נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
האם פעם ישבת בחברת מורים ויצא לך לשמוע מורה זורקת לחלל את המשפט הבא: "נו טוב, אתן לחתן שלי להכין לי את זה. הוא טוב במחשבים"? אמירות כאלו הן די נפוצות, וכאשר הן נאמרות, בדרך כלל יש מי שיענה לאותה המורה באמירה "תני לאחד התלמידים שלך לעשות את זה... בשנייה הוא יתקתק לך הכל".
אכן, תלמידינו, ילדי דור ה-Z, אשר נולדו לתוך העולם הטכנולוגי, נעים בקלות במרחבים הדיגיטליים. אבל לעיתים, מה שנדמה לתלמידים כברור וידוע בעולם הטכנולוגי, אינו מרגיש כך למוריהם.
ההתייחסות לקשיים בשילוב התקשוב בהוראה כיום נוגעת לשני סוגי מחסומים עיקריים, מחסום חיצוני-טכני המתייחס לציוד הקצה, משאבים, חומרה ותוכנה, והמחסום השני הינו מחסום פנימי - הקשור לתפיסות המורים לגבי היכולת האישית שלהם לעשות שימוש בכלי התקשוב בהוראה. תפיסות המורים לגבי יכולותיהם הטכנולוגיות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות:
1. בעלי תחושת מסוגלות טכנולוגית גבוהה – הם בדרך כלל מי שהשתלבו במהירות יחסית בעולם הדיגיטלי והצליחו לפענח כיצד פועלים הדברים. הם בעלי אמונה גבוהה ביכולתם להבין טכנולוגיות חדשות, מוטיבציה פנימית גבוהה לעשות זאת, וגם בסקרנות דיגטאלית. כל אלה מסייעים להם בהיטמעות בעולם החדש.
2. בעלי תחושת מסוגלות טכנולוגית נמוכה – אלו הם מי שמתקשים להסתדר בעולם החדש. הם נוטים לא להאמין ביכולת שלהם להצליח להתמודד עם האתגרים הכרוכים בהבנת העולם החדש, והם לא תמיד מבינים את המשמעות, היתרונות והחסרונות של יישומים דיגיטליים כאלה ואחרים. בדרך כלל חוסר ההבנה והקושי שלהם מדכאים את סקרנותם הטבעית, ובשל כך יצברו פערים בהבנה והתמצאות דיגיטלית.
הפער בין המורים בשתי הקבוצות עלול להרגיש מאוד משמעותי. שיעוריהם של המורים בעלי תחושת המסוגלות הטכנולוגית הגבוהה יראו מתוקשבים, והם יחפשו להעביר מסרים וידע, כמו גם לפתוח ולסגור שיעורים בעזרת אמצעים דיגיטליים. לעומת זאת, מורים שתחושת המסוגלות הטכנולוגית שלהם נמוכה, לעיתים קרובות ירגישו ששימוש בסרטון בשיעור הינו פסגת התקשוב מבחינתם.
כולנו, החל מהמורה בכיתה ועד לבכירי משרד החינוך, מבינים את חשיבותה של קידום פדגוגיה חדשנית בבתי הספר, ועידוד מורים לשלב כלים דיגיטליים בהוראתם. תוכנית התקשוב הלאומית היא עדות לכך. ואכן, מורים רבים עברו כברת דרך ארוכה ומשמעותית בעצמם וכן בעזרת השתלמויות ותוכנית להטמעת אוריינות טכנולוגית בבתי הספר. משרד החינוך מקדם את הנושא, ולראיה מספיקה הצצה לאתר הענן החינוכי המכיל אין ספור מענים.
אך במאמר זה אני רוצה להתייחס למורים החשים תחושת מסוגלות טכנולוגית נמוכה, לאלו שמרגישים שיש להם קושי בסיסי ומהותי בכניסה לעולם הדיגיטלי. אלו הם המורים שהשימוש שלהם במחשב מסתכם בכתיבת מערך שיעור או פתיחת הדואר האלקטרוני שלהם. אלו מורים שלא יעזו לחשוב על שימושים מורכבים יותר, כגון יצירת לוח שיתופי או מסמך שיתופי, התנסות בהערכה חלופית מתוקשבת, יצירת קישור או הכנת מצגת לערב הורים, שימוש בשאלונים, בחנים ומבחנים מתוקשבים ועוד כהנה וכהנה רעיונות, וזאת בשל אי ידיעה וחשש מהלא נודע.
