים ומורים.
המהפכה בדרך לישראל - וזו ההזדמנות שלך לעשות שינוי ולזכות בפרס ענק
גישת הפרסונליזציה כבר יצרה מהפכות אדירות בתחומים שמחוץ לחינוך – ברפואה, בשיווק ובהיי-טק, וכעת מומחים בכל העולם טוענים שהגישה עומדת לפרוץ לעולם החינוך ולשנות אותו לגמרי. כך למשל – ביל גייטס מארק צוקרברג מאמינים שעתיד החינוך נמצא בפרסונליזציה ומשקיעים בפיתוח השיטה מאות מיליוני דולרים. מתוך כך, בכל רחבי העולם, בתי ספר, אנשי חינוך ויזמי היי-טק מנסים לפצח כיצד ניתן להגיע לפרסונליזציה של החינוך. כך למשל, ניתן לקרוא על רשת בתי הספר AltSchool, תוכנית Teach To One, בית הספר על שם סטיב ג'ובס וכן בישראל - על בית הספר משעולים.
עם זאת, למרות שניתן לראות בעולם ניצני פרסונליזציה ראשונים, אין היום עוד אף אחד שבאמת "פיצח את השיטה" והבין כיצד ניתן להתאים את ההוראה והלמידה לכל תלמיד/ה באופן מלא ומייטבי בחינוך הציבורי.
ובדיוק כאן נכנס הקשר הישראלי – אתגר לאומי חדשני מבקש להביא את גישת הפרסונליזציה לישראל. האתגר, שהשיקו עמותת הבוגרים של 8200 בשיתוף עם קרן טראמפ, מציע פרס של מיליון שקלים למי שיצליחו למצוא פתרון להתאמת ההוראה והלמידה בלימודי 5 יחידות מתמטיקה, לכל תלמיד ותלמידה. בנוסף, המתמודדים והזוכים באתגר יקבלו הזדמנות מדהימה להטמיע את הפתרון שלהם בעשרות בתי ספר בישראל ויקבלו מענקי התנעה על מנת לפתח את הפתרון.
ההרשמה לאתגר נפתחת היום, ה-3.12.2017 ותיסגר ב-28.2.2018, כאשר כל קבוצה שנרשמת צריכה להציג בעת ההרשמה את הרעיון שלה. אנחנו מזמינים אותך להיכנס לאתר האתגר, לקרוא עליו, להצטרף למהפכה ואולי להיות מי שישנה את עתיד החינוך ויזכה במיליון שקלים.
אנחנו מאחלים המון בהצלחה למי שיבחרו להשתתף באתגר ומחכים לשמוע מכם איך תשנו את פני החינוך לעד!