נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כתלמידה בעברי וכמורה בהווה, אני רואה את "התלמידים השקופים בכיתה", אותם תלמידים שאינם פוצים פה, אלו שלא ירימו את האצבע וייקחו חלק בדיון אלא אם פונים אליהם, וגם כאשר נפנה אליהם, הם יענו בהמון חשש. נוכחותם הפיזית ממלאת את החלל, אך קולם כמעט שאינו נוכח בו.
קרוב לוודאי שגם לכם יש תלמידים שקופים כאלה בכיתה ואני בטוחה שגם במחשבותיכם תהיתם מה ניתן לעשות בכדי לסייע להם. בכתבה זו אציע דרכי הוראה רגשיות וטכנולוגיות, הפונות לתלמידים אלו, ויכולות לסייע להם להתפתח, הן לימודית והן חברתית.
החלק החשוב ביותר בעשייה שלנו כמורים אל מול תלמידים אלו הוא פשוט לראות אותם. לא לתת להם להיות "שקופים". אנחנו צריכים לזכור שלעיתים הם היו מעדיפים להיעלם, להסוות את עצמם עד שאיש לא יראה אותם ולפעמים הם גם יעשו מאמצים גדולים כדי שזה יקרה, אך למעשה, הדבר שתלמידים אלו צריכים מאיתנו המבוגרים יותר מכל הוא שאנו נראה אותם ולא נאפשר להם להיעלם, ובאותו הזמן נהיה רגישים לקושי שלהם.
4 דרכים להציב את ה"תלמידים השקופים" בקדמת הכיתה
1. אתרו אותם
השלב הראשון בסיוע ל"תלמידים השקופים" הוא פשוט לאתר אותם. שימו לב מי הם התלמידים השקטים, אלו שנבוכים ומתקשים מאוד לענות על שאלות בכיתה, מי שלעולם לא מצביעים. סמנו אותם כמשימה שלכם ואל תרפו מהחשיבה כיצד ניתן לקדם אותם.
2. בצעו איתם שיחה אישית
תשומת הלב האישית שלך מתחילה בשיחה אישית, בה ניתן לברר מה קורה לתלמיד/ה שבגללו קשה לה/ו לבטא את עצמה/ו בכיתה. בשיחה האישית יש להתייחס ראשית לשלום התלמיד/ה , להתעניין במה שלנו נראה מאוד ברור, כמו למשל איך קמת הבוקר? מי הכין לך אוכל? וכן להוסיף מחמאה נקודתית וקלילה, כמובן אם יש מקום בכך ולא מתוך נחמדות יתרה... לאחר מכן כדאי להתייחס לעוצמות ולנקודות האור החיוביות הקיימות בתלמיד/ה. אם קשה לזהות אותן, יש לשאול את התלמיד/ה על התחביבים האישיים שלו/ה, דבר שיכול להוות קרש קפיצה נהדר להתחלת שיח פורה ויעיל. אט אט נגלוש לשיח יותר אישי ולבירור הקושי אליו נקלע/ה התלמיד/ה בכיתה. זה גם המקום לשאול כיצד אנו נוכל לעזור? מה ניתן לעשות למענו/ה בכדי להקל ולסייע.
3. צרו להם מקום בכיתה
כמורה, אני בוחרת דווקא ב"תלמידים השקופים" לתפקידים הכי "שווים" בכיתה. מהם אבקש לעזור לי ואותם אשבח במעשיהם, אפרגן להם בביצוע משימות לימודיות ויותר מכך באלו החברתיות. כאשר אתם מייצרים מקום לתלמידים אלו בכיתה, באופן המותאם ליכולות ולכישרונות שלהם, אתם מראים להם שהם יכולים להיות משמעותיים ומועילים, שהנוכחות שלהם היא חשובה ובכך בונים להם את הביטחון והדימוי העצמי.
4. היעזרו בטכנולוגיה
המצאת המאה - המכשירים החכמים, יכולה לעזור לנו גם מול ה"תלמידים השקופים". בעזרת המכשירים החכמים ניתן לגייס את התלמידים הללו לעבור לקדמת הבמה בתהליכים לימודיים. לשמחתנו, משרד החינוך מתכוון לאפשר לתלמידים להשתמש בטלפונים סלולריים במהלך השיעורים, במצב טיסה או כאשר כל שלושה תלמידים משתמשים בסלולרי אחד. על מנת לעודד את ה"תלמידים השקופים" לעבור לקדמת הבמה, ניתן לכל התלמידים בכיתה משימות לימודיות שיקדמו אותם, אך במיוחד יועילו ל"תלמידים השקופים".