אתם לא לבד והכל יכול להשתנות אם רק תבחרו בכך
אי ידיעה של מיומנויות בסיסיות בעולם הדיגיטלי והחשש להכריז כי "איני יודע לעשות", מסב אי נוחות אשר תופחת ויוצרת פערים משמעותיים. לעיתים אדם שנבוך בחוסר הידע שלו ופערים שצבר עלול אף להתבייש לבקש סיוע מאחרים, מתוך חשש שידעו שהוא בעצם לא יודע.
העניין הוא שחוסר הידיעה והצורך בעזרה הם טבעיים לגמרי, ומהווים חלק הכרחי בתהליך הלמידה (חשבו על התלמידים שלכם שמתביישים להודות בכך שהם אינם מבינים משהו, כמה אתם מנסים לגרום להם להבין שדווקא חשוב להגיד שהם זקוקים לעזרה). ברגע שתהיו מוכנים להתחיל תהליך למידה, תגלו שהמצב בהחלט ניתן לשינוי!
אז אם אתם חשים אי נעימות כאשר נדרש מכם לבצע משימות פשוטות במחשב ואתם מרגישים שאינכם מסוגלים לבצע אותן, אם אתם מחפשים עזרה מגורמים החיצוניים למערכת החינוך - מקרובי משפחה, הילדים האישיים שלכם, והחתנים המוכשרים, וחוששים או מתביישים לבצע פנייה קולגיאלית – דעו שאתם יכולים לשנות את המצב.
5 מהלכים שיקדמו אתכם בעולם הדיגיטלי:
1. הקדישו לעצמכם זמן – זה מגיע לכם
הקדשת הזמן לפיתוח היכולות הטכנולוגיות אמורה להתחיל עם החשיבה מה אני מצפה מעצמי? האם אני רוצה להישאר במקום בו אני נמצא/ת היום מבחינה טכנולוגית או שאני רוצה להיות במקום אחר - מושכל יותר, יודע יותר, פעיל יותר, שיתופי יותר?
החשיבה וההבנה שאני חפץ/ה בשינוי למען עצמי, היא מחצית הדרך להשגת המטרה!
2. כנסו למרחבי הרשת וחקרו אותו
הרשת מוצפת בתכנים רבים, חלקם טובים וחלקם טובים יותר (ישנם גם כאלו עליהם ניתן פשוט לדלג) גלשו בזמנכם החופשי וברגעים ה"מתים" - בתור לרופא, בתור בסופר, בתור במספרה ובכל זמן פנוי מבחינתכם.
3. בחרו את העזר החינוכי הדיגיטלי המתאים לכם
לאחר ששוטטתם ברשת, בחרו את העזרים הדיגיטליים שמוצאים חן בעינכם. מצאו סרטון ש"עושה לכם את זה", כתבה שמעניינת אתכם ונראית לכם יעילה לשימוש בכיתה, אתר מעניין או כל דבר אחר. התחילו עם העזר החינוכי הזה כאמצעי לתרגול שלכם.
4. תתנסו! גם אם לא תצליחו לא קרה דבר
החלק הכי חשוב בעשייה שלכם בתחום הדיגיטלי הינו המוכנות שלכם להתנסות, ללמוד ולהתפתח. חשוב שלא תוותרו גם אם מדי פעם תתקלו בבעיות וקשיים. נסו תמיד בשנית, כי בסוף זה מצליח וזו הבטחה! תרגול, ניסוי וטעייה זו הדרך ורק כך לומדים. לא מספיק להגיד זאת לתלמידים שלנו, גם אנחנו צריכים ליישם זאת, וכך תוכלו גם להוות דוגמה אישית לצורת ההתפתחות הזו עבור התלמידים שלכם.
