נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
התלמידים של היום נולדו לתוך מציאות מופלאה. העולם החברתי שלהם, דרכי ההתקשרות והשיתוך ביניהם ואפשרויות ליצירת תוכן או אומנות קיבלו מימד אחר ומדהים ממה שאנו אי פעם ידענו בגילם.
עולם האפשרויות שלהם בלתי מוגבל והם דואגים לנצל אותו בכל דרך ובכל נושא.
עולם החינוך לא יכול להישאר מאחור. הדרך לגרום לתלמידים להיות מחוברים לחומר הנלמד ולנעשה בכיתות בית הספר, היא להתחיל ל"דבר" את שפת ילדותם של התלמידים.
השאיפה של מערכת החינוך הינה לקדם פדגוגיה ולמידה בבתי הספר תוך שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת והטמעתן בתוכנית הלימודים.
להבדיל מתקופת ה- DOS, עידן ה- ווב.2 הביא עמו יישומי רשת המספקים פלטפורמה טכנולוגית ברמה גבוהה של יצירת מידע חדש ושיתופיות והפצתו המהירה, לשיתופי פעולה ויצירת קשרים חברתיים, לשיתוף של תכנים מכל סוג המועלים לרשת על ידי הגולשים עצמם.
כל אלו הביאו לפתחינו יכולות וביצועים רבים שלא היו בעבר. מכשירי הקצה סביבנו וכל אדם אשר מחובר לרשת יכול לייצר תוכן ולשתפו .
המודל החינוכי עליו מתבססת תכנית התקשוב הלאומית היא ש"הלומד במרכז" כאשר מודל העבודה שם דגש בין היתר על יצירתיות ואינטראקטיביות.
הלמידה צריכה להיות רב כיוונית להשגת תוצאות מקסימליות, בהן הלמידה באמת מוטמעת ומופנמת. תם העידן בו המורה הוא מקור הידע הבלעדי, כיום המורה נתפס כמנחה ונוכחותו חשובה לעין ערוך, שכן, הוא מעניק לתלמידים את החכה כדי שידוגו בעצמם דגים.
כיום, התלמידים נעזרים רבות בענקית גוגל לצרכיהם האישיים והלימודיים, מעשירים את עולמם בדרכים שונות ומגוונות ויכולים להיות בעצמם "יצרני תוכן מידעי" שהרי הם מפיצים המון תכנים ועסוקים המון בצילום של עצמם ממליצים, כותבים, מספרים, שרים, רוקדים, מציגים סטאנדאפ או יוצרים מונולוגים כאלה ואחרים. אז למה לא למנף את זה לתהליך הלימודי? כל נושא וכל מקצוע אפשרי!
יש לחלק את הכיתה לקבוצות עבודה, כל קבוצה תקבל נושא עליו תעבוד באותו תחום התוכן. האחריות והמחויבות המשותפת של הקבוצה מאפשרים שיתוף פעולה וחלוקת עבודה בניהם. העבודה בקבוצה מכניסה את התלמידים לתהליך עבודה שיתופי שם כל אחד יתרום את חלקו במה שהוא מתחבר אליו, הנושא שעליו הם עובדים יכול לקבל פנים וצורות שונות, כשכל אחד מוכשר במשהו ולוקח על עצמו את התחום אליו הוא מתחבר. האחד יהיה נהדר בצילום, השני בעל חוש טכני מעולה, השלישי בכתיבה, הרביעי בחישוב, החמישי בתאטרון וכן הלאה והלאה.
חשבו על אותו תלמיד שלרוב מתקשה ואינו מוצא ביטוי בערוצים הסטנדרטים המוצעים, מה למידה שיתופית מסוג זה יכולה לתרום לו? פתאום הוא הופך למשמעותי בקבוצה, הוא מביא לידי ביטוי את יכולתו הספציפית והיא תופסת מקום של כבוד, מהלך הנותן מענה למתן שיווין הזדמנויות וצמצום פערים.
מכשירי הקצה שבאו לפתחנו מקלים ומייעלים את תהליכי הלמידה שכן נוכחותם תמיד סביבנו, עלינו רק לבחור לעשות בהם שימוש . למשל, השימוש ביישומי גוגל המותקנים בכל מחשב.
בכניסה לגוגל, מצד שמאל למעלה מופיע סרגל בו מופיעה תמונת בעל החשבון, צלמית הפעמון ההודעות, צלמית "תשע בריבוע" (עליה ארחיב מיד בהמשך ) מאגר חיפוש "תמונות" גוגל וכניסה לחשבון הדואר האלקטרוני של גוגל.
יש ללחוץ על צלמית ה"תשע בריבוע"
בלחיצה על צלמית ה"תשע בריבוע" נפתח חלון:
בחלון ניתן לראות סל אפשריות נרחב לעבודה כגון Google drive, יצירת מסמכי Docs , Youtube , Slidec ועוד. יישומים אלו הן הפלטפורמה השיתופית של התלמידים .
אז כיצד זה יבוא לידי ביטוי?
התלמידים מועצמים ועוברים תהליך חקר חוויתי, תהליך המתבסס על יישומים שיתופיים. בתהליך שכזה הם יוצרים בניהם דיאלוג דבור וכתוב באמצעות ה- hangouts , שתוצאת התובנות בו יכולות לעלות כמופע סטנד אפ, שיר או דקלום של נוסחה, הם יכולים להפיק הצגה היסטורית מתוך חומר הלימוד, לתעד הכל בצילום ולבצע עריכה, הכוללת כיתוב ובחירה של מוזיקה מתאימה. לאחר מכן יעלו הכל ל- Youtube , כשתהליך הצפייה בכיתה, מלהיב ומרגש לא פחות.
יישומי גוגל מאפשרים שימושים שונים ומגונים למשל: ניתן באמצעות Google maps להכין הרצאה קצרה לשיעור גיאוגרפיה, מולדת, היסטוריה או מדעים. להתאמן ב"דיבור בציבור" זה לצד זה, כאשר כל אחד תורם חלק בהרצאה מול הכיתה. בלימוד על עמים שונים ניתן להרחיב ידע וללמוד שפות שונות באמצעות התרגומון של גוגל.
בכיתתי בפרויקט לימוד ה'מיתולוגיה היוונית' בלמידה על חיי החברה והתרבות של היוונים לימדו חברי הקבוצה את חבריהם משפטים באיטלקית, קבוצה אחרת הדגימה עקרון מדעי בפרויקט "גלגולי אנרגיה" שניתן לצפות כאן .
האפשרות לייצר את כל התכנים באמצעים שיתופים תורמת רבות ללמידה, העלאה לטובת הכלל הופכת אותם בין רגע 'ליצרני מידע ותוכן' אקטיביים, ומעבר לכך, יכולה להוות הערכה חלופית. זאת ועוד, החומרים תמיד נמצאים לרשותם לצורך שינון, לחזרה לפני מבחן וסתם להתרגשות מצפייה חוזרת.
קידום הפדגוגיה תוך שימוש בטכנולוגיות מתחיל ביישומים הפשוטים והזמינים הללו וכמובן שלכך ניתן להוסיף תוכנות או אפליקציות כאלה ואחרות. שימו לב, הלמידה השיתופית לא דורשת המון - היא דורשת בחירה שלנו לעשות שימוש בקיים ומשם השמים הם הגבול עבור התלמידים היצירתיים שלנו.