נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: ד"ר יהודית וינברגר, מכללת סמינר הקיבוצים
למידה משמעותית משנה את עולמו של הלומד. אין כאן קלישאה או הגזמה – למידה משמעותית באמת יוצרת שינוי בחשיבה, ברגש ובאופן ההתבוננות של הלומד. כך לדוגמה, תלמיד שלמד והבין את תהליך הפוטוסינתזה ואת חשיבותו של הכלורופיל, יקבל משמעות נוספת ואחרת לגמרי בפעם הבאה בה הוא יתבונן בעלווה ירוקה של עצים או בכרי דשא מוריקים. תלמיד שלמד על מלחמת העולם השנייה ועל השואה בצורה מעמיקה, ייתכן מאוד שיגיב אחרת לזוועות המתקיימות כיום במקומות אחרים בעולם, וכן הלאה.
למידה המייצרת משמעויות חדשות אמורה גם להפעיל את התלמיד. כך למשל, למידה משמעותית מזמנת לתלמיד להשתמש במה שלמד בעבר או להישען על ניסיון קודם.
השינוי בעולמו של התלמיד, בראיית העולם שלו, וכן ההפעלה של התלמיד שיוצרת הלמידה, לא מתרחשים רק ברמה הקוגניטיבית - יש להם גם השלכות ומשמעויות רגשיות. הפעילות הלימודית מזמנת חוויות: חלק מהחוויות הללו הנן מצמיחות ומרנינות וחלקן עשויות להיות קשות ומערערות, ולהתלוות בסבל וכאב. בדרך כלל, כל שינוי, אם הוא רגשי או תודעתי, מזמן להיפרד מ"אזור נוחות" ולהתמודד עם חוסר וודאות, בלבול וקושי. על כן, למידה משמעותית יכולה להיות בו זמנית גם חוויה המצמיחה, אך גם חוויה אשר מערערת את הלומד.
אמפתיה – הדרך של המורה לסייע לתלמידיו במהלך הלמידה
על מנת שתלמידים יוכלו להתמודד היטב עם תחושות הבלבול, הערעור והקושי, חייבים לשרור בכיתה יחסים טובים ותומכים, יחסי אמון חיוביים בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. מורה אמפתי יכול ליצור רשת ביטחון כיתתית, אותה הוא אורג ופורש במהלך המפגשים שהוא מקיים בכיתתו, באמצעות הקשרים של המורה עם תלמידיו והקשרים של התלמידים בינם לבין עצמם. רשת קשרים כזו, של אמון ושייכות, מבססת את התחושה של התלמיד כי הוא מוערך ורצוי, תומכת בו ומאפשרת לו לשאת את תחושות הערעור וחוסר הוודאות שהלמידה המשמעותית מזמנת.
זאת ועוד, הבנה אמפתית של מורה, מאפשרת לו "להיכנס לנעלי תלמידיו", וזאת לא רק על מנת לטפח יחסים טובים עמם, אלא בנוסף כדי להבין את התהליכים הקוגניטיביים שהם חווים, לזהות את כשלי החשיבה שלהם, את התפיסות הנאיביות או השגויות שלהם וכן מחסומים אחרים המקשים על תהליך הלמידה.
כלומר, במובן מסוים ניתן לדמות את הפעילות של המורה האמפתי המקדם למידה משמעותית, לאחיזה של המקל בשני קצותיו בו זמנית: בקצה אחד – המורה מערער על דרכי החשיבה והידע הקודם של תלמידיו וקצה השני – המורה נוסך ביטחון ותווה רשתות ביטחון לתלמידיו.
אמפתיה, יכולה להיות מושגת רק אם המאזין מקשיב לדובר מנקודת מוצא של היעדר ידיעה, מתוך ניסיון לחקור ולהבין את נקודת ההתייחסות של הדובר, ותוך כדי התנתקות מהאגו שלו עצמו. ממשפט זה ניתן לראות שהמשימה של המורה המבקש לנהוג באמפתיה כלפי תלמידיו הינה מורכבת ביותר. המשימה המרכזית של המורה האמפתי היא לחתור להבנת עולמו הפנימי של התלמיד – כפי שהתלמיד חווה ומבין. לשם כך הוא מפעיל עצמו ככלי אנושי מיומן לקליטה ואיסוף של מידע. המורה עושה זאת בעין בוחנת ובאוזן כרויה, תוך כדי התבוננות פתוחה ועמוקה, על עצמו ועל התלמיד, ובמהלך שיחה פתוחה והקשבה פעילה, מתוך שאיפה ברורה ומכוונת להבין את מצבו של התלמיד.
כך, המורה פועל כחוקר איכותני – הוא אוסף מידע מסוגים שונים על התלמיד ועל פעולותיו שלו עצמו, תוך הקשבה פעילה, התבוננות רגישה ופרשנות. כל זאת בניסיון לא להיות שיפוטי, להשהות ציפיות ודעות קודמות. וזאת בהתייחס למגוון תחומים: דרכי החשיבה של התלמיד, האופן שבו הבין מושג או עקרון, מהם מניעיו או צרכיו של התלמיד וכן הלאה.
מורים הפועלים כחוקרים איכותניים, כחלק מבחינה שוטפת של תפקודם, מקדמים בכך הזדמנות לצמיחה איכותית של עצמם ושל תלמידיהם. ככל שקיימת יותר הבנה הדדית – כשהמורה מבין את נקודת מבטו של התלמיד, והתלמיד מבין שהמורה מבין אותו – כך מתחזקות מערכת היחסים המשמעותית והתקשורת הטובה והסדירה ביניהם, וכך למידת התלמיד משמעותית ועמוקה יותר.
אני מזמינה אתכם לקרוא את ספרי "חינוך בעידן של אי-ודאות" בהוצאת רסלינג, שבו בין השאר אני עוסקת בנושא זה (למידע על הספר באתר ההוצאה לחצו כאן). עשרה עותקים של הספר יחולקו בחינם לקוראי הגיע זמן חינוך שירשמו להגרלה. הנכם מוזמנים להירשם להגרלה בטופס הבא: