מוסיקה צ'רקסית טובה, ריחות של אוכל צ'רקסי טעים ואווירת חג. זה רק חלק ממה שהיה בערב התוצרים בחט"ב אדיגה בכפר כמא. אחד הפרויקטים שהיו גולת הכותרת של ערב זה היה פרויקט 'מיני כמא' שזכיתי להוביל. זו אכן הרגשה טובה להגיע לערב התוצרים, אבל ישנה חשיבות גדולה יותר לתהליך שהביא אותנו לסיום זה.
הכל החל כחלק מהתפיסה של מנהלת בית הספר, גלי אביב, אשר משלבת בבית הספר למידה מבוססת חקר ופרויקטים. היא רכשה 2 מדפסות תלת ממד והזמינה אותי השנה להוביל תהליך של הטמעת המדפסות לתוך הלמידה בבית הספר. אחת המורות בהשתלמות שהעברתי פנתה אליי עם יוזמה מאוד מעניינת. היא רצתה כחלק מלימודי ההיסטוריה, שהתלמידים יעשו חקר על מבנים היסטוריים ואורח החיים המסורתי בכפר. אהבתי את הרעיון ויצאנו לדרך מיד.
אז מה עשינו? בשלב ראשון התלמידים סיירו בכפר כמא, חקרו מבנים היסטוריים בכפר, ולמדו על המבנים.
בשלב הבא הם עבדו במקביל עם המורה להיסטוריה, וכתבו עבודה על המבנה שלהם. איתי הם למדו על מידול בתלת ממד בתכנת טינקרקאד וכל קבוצה הייתה צריכה למדל את המבנה שלה. כיוון שהם היו קבוצות והם חלקו ביניהם חלקים שונים של המבנה היה מאוד חשוב להבין קנה מידה ופרופורציה לכן, בין לבין למדנו גם קצת מתמטיקה. שלב המידול היה מורכב ודרש בדיקות והשוואות בין התמונה, החלקים השונים של הדגם והדפסות ניסיון.
אחרי שסיימנו למדל את הדגמים וכל דגם עבר אישור שלי עברנו להדפסת כל הדגמים במדפסות התלת ממד.
לאחר הדפסת כל המבנים צרפנו את המורה לאומנות בבית הספר לתת את הטאצ' הסופי של הצבע. כדי להקל על הצביעה המורה שילבה צביעה עם ציפוי של דאס.
לאחר שסיימנו הגיע שלב הצגת התוצרים בערב גדול ומשמעותי שכל ההורים הגיעו לבית הספר. התלמידים הסבירו הן על התהליך והן על התוצרים. היה משמח לראות את הגאווה שלהם בפרויקט והיכולת שלהם לשתף בתהליך המשמעותי שעברו.
4 סיבות לכך שהפרויקט היה כל כך מוצלח
שיתוף הפעולה בין התלמידים - התלמידים, חקרו יחד תכננו והיו צריכים לשתף פעולה בכל התהליך.
חיבור לעולם האמתי- הדגמים היו צריכים לצאת בסוף בהדפסה אז הדיוק היה חשוב מאוד לא היה אפשר לעשות בערך. לתלמידים היה משוב מיידי על פספוסים והבנה שהם צריכים לתקן ולדייק.
חיבור לתוכן משמעותי עבורם, חיבור למורשת ולמסורת בעבודה אמתית.
למידה בין תחומית - הפרוייקט כלל היסטוריה, מורשת, מתמטיקה, מחשבים, אומנות ועוד.
3 טיפים לפרויקט הבא:
לעשות את הפרויקט מראש - אחת התובנות המאוד ברורות שהיו לי היא שהייתי צריך להכין מראש דגם של בית בעצמי, להדפיס אותו ולצבוע. תהליך כזה היה מבהיר לי הרבה יותר לקראת מה אני הולך וההתארגנות הייתה יותר טובה לאורך המסלול.
תכנון לפרטים כולל מחוון - התכנון היה ברור מבחינת הכיוון אבל לא הכנו מחוון מספיק מדויק מראש כדי להעביר לתלמידים, מה שגרם לכך שלא כל התלמידים הבינו מה בדיוק מצופה מהם בכל שלב.
מעקב רציף יותר בתהליך - כחלק משני התובנות הקודמות לא היו תחנות ברורות בדרך של מעקב ובדיקה, כך שחלק התקדמו יפה וחלק לא וכך מצאנו את עצמנו בלחץ בישורת האחרונה.
לסיכום, אני בטוח שאת הפרויקט הזה התלמידים יזכרו עוד הרבה זמן… הייתה חוויה טובה ומעניינת עם רמת שיתוף פעולה גבוהה. אני לקחתי מזה את החשיבות בסדר בתהליך. מה אתם חשבתם? אשמח לקרוא בתגובות.