5. עשו שימוש במי שמבקשים לסייע לכם
ברחבי הרשת תמצאו אתרים רבים המיועדים לסיוע למורים בשילוב הוראה וטכנולוגיה. כך למשל, אני ממליצה בחום להיכנס לתיק תכניות הלימודים לעובדי הוראה, המכיל מידע רב למציאת מדריכים לשלל יישומים. האתר מאורגן באופן יעיל ושימושי ללמידה והתנסות. כמו כן, ממליצה להיכנס לענן החינוכי - כלים דיגיטאליים, שם תמצאו אינספור מדריכים לכלים שימושיים לתהליכי ההוראה והלמידה החדשנית. בנוסף, כדאי לבקר באתר "כלים קטנים גדולים" של אפרת מעטוף, המספק מידע ועדכונים בתחום הפדגוגיה הדיגיטלית וחדשנות בהוראה ומהווה מאגר כלים לשימוש בתהליכי הוראה-למידה וכולל בתוכו הדרכות, שימושים והדגמות. אפשר גם למצוא במגזין זה את מדור טכנולוגיה בחינוך בו תוכלו למצוא מגוון רעיונות לשימוש בטכנולוגיה בכיתה שלכם.
החלק החשוב ביותר בכניסה שלכם לעולם הדיגיטלי הוא שגם אם ניסתם ולא הצלחתם, נסו בשנית, עד שתצליחו! אין סיפוק רב יותר מתחושת ההצלחה הנובעת מלמידה אישית – נסו ותיווכחו.
חלקה של המערכת בקידום מורים בעלי תחושת מסוגלות טכנולוגית נמוכה
כמורים, נדרש מאיתנו לגלות גמישות בהוראה, בכדי לתת מענה לשונות הקיימת בין כל תלמיד ותלמידה. לעניות דעתי, התבוננות כזו צריכה להיעשות גם על המורים עצמם, בתהליכי ההתפתחות המקצועית שלהם.
נכון, יש מורים רבים שמאז כניסת תוכנית התקשוב הלאומית (ואף לפניה) עברו תהליך משמעותי וחשוב בהכנסת הטכנולוגיה לכיתה. אך יש מורים שלא הצליחו עדין להסתגל לשינוי. מורים אלו נותרו עם קושי ופער הפוגש אותם מידי יום ביומו, כך שכל דרישה פשוטה הופכת למשימה מורכבת בה מעורבים סייענים משפחתיים, וזאת במטרה לבצע את המוטל, כי זה צריך להיעשות בדרך זו או אחרת...
למורים אלו נדרש לתת מענה מכיל ברמה מערכתית.
לדעתי, חלק מהמעטפת המכילה שתקדם מורים בעלי תחושת מסוגלות טכנולוגית נמוכה צריכה להגיע גם משלוחות מרכזי הלמידה של המשרד – מרכזי הפסג"ה למיניהם. חשוב שלצד הקורסים המתקדמים והיעילים לקידום מטרות ויעדי התקשוב, יוצע גם קורס בסיסי פשוט ומזמין לכל המורים שלא עלה בידם ללמוד וליישם יישומים חדשים, שיתופיים ומתקדמים. לתחושתי קורס זה צריך להיות קורס המוצע באופן קבוע, שכן הוא יהווה קרש קפיצה יעיל.
זאת ועוד, מאחר ויכולה להיווצר אצל חלק מהמורים תחושת חוסר נוחות ובושה להירשם לקורס בסיסי, שהרי כולם כבר "שוחים בים הפתוח", הייתי מציעה ליצור קורסים משולבים, בסגנון "מיומנויות דיגיטליות בסיסיות ומעבר..." כך שמורה אשר ירשם יוכל לצלוח את המשוחה בקלות ולצאת עם כלים מועילים ויעילים לשטח.
אגדיל ואומר שניתן לקיים דרישה מצד מנהלי בתי הספר, להכניס בשערי בית הספר קורס בסיסי חשוב זה, ולדאוג שכל מורה יעבור אותו, ואפילו על ידי רכז התקשוב בבית הספר, וזאת במטרה ל"יישר קו". כך כל מנהלת ומנהל יוכלו לדעת שבמשמרת שלהם לא יוותר ולו מורה אחד שחש/ה את הקושי או התסכול הזה. זה בידיים שלכם המנהלים!
אז קדימה, אם אתם מורים, מנהלים או מנהלי מרכזי פסג"ה, עשייה שלכם בתחום שילוב המורים בעולם הדיגיטלי יכולה להיות מהלך מהותי ומשמעותי, וזה בעיניי בבחינת להיות או לחדול !