נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
עם התקדמות הטכנולוגיה, מכונות מחליפות את מקומו של האדם במגוון תחומים (פקידים, קופאים, מוכרים, נהגים וכו). ומה איתנו המורות והמורים? האם גם תפקיד המורה ימחק בעתיד? על מנת להבין לאן פניו של מקצוע ההוראה נסעתי לכנס בט – כנס החדשנות החינוכית (EdTech) הגדול באירופה, הכולל דוכנים, התנסויות במגוון כלים טכנולוגיים, הרצאות וסיורים בבתי ספר.
אז קודם כל, החדשות הן חיוביות. אחרי הביקור בכנס אני יכולה להגיד שביססתי את מה שהנחתי גם קודם - אנחנו המורים יכולים להיות רגועים! חינוך דורש מבוגר משמעותי ולכן גם בכיתה העתידנית אנחנו המורות והמורים נהיה חלק מרכזי ומשמעותי בלמידה. אבל בכל זאת, מהכנס למדתי שתפקידנו בכיתה ישתנה וכנראה שנפנה את מרכז הבמה לתלמידים!
מה זה אומר? איך עושים חינוך מתקדם בעולם? ואילו כלים חינוכיים מתקדמים תוכלו ליישם כבר מחר בכיתות שלכם? כל זאת ועוד תוכלו למצוא בכתבה הזאת.
למידה חדשנית – גם בלי טכנולוגיה מתקדמת
המסע שלי התחיל בבית ספר Dansfield בלונדון. הסיור בבית הספר לימד אותי שהלמידה יכולה להיות חדשנית ומגוונת, גם בלי טכנולוגיה מתקדמת ורובוטים בכיתה. בית הספר הינו דוגמה לכך שיותר מטכנולוגיה חדישה ואמצעים יוקרתיים, מה שחשוב בלמידה חדשנית הוא למעשה שינוי המחשבה על מהי למידה, באילו תנאים היא מתקיימת באופן מיטבי וכיצד יש ללמד. באף אחת מהכיתות (בכל הגילאים ובכל הנושאים) לא ראינו מורים מלמדים בצורה פרונטלית, אלא מגוון פעילויות שמאפשרות לתלמידים ללמוד ביחד או לבד, לחשוב ולהביע את עצמם בדרכים שונות.
סביבת הלמידה מותאמת לדרכי ההוראה והלמידה בבית הספר. הישיבה היא בקבוצות גם בכיתות הגבוהות. המורה מסתובבת בין הקבוצות, יושבת עם התלמידים ומנצחת על תהליכי הלמידה. גם הלוח בכיתה שונה ממה שאנחנו מכירים ותומך בסגנון למידה ששובר את ההוראה הפרונטלית; בכל כיתה יש שני לוחות - אחד לוח חכם שמאפשר הקרנה של מצגות, סרטונים וכו' ולוח שני – לוח מחיק קטן שנמצא בצד, ועליו כתוב סדר יום או תכנון השיעור. בכיתות הנמוכות הלוח ממוקם נמוך ומותאם לגובה העיניים של התלמידים.
נראה שתפקיד המורים בבית הספר עבר שינוי ומלהעביר את הידע לתלמידים, המורים מעצבים את סביבות הלמידה לתלמידיהם ומייצרים להם הזדמנויות ללמידה עצמאית ופעילה שמפתחת מיומנויות של חשיבה, יצירתיות, עבודת צוות, חקר והתנסות. מיומנויות שיהיו קריטיות עבור התלמידים כשיסיימו ללמוד ויצאו לשוק העבודה (שעתיד להשתנות).
איך פותרים את האתגר הגדול בדרך לחדשנות חינוכית?
עיצוב סביבות הלמידה באופן שתואר לעיל, המאפשר לתלמידים להיות במרכז תהליך הלמידה, דורש מהצוות להשקיע זמן בתכנון השיעור ולחשוב באופן יצירתי שיוצא מחוץ לקופסא של כל מה שמוכר לנו כלמידה איכותית. השקעת הזמן לחשיבה ולתכנון הם לדעתי האתגר הגדול ביותר של המורים בעידן המידע.
פתרון אפשרי לאתגר זה מצאתי במסגרת הכנס. בכנס נכחנו באירוע בסגנון מיט-אפ – מפגש מורים שלומדים אחד מהשנייה, בניסיון לתת רעיונות ולשתף מהידע האישי, על מנת לחסוך זה לזה זמן ולהשתמש בלמידות זה של זו. במהלך המפגש, בכל פעם עלה מורה אחר והציג במשך שלוש דקות יוזמה, עשיה או כלי שעזר לו במעבר להוראה חדשנית שמציבה את התלמידים במרכז. מעבר ללמידת העמיתים ולשיתוף ברעיונות חדשניים, המפגש העצים את המורים בכך שהוא נתן במה לסיפורי ההצלחה שלהם ופתח את הדלת לעשייה החינוכית היומיומית שמתקיימת בכיתות. מפגשים תדירים מסוג זה במסגרת החינוכית או במסגרת קהילת מורים, יכולים לתרום להתהוותה של קהילת מורים שמשתפים בידע ולומדים אחד מהשנייה בתחום החדשנות החינוכית. כמו כן, המורים המשתתפים במפגשים כאלו יכולים לתרום לבית הספר בכך שהשינוי יגיע מ"למטה" (המורים) "למעלה" (להנהלה).
