נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ודאי נתקלתם פעם במהלך חייכם בשני אנשים דומים. סביר שרובכם אף מכירים תאומים זהים. האם מניסיונכם ניתן לומר שאנשים אלו, הדומים באופן חיצוני זה לזה, ואף נוצרו מאותה ביצית מופרית, הינם דומים או זהים, באופיים וביכולתם? האם תחומי העניין שלהם זהים? האם יש להם מטרות דומות בחייהם? גם כאשר מטענם הגנטי זהה, לא ניתן למצוא שני ילדים זהים. באם נוסיף לכך את תנאי הסביבה השונים, אליהם חשופים תלמידינו, המשפיעים עליהם לאורך חייהם, נגלה כי כל ילד הוא ייחודי במגוון תכונותיו ויכולותיו.
עכשיו בואו נביט על מודל בית הספר בו אנחנו מלמדים. פורמט בית הספר נולד במאה ה-19 ובוסס על עקרונות ההומניזם והקדמה הטכנולוגית באותה העת. החתירה לחינוך לכל נבעה הן מעיקרון השוויון והן מתוך הצורך בכוח עבודה משכיל ומיומן. כך נוצר אתגר בפני המדינה – קליטה ומיון של המוני תלמידים. הפתרון המהיר והקל שנמצא שתאם גם את גם רוח השוויון, כלל מיון לפי גיל ולמידה בקבוצות גדולות – כולם לומדים אותו דבר באותו זמן ובאותה דרך.
ניתן להבחין בנקל בסתירה העומדת בין התפיסה עליה מבוסס מודל בית הספר לבין הראייה שלנו כיום כי כל אדם הוא ייחודי וזקוק לדברים שונים על מנת להתפתח באופן אופטימלי. תפיסתם ופירושם של אנשי המאה ה-19 את רעיון השוויון, שצמחה על רקע אלפי שנות אי-שוויון מהותי בין קבוצות בחברה, הובילה למודל בית הספר. בעת הנוכחית כאשר אנו ניצבים בחברה בה רעיון השוויון בין בני האדם אינו נתון לויכוח, יש לבצע פירוש עדכני למושג השוויון. שוויון בחינוך כיום צריך להתייחס לשוויון הזדמנויות. עליו לעסוק במתן המענה המתאים והמדוייק לכל אדם, לאור הייחודיות שבו. כך נוכל לאפשר לכל אדם למצות את יכולותיו.
כבני אדם, כולנו נוטים מטבענו ללמידה לכל אורך חיינו, ובמיוחד בשנות הילדות שלנו. אם אנו מאמינים לממצא הזה, עליו חתומים חוקרים בתחומים שונים כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה, רפואה ונוירולוגיה, אז עולה השאלה מה קורה שם בכיתות בבתי הספר? איך זה שלאורך השנים ילדים הולכים ומאבדים את הרצון ללמוד ולהתפתח?
קיימים מחקרים רבים על תחום המוטיבציה ללמידה, על דבר אחד רובם ככולכם מסכימים – מוטיבציה היא דבר ייחודי לכל אדם, אשר תלוי במי הוא האדם, מהי הסביבה ומהו העיתוי. אם כן, גם מההיבט המוטיבציוני, ניתן לראות את חשיבותו של יצירת פתרון ייחודי לכל לומד ולומד – למידה מותאמת פרסונלית.
למידה פרסונלית היא התאמת התוכן, תפיסת ההוראה, אמצעי הלימוד, שיטות הלימוד ואף אם ניתן החונך (מנטור) ללומד ספציפי. אני מאמין כי למידה פרסונלית היא התשובה ליצירת מוטיבציה בתלמידים ללמוד, שכן מניסיוני, בבסיס היכולת שלנו כמורים לשימור המוטיבציה ללמידה של התלמידים, עומדת היכרות עמוקה ומהותית שלנו עם כל לומדת ולומד עליהם אנו אחראיים ויצירת מסלול למידה ייחודי לכל אחת ואחד מהם. כפי שמאמן אישי מכיר לעומק את האדם אתו הוא עובד, כך גם חובתו של המורה והחונך האישי של כל אחת ואחד מהלומדים במוסדות החינוך.
איך מאפשרים לימוד מותאם אישית בתוך מודל בית הספר הקיים? איך מצליח מורה אחד לראות ולהכיר 30 (או יותר) תלמידים בכל כיתה? היכן בתוך יום הלימודים העמוס של מורה ניתן למצוא זמן להכיר כל תלמיד לעומק, ומעל לכל איך מורה אחד/ת יכול/ה ללמד באופן ייחודי ומותאם כל אחת אחד מתלמידיו/ה?
בשורות הבאות אנסה לגעת בשניים מהמכשולים המרכזיים במימוש מודל פרסונלי בבית הספר. פה גם המקום לציין כי לימוד פרסונלי אין משמעו לימוד אך ורק של בודדים, אלא לימוד המותאם לכל לומד ומשלב הן לימוד בקבוצה והן כבודדים.
