תארו לכם, שלפני כל החלטה חשובה או צעד משמעותי בעבודה או בבית, הייתם יכולים לצפות מראש את השתלשלות האירועים שיקרו בעקבות כל בחירה שתעשו...
מתלבטים לאיזה חוג לרשום את הילדים? תוהים מה יקרה אם תתנו להם לישון צהריים עד מאוחר? מתחבטים אם להתערב בריב האחים או לא? דמיינו מערכת שהייתה מאפשרת לכם לראות את התוצאות בכל בחירה.
אז נכון שזו לא אפשרות שקיימת ברוב הסיטואציות בהן אנחנו נתקלים בחיים, אבל בהכשרות של מקצועות חשובים מאוד – כמו כבאים, שוטרים, חיילים, רופאים, וכמובן מורות ומורים - מערכת של בחינת האפשרויות קדימה - היא קריטית.
במהלך השנים, נעשה שימוש רב במקצועות הקליניים, בסימולציות - שהן בעצם דרך ליצור הדמיה של מצב מסוים, ככלי לימודי בתחום הפרקטי. כיום ניתן למצוא שימוש בסימולציות בלימודי מקצועות רבים - כגון רפואה, ניהול ועבודה סוציאלית, בהשתלמויות והדרכות. בשנים האחרונות התפתח השימוש בסימולציות ככלי לימודי גם בתחומי הכשרת מורים והפיתוח המקצועי שלהם. הדבר נעשה עקב ההכרה בצורך להכין את המורות והמורים לסיטואציות הוראה בסביבה מורכבת ותובענית המצריכה יכולות גבוהות של תקשורת והתנהלות בין-אישית, כמו גם קבלת החלטות במצבי אי-וודאות ולחץ של זמן.
תחשבו רגע על כמות ההחלטות שעל מורה לקבל ביום. החלטות בנוגע לסגנון וקצב ההוראה, החלטות אישיות בנוגע לצרכים של כל תלמיד ותלמידה, החלטות מול הכיתה כולה, מול הקולגות, ההורים, מנהלת בית הספר – וכל זה עוד לפני ארוחת הצהריים...
למידה מוגדרת כרכישת ידע באמצעות תהליכים קוגניטיביים, כשהידע הנרכש מתורגם להבנות חדשות, למיומנויות ולהתנהגויות. ממש כך, הסימולציות מאפשרות לאנשי מקצוע, יצירת "חיבורים חדשים" בין ידע תאורטי ובין יישומו בשטח. סימולציה במובנה הרחב, מוגדרת כאירוע או כסיטואציה המדמה מצב פרקטי הקרוב ככל האפשר למציאות. שיטת הוראה זו המאפשרת חוויית למידה אותנטית ופרקטית החלה את דרכה בעולם הרפואה, שבו קיים מתח (מבחינה מוסרית) בין הצורך ״להשתמש״ בפציינטים חיים לצורך הכשרת רופאים איכותיים ובין החובה לספק לפציינטים טיפול אופטימלי.
גם למורים, מאפשרת הסימולציה, למתן את המתח הקיים גם בתחומי החינוך, באמצעות התנסות אותנטית בסביבה תומכת ולמידה המאפשרת טעויות ללא גרימת נזק לתלמיד ולאחרים.
המשתתף בסימולציה מתנסה בסיטואציה של קושי "מוכר" ושגרתי בתחום עיסוקו כדי לאפשר לו היכרות מעמיקה עם הקושי האמור וזאת מנקודות מבט נוספות ומורכבות יותר, הנוגעות לכלל השותפים בסימולציה בהקשרה המידי.
לסרטון סימולציה בחינוך לחצו כאן, או המשיכו לסוף הכתבה.
בסימולציות של רופאים נמצא, שבעוד השימוש במודלים הממוחשבים נועד ללימוד החלק הקליני-טכני של המקצוע, המודלים המשלבים חולים מדומים מאפשרים חוויית למידה שבה באות לידי ביטוי לא רק המיומנויות הקליניות כי אם גם המיומנויות הבין-אישיות.
