נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: ניצה גרבר, מחנכת בבתי ספר רעות ושבילי רעות במנשה.
שנים רבות אני עוסקת בחינוך והוראה ועדין אוהבת את המקצוע, את הילדים והעשייה החינוכית. אני מגיעה מידי יום בחיוך לכיתתי ונהנית מאוד. לא אחת אני שואלת את עצמי מה גורם לכך ומה צריך לשמר? התשובות רבות וכולן מתרכזות בהתחדשות ובלמידה שלי, היכולת לפרוץ גבולות, לסחוף את התלמידים להרפתקאות למידה ולאפשר להם לקיים למידה שיתופית המשלבת טכנולוגיה וחשיבה יצירתית.
אני מאמינה בלמידה שיתופית הנותנת תחושת שותפות לתלמידים, בה התלמידים משוחחים, נעזרים זה בזה, מגישים תוצרים משותפים, מתרגלים כיצד נותנים ומקבלים משובים, משתמשים בחוזקות שלהם וגם לעיתים מבקשים סיוע מבלי לחשוש. למידה הכוללת פן חברתי המשתלב ומחזק את הפן הלימודי – היא מה שגורם לי להגיע בכל יום לבית הספר ולכיתה עם חיוך.
שוב ושוב אני מגלה שלמידה שיתופית כדרך חיים מצדיקה את עצמה ומעצימה את כל המעורבים. בכיתה יש פחות בעיות משמעת בשעורים בהם מתנהלת למידה שיתופית, וגם תלמידים שקשה להם ללמוד לבד מוצאים את מקומם, תורמים את חלקם, לומדים מחבריהם, חשים כשווים בין שווים וצוברים חוויות הצלחה.
לא אחת התלמידים מתארים את הלמידה בכיתה כלמידה המאפשרת ללמוד וליהנות, לדבר ביניהם, לטעות בלי חשש ועוד. התלמידים מבטאים את רצונם להמשיך ללמוד יחד, כיוון שהם נהנים ללמד את חבריהם וללמוד מהם. תלמידים שמתקשים מספרים שהם מרגישים שיש להם מקום, שכן הם תורמים להשגת המטרה בזכות החוזקות שלהם. במהלך העבודה בה התלמידים לומדים יחד, מתגלים מנהיגים רבים בכיתה, ילדים בעלי יכולת ארגון והובלה שלא תמיד מקבלים במה במסגרת ה"מרוץ" לציונים.
הלמידה השיתופית מדגישה את תרומתו של כל תלמיד כשותף מקדם למידה, את האחריות האישית לצד האחריות ההדדית והערבות לצד מעורבות. התלמידים לא יכולים להישאר פסיביים, הם פונים לחברים לסיוע ולומדים למצוא דרכים לקדם את הלמידה שלהם ולתרום ללמידת חבריהם.
כאשר לומדים יחד, התלמידים מפתחים כישורי לומד וגם כישורים חברתיים. ללא חשש אנו מציפים בכיתה קשיים ובעיות, חושבים יחד על פתרונות ולא אחת התלמידים יודעים לבד כיצד לפתור את הבעיה בה נתקלו. השיח הכיתתי הופך להיות כלי עבודה חשוב, כולל דפוסי תקשורת חיוביים, שהופכים לחלק בלתי נפרד מהדיאלוג בין התלמידים.
כמורה, על מנת לעודד שיתופיות במהלך הלמידה בכיתה, אני מוצאת את עצמי מנחה, מלווה, מחדדת נקודות לדיון, מעלה שאלות ותורמת להעמקת עבודת התלמידים בקבוצות השונות. אני עדה לשיחות מרתקות וחיפוש תשובות של התלמידים.
על מנת לחזק את הלמידה השיתופית בכיתתי, אני משלבת בעבודת ההוראה שלי בכיתה את העבודה במרחבי הלמידה השיתופיים של אתר ניפגש, שנותן לנו תגבור, העצמה וחיזוק בלמידה המשותפת.
האתר מזמן חווית למידה חברתית שיתופית ועל כן מחזק את כל העקרונות החשובים לי ולכיתתי.
כמה דוגמאות ללמידה שיתופית ולמידה במרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש:
בשנת הלימודים החדשה, אני מזמינה מורים עמיתים, מהארץ ומהעולם, על מנת לקיים איתם למידה שיתופית הפורצת את גבולות הכיתה בניפגש. המעוניינים מוזמנים ליצור איתי קשר.
כמורה מזה יותר משלושים שנה, אני עדין מרגישה נמרצת, מלאת סקרנות, אהבה ונכונות ללמוד, להתחדש, לפרוץ גבולות, להתנסות בתהליכים חדשים ועוד. זו הזדמנות להגיד תודה לתלמידיי והוריהם על הפתיחות, הצעידה המשותפת ללא חששות, על התנסות ולמידה תוך כדי תנועה.
אני מאמינה בכל ליבי בלמידה שיתופית המשמשת מודל לתלמידים לראיית החוזק בכל אחד, להצמחת מנהיגות חיובית ולמידה מתוך דיאלוג, תנועה והנאה. למידה שיתופית הופכת לזמינה ויעילה בקרב התלמידים שמקבלים אותה בטבעיות. אתר ניפגש מאפשר לטפח ולחזק את הלמידה החברתית והופך את הלמידה לעוצמתית ואקטיבית.
תודה לכל השותפים לדרך, איתי, מנהל ניפגש, גילה מנהלת ביה"ס רעות וצוות ערי חינוך שליוו אותי לאורך השנים האחרונות.
שיתפתי אתכם בדרך ההוראה, בהתנהלות בכיתתי ובעקרונות המנחים אותי: הלמידה השיתופית, ראיית הכיתה ככוח מקדם ושילוב אתר ניפגש כמעצים למידה. הסינרגיה בין כל הרעיונות הללו והיישומים מאפשרים לי להגיע לכל תלמיד, לחזק ולטפח את כישוריהם, ליהנות מחוזקותיהם, להיעזר בפדגוגיה עדכנית וליהנות מתוצרי הלמידה, התהליכים, העשייה החינוכית והתלמידים.
כשם שאני דורשת למידה שיתופית מתלמידי, אני הראשונה שמיישמת זאת ולומדת מכולם כל העת, אשמח לקרוא את תגובותיכם וללמוד מהן.
---
ניפגש פועלת באישור משרד החינוך ומספקת לבתי הספר מרחבי למידה שיתופיים, ידידותיים במיוחד, המאפשרים להם ליישם פדגוגיה מתקדמת כגון למידה מעורבת, יצירה שיתופית ולמידה אקטיבית, שיתופיות והערכת עמיתים, למידה מבוססת פרוייקטים, למידה פורצת גבולות, זמן ומקום, למידה מרחוק וכיתה הפוכה ולמידה בשילוב משחוק. מרחבי הלמידה השיתופיים מתאימים לכל בתי הספר, יסודי, חטיבת ביניים ותיכונים.
ההצטרפות למרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש הינה בחינם ואפשרית גם בעזרת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
ניתן להצטרף, ללא עלות, למפגשי הדרכה סינכרוניים בטופס זה.