בסיס ההצלחה בלימוד מותאם אישית הוא למידה מעמיקה של כל לומדת ולומד. הנה כמה עצות בתחום:
את כלל המידע שאספתם על כל תלמידה ותלמיד ארגנו במסמך סדור, אשר מסכם את תחומי העניין של הילד, סגנון הלמידה שלו, קשיים לימודיים, הידע הקיים שלו, קשיים חברתיים, מה אוהב לעשות וכו'.
כעת יש להתיישב ולהכין עבור כל תלמיד את מסלול הלימוד המותאם אישית לו – אילו מקצועות ילמד לבד, אילו מקצועות ילמד בקבוצה, אילו מקצועות ילמד באמצעות חונך, אילו מקצועות לא ילמד ואילו מקצועות ילמד באופן מתקדם. יש להדגיש כי מסלול לימוד זה חייב להמשיך ולהתעדכן על ידי המורה והתלמיד לאורך השנה ורצוי אף לקבוע פגישות קבועות לשם כך אחת לתקופה.
מורים בכיתות א' – ד', כהמשך ישיר של הגן בו שוטטו הילדים במרחב ובחרו לשחק במרחב שעניין אותם ואליו נמשכו יותר, אתם יכולים לחשוף את התלמידים הצעירים שלכם למגוון גדול של נושאים ולנסות ולעזור להם למצוא את התחום אליו קיימת בהם התשוקה ודרכו ניתן יהיה לייצר ולשמר מוטיבציה אצלם.
לימוד מותאם אישית יצריך שעות פרטניות בהן ילווה התלמיד על ידי חונך בוגר. כאן תפקידו של המורה להשתמש ביצירתיות ניהולית ולגייס גורמים שונים לתפקיד החונכים:
צרו מגוון אפשרויות לחונכים, כאשר המטרה היא לייצר התאמה בין התלמיד לחונך, על מנת לאפשר לתלמיד להתפתח באופן נכון, כאשר הוא נתמך ומלווה ולא מובל. חשוב שיהיה לכל תלמיד אצלכם דמות בוגרת שתלווה אותו – זה יכול להיות גורם בית ספרי, מדריך מהתנועה, מאמן מענף ספורט או אפילו תלמיד בוגר מבית הספר.
בהסתכלות ראשונה על מודל הלמידה המותאמת אישית, נראה הדבר כבלתי אפשרי ומצריך עבודה קשה ואינסופית. אבל קיים הבדל מכריע בין מצבנו כיום לבין מצבם של המורים במאה ה-19 או אפילו בינינו לבין עמיתינו שפעלו לפני 30 שנים. הטכנולוגיה העומדת לרשותנו עושה את כל ההבדל. אנו צריכים לגשת אל הלמידה מערכים של שוויון הזדמנויות ומתן מענה ייחודי לכל תלמיד, ולשם כך עלינו לרתום את הטכנולוגיה. שילוב נכון של צורות ארגון מידע חדשות הקיימות היום, אפליקציות למידה וידע אשר קיים באינטרנט, יכול להוות גורם מכריע ביכולת לאפשר לכל תלמיד מסלול למידה שונה, ולצד זאת לייצר עבור המורה תמונת שליטה ובקרה אינדיבידואלית, מעמיקה וכוללת על כל התלמידים.
---
למידה מותאמת אישית אינה חלום ואינה דבר בלתי ניתן להשגה. היא מבוססת על הכרה בייחודיות של כל תלמיד והצורך לסייע לו למצוא את דרכו בעולם. הרעיון הוא להתחבר למוטיבציה הפנימית של התלמיד ולהוסיף לכך הנעה חיצונית אם צריך – כך למידה מתוך בחירה מחזקת מוטיבציה ללמידה. נכון יהיה שכל ילד יוכל לבחור לעצמו את מסלול חייו על ידי כך שיחווה, יתנסה, יבדוק וילמד מה הוא אוהב ואל מה תשוקתו. כל זאת תוך שינוי תפקידו של המורה (שיתרון הידע אבד לו בעידן הנוכחי) למנטור המלווה ומדריך את התלמיד ונמצא שם להציע, להתבונן, לסייע, לכוון, לפתוח עוד עולמות ובסוף גם לתת עצה לחיים.
הבסיס לקיומה של למידה מותאמת אישית, הינו הגעה להיכרות מעמיקה עם כל תלמידה ותלמיד במערכת. התגייסות של מערכת חינוך עירונית מהגן ועד התיכון, כולל מערכות חינוך מחוץ לכותלי בית הספר, תאפשר הטמעה של הוראה מותאמת אישית. עם זאת, גם מחנך/ת בעל/ת יוזמה ויצירתיות יכול/ה ליצור מאגר ידע חינוכי אודות תלמידיו/ה ובסיוע טכנולוגיה וגיוס חונכים חיצוניים להגיע למימוש של למידה מותאמת אישית.