חלק מהבעיה של אותם "תלמידים שקופים" היא תכונת הביישנות העוטפת אותם. התחושה ש"כולם מביטים בי" יכולה ממש לשתק אותם. מתוך כך, על מנת להקל עליהם בתחילת הדרך, כדי שגם הם יוכלו לקחת חלק בפעילויות לימודיות, ניתן להשתמש בהוראתכם בלמידה בעזרת אווטארים - דמויות וירטואליות המייצגות את המשתמש בהן (התלמיד/ה) באופן וירטואלי-גרפי. דמויות אלו אינן דורשות חשיפה אישית של התלמיד/ה ומאפשרות חשיבה על הדברים שהתלמיד/ה מביע/ה, באמצעות האווטאר שלו/ה (דבר שיקל פעמים רבות על ה"תלמידים השקופים"). כך, באמצעות דמות וירטואלית, אשר תשמש עבורם פה וייצוג ויזואלי, יוכלו התלמידים לבטא את עצמם מבלי להיות הדוברים הישירים, תוך בקרה גבוהה על מה שהם אומרים. שימוש בדמות האווטאר מאפשר שיח פלורליסטי פורה על כל נושא הדורש מתן דעה אישית או ביטוי אישי, שיח המהווה קושי גדול ממנו סובלים ה"תלמידים השקופים".
ניתן ללמוד וללמד כל נושא בעזרת האוואטרים, החל ממקצועות השפה, היסטוריה, גאוגרפיה, תנ"ך, מדעים וכלה במתמטיקה ופיזיקה, כאשר ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, למשל לתת לכל תלמיד/ה לענות על שאלה או ליצור נאום ולהקריא אותם בעזרת אווטארים, לפתור חידות חינוכיות באמצעות אתרים המאפשרים שימוש באווטארים ועוד. במקצוע המתמטיקה ניתן למשל לבקש מהתלמידים ליצור הקלטה המכילה הסבר לנוסחה או פתרון של תרגיל. באנגלית אפשר לבקש מתן תשובה, יצירת דיאלוג או דקלום של טקסט נתון, וכן הלאה... כאמור, כל שיעור וכל נושא מתאים ליישומים הטכנולוגיים המוצעים.
התהליך אותו עוברים התלמידים בעזרת השימוש באווטארים הוא תהליך משמעותי, שכן בעזרת האוואטר הם סודקים את מחסום הבושה ופורצים החוצה. מתבצעת רכישת ביטחון ואמון הדרגתית, כאשר הפידבק החיובי שייווצר כתוצאה מהתהליך מטמיע ומעודד את התלמיד/ה השקט/ה להציג בכיתה, ולגלות "שהשד" אינו נורא, וכך לעבור תהליך אישי של רכישת כלים, העצמה ויצירה אישית.
עם זאת, יש לזכור כי לאחר תקופה של שימוש באוואטר, יש לנסות לחשוף תלמידים אלו גם לדיבור בכיתה שאינו מתבצע באמצעות אמצעים טכנולוגיים, שכן בעולם שמחוץ לכיתה הם יצטרכו גם לדבר עם אנשים ללא תיווך של טכנולוגיה. לשם יצירת מעבר הדרגתי, ישנן גם אפליקציות המאפשרות ייצוג של תמונה הקשורה לנושא הלימוד והקלטת הדובר/ת בקולו/ה שלו/ה. כך, בהדרגה, ניתן לעבור מפרזנטציות בדמות אווטאר ממוחשבת לגמרי, לפרזנטציות בקולו/ה של התלמיד/ה.
אפליקציות המאפשרות עבודה עם אוואטרים בקלות ובחינם הן הבאות:
לסיכום, שיח תקשורתי עם כלל התלמידים חשוב מאוד, אך יותר מכך, השיח עם "התלמידים השקופים" יכול להוביל תהליכים חשובים לעין ערוך בתפקוד התלמידים הללו בכיתה.
גילוי הבנה, אמפטיה וסבלנות יכולים להוות גשר לקשר מועיל ובטוח. השימוש בטכנולוגיה ובאמצעים הניידים יכול לקדם את התלמידים הן חברתית והן לימודית, והוא זמין ונגיש לכל. אמצעים אלו אינם דורשים השקעה מיוחדת מצד המורה או המערכת ולכן אל לנו להמתין שישדרגו לנו את המחשבים, יתקנו את הציוד שהספיק להתקלקל או להמתין לטכנאי שאולי נמצא בבית הספר. עלינו ליזום מהלך שנמצא ממש תחת אפינו ולתפוס שתי ציפורים ב"מכה אחת" – שדרוג השיעורים וקידומם של "התלמידים השקופים" לעתיד בטוח יותר.