נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מומחי תעסוקה מסכימים על כך כי עולם העבודה נמצא בתהליך שינוי אשר ילך ויתעצם בשנים הקרובות; מקומות העבודה ישתנו ויראו לגמרי אחרת. כבר כיום רבים עובדים בתפקידים שלא היו קיימים עד לפני עשור, חלקם אף בתעשיות חדשות לחלוטין. התוצאה היא שלצד מקצועות חדשים, הנולדים מידי יום, מקצועות רבים אחרים נעלמים והופכים בלתי רלוונטיים. מגמה זו נצפתה כבר בשנת 2012 על ידי העתידן תומאס פריי שפרסם מחקר החוזה את היעלמותם של 2 מיליארד משרות עד לשנת 2030. בכתבה זו ארצה להציג את השלכות שינויים אלה על עולם העבודה בתחום החינוך.
בעולם רווי שינויים, אשר נעשים תכופים יותר ויותר על רקע התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות, גם מערכת החינוך צריכה לבחון את הרלוונטיות של התפקידים והמקצועות הקיימים בה. על השינוי הנדרש בתפקידו של המורה, מבעל הידע הבלעדי והמרצה לתפקיד חונך ומלווה, מתקיים שיח נרחב בשנים האחרונות. עם זאת, במצב החדש האתגרים החדשים הולכים ונערמים לפתחו של המורה ויש מקום לבחון כיצד ומי יכול לסייע בתהליכים הפדגוגיים והטכנולוגיים הנדרשים למול התלמיד. דוגמה לבעל תפקיד בית ספרי התומך ומשלים את המורה הינה היועצ/ת אשר מעמיד/ה את יכולתו/ה המקצועית, מתחום בריאות הנפש, לרשות הנהלת בית הספר והצוות החינוכי, לקידום סביבה חברתית-לימודית מיטבית תוך חתירה מתמדת להשגת המטרות החינוכיות.
חינוך מותאם אישית – הדגמה
במאמרי הקודם הרחבתי אודות החשיבות של מימוש חינוך מותאם אישית. זאת מתוך ראייה כי כל תלמיד הוא אחד יחיד ומיוחד, ולכן יש למצוא ולתפור עבורו פתרון פדגוגי המתחשב בנטיותיו הלימודיות, בסגנון הלמידה, בכישרונותיו ובתחומי העניין שלו. במציאות, למול צורך מהותי זה עומד המורה בכיתה בה 30 תלמידים ויותר, ומתקשה לממשו. בראייתי הפתרון הרלוונטי ביותר העומד, בשעה זו, לפתחו של המורה לשם התמודדות עם אתגר הפרסונליזציה הוא שימוש בטכנולוגיה. שוק ה-EDTECH העולמי מציע מגוון פתרונות ללמידה אישית בסגנונות שונים ובדרכי הוראה שונות. עם זאת, הלכה למעשה אין אנו רואים למידה אינטנסיבית ויומיומית בבתי הספר המושתת על שימוש באפליקציות ייחודיות אלה. רבים מהמורים מתקשים למצוא את הרגליים והידיים בסבך. חישבו בעצמכם כמה מורים אתם מכירים שמכירים יותר מחמש אפליקציות רלוונטיות ללמידה מותאמת אישית או אפילו מכירים את המקומות לחפש בהם פתרונות אפליקטיביים עבור תלמידיהם?
כעת אחרי שהבנו כי קיים צורך, קיים פתרון אך הלכה למעשה אין חיבור ביניהם הבה נביט על העולם הבית ספרי ונחשוב על דמות העשויה לסייע במימוש החיבור בין השניים. אך ראשית בואו נשאב השראה מהעולם העסקי. חברת AT&T, הבינה לפני שנתיים כי רק למחצית מ-250 אלף העובדים שלה יש את היכולות הנדרשות להתמודד עם הדרישות הטכנולוגיות החדשות בעתיד החברה. לכן, החליטה AT&T על השקת תכנית שמטרתה להסב על בסיס הכשרה ממוקדת את העובדים הקיימים לתפקידי העתיד בחברה. זוהי דוגמה שניתן ללמוד ממנה כיצד ארגון ענק המבין שעליו להתקדם ולהתחדש על רקע שינויים טכנולוגיים בתחומו, מוביל מתווה של פתרון. תכנית ההסבה מייצרת מצב של WIN WIN הן עבור החברה והן עבור העובדים.
מקרה הספרנית כדוגמה להתאמת תפקיד בתחום החינוך לאתגרי השעה
עתה בואו נחזור אל עולם החינוך ואל כתלי בית הספר. במרבית בתי הספר בארץ קיימות ספריות בהן פעילים ספרנים וספרניות. תמיכתו של משרד החינוך בספריות בתי ספר נעשית בשני ערוצים מרכזיים: "מצעד הספרים השנתי" בחינוך היסודי ומימון תקן ספרן בחינוך העל-יסודי. הלכה למעשה בבתי הספר היסודיים קיומו של ספרן תלוי בבחירתו ובדרך ניהולו של מנהל בית הספר.
ספריות בית הספר עברו שינויים רבים במהלך השנים. כיום מוגדרת הספרייה הבית ספרית כ"מרכז משאבים". היא אינה נתפשת עוד כמעבדת לימוד נפרדת, אלא, בית הספר כולו הפך למעבדת לימוד הנתמכת ונשענת על "מרכז המשאבים". הספרייה מכילה כיום פריטי מידע בדפוס ופריטי מידע בפורמט דיגיטלי, בהתאם לצורכי התלמידים והמורים. ספרן בית הספר אינו נתפש עוד כשומר הספרים המארגן ומסדר אותם על המדף והשומר על השקט, כי אם מומחה מידע מקצועי המכוון ומדריך הן את התלמידים והן את המורים למקורות המידע הנדרשים להם.
במחקרה של ד"ר נועה אהרוני (2007) היא מגדירה שלושה תפקידים מרכזיים בעבודתו של ספרן בית הספר:
הלכה למעשה, קשה לומר עד כמה מיושמים תפקידים אלה על ידי ספרנים וספרניות בבתי הספר ברחבי הארץ. בראייתי, מעטים הם המקרים בהם ספרן חוצה את "קו הדלפק" ומסייע באופן ממשי לתלמיד או מורה בייעוץ אודות סינון מידע או דרכי הוראה. זאת ועוד, כיום נדרשת מספרן אוריינות טכנולוגית, הכשרה ומיומנויות, אשר הלכה למעשה לא קיימים אצל רבים מהם. עם זאת, בראייתי ברור הוא כי דורות הלומדים העתידיים גדלים בעולם בו האינטרנט הינו מקור הידע המרכזי, דבר אשר חושף, מחכך ומקנה להם יכולת מידענות משופרת באופן עצמאי. בנוסף, התפתחות הטכנולוגיה תאפשר בעתיד חיפוש באופן פשוט הרבה יותר על בסיס שיח מילולי של הלומד עם מערכות בינה מלאכותית, דבר אשר יקל וינגיש עוד יותר את המידע והידע ללומד.
אז מה ניתן וצריך לעשות
על מנהלי בתי הספר ללמוד מחברת AT&T ולהבין כי הספרייה והספרן הולכים ומאבדים את מקומם ואת שורת תפקידיהם שהיו רלוונטיים עד לפני שנים בודדות. ניתן לראות תהליך ברור של ירידה בתלות הלומד בספרנית ובספריה כולה. בעולמם של לומדי דור ה-Z והאלפא הולך ומצטמצם הצורך לשאול את הספרנית היכן נמצא החומר או בכלל לגשת לתחומי הספרייה על מנת לאתר חומר לימודי. ניתן לראות כי מספר בתי ספר צועדים בכיוון זה והופכים את הספרייה ממקום שקט, מבודד או רציני, למקום תוסס, מלא חיים, המהווה את מרכז העשייה במקום התואם בדיוק רב לסביבת לימוד קונסטרוקטיביסטית, בה נדרשים התלמידים לסביבת לימוד עשירה מבחינת מידע ומבחינת האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותם.
במקביל למקומה ותפקודה החדש של הספרייה על מנהלי בית הספר ומנהלי מרכזי הפסג"ה לפעול ולהשיק תכנית להסבת ספרנים וספרניות לייעוד חדש ונוסף, והוא תמיכה במורה ובתלמיד בכל הקשור למימוש למידה מותאמת אישית בבית הספר. בתפקידו החדש יצא הספרן מאחורי הדלפק ויהווה מומחה בשני תחומים. הן בתחום שיטות או סגנונות הלמידה וההוראה והן בהיכרות עם הפתרונות הטכנולוגיים הקיימים בשוק ה-EDTECH העולמי. בסיטואציה החדשה שתיווצר יוכל לגשת כל תלמיד או מורה ל"שדכן הפדגוגי" במרחב הלימודי החדשני שפעם נקרא "ספריה" בחיפוש אחר פתרון מיטבי עבורו במקצוע נתון או על פי סיטואציה מסוימת. התמחותו של השדכן תהיה מציאת הפתרון המתאים ביותר והנגשתו של אמצעי או שיטת הלמידה ללומד או למורה. במצב החדש שייווצר יוכלו לראות גם יזמי ה-EDTECH או מפתחי פתרונות למידה אחרים, ב"ספרן" את הנקודה ליצירת קשר ועדכון בנוגע למוצר חדש או לעדכון מוצר קיים. כך, בדומה לעדכון על ספרים חדשים שיצאו יקבל ה"ספרן" עדכון על יכולות ומוצרים חדשים.
מקרה הספרן, הינו רק דוגמא לצורך וליכולת של התפתחות תפקידים בתחום החינוך בבית הספר. תפקיד נוספים שניתן לשדרגם ולהתאימם לאתגרי השעה הם:
לסיכום, בעולמנו המשתנה חדשות לבקרים הן על רקע טכנולוגי והן על רקע דורות אנושיים מתקדמים יש מקום וצורך דחוף בעדכון תפקידים ומקצועות אל מול אתגרים חדשים. בדומה למתרחש בעולם העבודה גם עולם החינוך צריך לבצע את השינוי לבטל מקצועות ישנים ולשלב מקצועות חדשים. בראייתי, מומלץ לנסות לבצע זאת על בסיס הסבת כוח אדם קיים בהכשרה מקצועית שתהפוך אותם רלוונטיים לעולם החינוך העתידי. במסמך זה הבאתי כדוגמה את תפקיד ספרן בית הספר ואת הצעתי וראייתי לתפקידו בעולם החינוך העתידי כ"שדכן פדגוגי". זאת כחלק מתפיסה כללית של משרד החינוך הרואה בספרן מדריך הן של התלמידים והן של המורים בשימוש נכון ומושכל במקורות המידע הנמצאים במרכז המידע, ובכך הופך למעורב ושותף מלא בתהליך הלמידה.