עוד נמצא כי למידה התנסותית מאפשרת למתנסים לשפר את הערכתם העצמית ואת אמונתם ביכולותיהם שלהם. תחומים אלו, שהוגדרו כמרכזיים בלמידה התנסותית, הנם מרכיבים אישיים-מקצועיים בסיסיים לאנשי מקצוע בתחומים קליניים רבים ובהוראה בפרט. התוצאה של תהליך זה היא יצירת והעמקת יחסי האמון בין המורה לתלמידים.
מה קורה כשסימולציות והוראה נפגשות?
כמו רופאים גם מורים נתקלים בהתלבטויות משמעותיות המבוססות על אמון ומקצועיות. סימולציה יכולה לשמש ככלי למידה יעיל בתחום החינוך, הן אצל מורות ומורים בראשית דרכם המקצועית והן אצל כלל המורים. הסימולציות יכולות להיות לעזר רב כשנתקלים במצבים המאפיינים את היחסים בין מורה לתלמידים בכיתה וכן את היחסים בין מורים לבעלי תפקידים שונים במערכות החינוכיות. המורה עשוי להימצא במצבי אי-ודאות ובמצבים שבהם עליו לספק פתרונות מידיים.
מורים רבים נתקלים בקשיים שיכולים לגרום לתחושות תסכול וחוסר אונים. כל אלו, הביאו את מרכזי ההכשרה למורים לפתח ולעבוד עם סימולציות המדמות סיטואציות אמתיות בכיתה.
הל"ב, המרכז הארצי לסימולציה בחינוך, בבית הספר לחינוך, באוניברסיטת בר-אילן, מקדם את ההדרכה, המחקר, והפיתוח בתחום הסדנאות הסימולטיביות, מאז שנת 2011, בתמיכת מינהל עובדי הוראה שבמשרד החינוך. סדנאות אלו מאפשרות למידה פרקטית וייחודית באמצעות התנסויות באירועים מקצועיים אותנטיים בשילוב שחקנים מקצועיים שאומנו לגלם תלמידים, הורים ואנשי צוות מקצועי. האירועים האלה הנם בסיס הסדנה והם נבנים על פי סיפורי מקרה שכיחים: קונפליקטואליים או מורכבים. בסיום הסדנה מקבל המתנסה לידיו את צילום הווידאו של הסימולציה בהשתתפותו וכן חווֹת דעת כתובות של משתתפי הסדנה והשחקנים על אודות התנהלותו בסימולציה, וזאת לשם המשך הלמידה.
לאחרונה חברו מרכז הל"ב, מגזין 'הגיע זמן חינוך' והאגף להתמחות וכניסה להוראה והפיקו סרטון ראשון מסוגו – המאפשר לכל אחד ואחת, להיכנס לנעלי המורה ולחוות התנסות אינטראקטיבית המדמה תרחיש אמתי בכיתת הלימוד. הצופים בסרטון, בו ניתן בכל צומת משמעותית לבחור מה תעשה המורה, זוכים להרגיש לרגע, כאילו הם עצמם עומדים בנעלי המורה. בין אם אתם מורים המנסים לשפר את היכולת שלכם להגיב בזמן אמת ובין אם אתם רוצים להבין יותר טוב עם מה מתמודדים אנשי החינוך של ילדכם בכל יום – אתם מוזמנים לצפות בסרטון ולבחור – "מה אתם הייתם עושים" במקרה זה?
פעמים רבות, אנחנו מעבירים ביקורת על התנהלות של מורה זה או אחר בתפקודו מול ילדנו – עכשיו יש לכולנו הזדמנות לבדוק – האם זה באמת כה פשוט?
נסו בעצמכם:
לאיזו תוצאה הגעתם? האם הייתם מרוצים מהתוצאה? ניסיתם אפשרויות נוספות? באילו אפשרויות אחרות יכלה לבחור המורה? ואילו סיטואציות אחרות בהוראה, הייתם רוצים לראות בסרטונים הבאים?
כתבו לנו בתגובת.