5 פעילויות חינוכיות חדשניות שתוכלו לעשות מחר בכיתה עם התלמידים
הדוגמאות לקוחות מהסיור בבית הספר ומההרצאות של המורים במיט-אפ.
1. משחק סקייפ עם כיתה מקבילה בבית ספר אחר
בביקור ראינו משחק בין שתי כיתות ה' מקבילות במהלך שיעור גיאוגרפיה, שהתנהל באמצעות סקייפ. כל כיתה בחרה מדינה והמטרה הכיתתית הייתה לנחש את שם המדינה באמצעות שאילת עשר שאלות. בתחילת השיעור הקבוצות קיבלו זמן לכתוב שאלות, ובהמשך השיעור בכל פעם נציג של קבוצה אחרת שאל שאלה את הכיתה המקבילה.
2. יצירת משחק לאפיון דמות
התלמידים (בכיתה ג') התבקשו להכין משחק מבוסס מצגת Power Point שיאפשר למשחק בו לזהות מי היא הדמות מהמיתולוגיה היוונית המסתתרת במצגת. בתחילה התלמידים התבקשו לכתוב שאלות הכללה על כל אחת מהדמויות במיתולוגיה היוונית, שאלות שיוכלו לסייע למשחק במשחק להבין באיזו דמות מדובר. כך, תשובה לשאלה מפנה לשאלה אחרת, עד שמגלים את הדמות המסתתרת. לאחר יצירת השאלות, התלמידים חשבו על מסלולי הסתעפות שונים ושרטטו את המסלול שיעבור השחקן במצגת כשייבחר בכל אחת מהדמויות שהם אפיינו. כך למעשה, התלמידים למדו הן להכין מצגות והן על הדמויות במיתולוגיה היוונית בלמידה עצמאית, בקבוצות.
3. תרגול תרגילים במתמטיקה באמצעות קוד QR
באולם הספורט של בית הספר פיזרה המורה דפים עם קודי QR. כל קוד QR הוביל לשאלה במתמטיקה. כל קבוצה התבקשה לסרוק את הקודים בכל דף אליו היא מגיעה, ולכתוב תשובות לשאלות המתאימות על גבי לוח מחיק. כך, במקום לתרגל שאלות במתמטיקה בישיבה על כיסא, כל תלמיד לבדו, התלמידים התרוצצו בקבוצות, ולמדו בשילוב של תנועה, תוך שהם מלמדים זה את זו.
4. מפות חשיבה
המורים השתמשו במשימות שמאפשרות לתלמידים לייצג את הידע שלהם בדרך ויזואלית ומוחשית – במפת חשיבה. במתודה זו התלמידים כותבים את הידע שיש להם על גבי דף (או במחשב) ויוצרים הקשרים בין פיסות שונות של מידע. בניית ההקשרים תורמת ליצירת הבנה מעמיקה של הנושא הנלמד. בניית מפת החשיבה יכולה להתבצע בתחילה באופן אישי, כל תלמיד לבדו, לאחר מכן בקבוצות, כאשר כל קבוצה יוצרת מפת חשיבה גדולה. לאחר מכן ניתן אפילו ליצור מפת חשיבה ענקית של כל הכיתה.
5. למידה שמעודדת תנועה
ניתן היה לראות שהמורים השתמשו בשאלות רב ברירה בשילוב תנועות פיזיות של הגוף. כך, המורה או תלמיד/ה שואל/ת שאלה, והתלמידים בכיתה צריכים לבחור תשובה אחת מבין כמה אפשרויות, ולייצג את הבחירה שלהם בתנועה גופנית. המתודה מכניסה התלהבות, ריכוז וחיות לכיתה ומעודדת השתתפות וחשיבה של כל התלמידים.
אני מקווה שהצלחתי לעזור לכם לחשוב על חדשנות חינוכית, ושהרעיונות החדשים לפעילויות ולשיעורים המוצעים בכתבה יעזרו לכם לפתח אצל התלמידים שלכם מיומנויות הכרחיות למציאות משתנה ולעתיד לא ידוע. אף מכונה לא תחליף את המורה, אך אין ספק שאופן ההוראה שלנו עתיד להשתנות. אז איך את/ה משנה את ההוראה שלך?!