עיתונאי הצטרף למחלקה של לוחמים אמריקאים, שהוצבו באחת הזירות המסוכנות ביותר באפגניסטן. הוא ביקש ללמוד מה גורם לבחורים האמיצים הללו להילחם בתנאים כל כך קשים וקיצוניים?
מהו לדעתכם הגורם שהוא מצא?
מהראיונות שהעיתונאי ביצע עם הלוחמים, הסתבר לו שהאומץ הנדרש מלוחם כדי להשתתף בקרב, נובע, בחלקו הגדול, מהאחווה שהוא חולק עם אחיו לנשק. בזכות קשר האחווה החזק שנוצר בין הלוחמים - ביטחון חבריהם היה חשוב להם אף יותר מביטחונם ומשלומם האישי. זו אחוות לוחמים – העמידה ביחד אל מול אתגרים וקשיים שמחזקת אותם.
הלוחמים יודעים שכל אחד מהם יעזור לאחר בשעת הצורך והוא גם מוכן לעשות את אותו הדבר עבורו. האקלים המיוחד הזה של האחווה, ה"ביחד" והחיזוק ההדדי, מוביל אותם להצלחה.
לא רק בצבא, גם בספורט, כאשר יש קבוצה חזקה ושיתוף פעולה – הדרך להצלחה סלולה. קבוצת כדורסל, למשל, לא יכולה להצליח ללא שיתוף פעולה וללא התחושה שלכל השחקנים אותה המטרה וכולם עובדים למענה.
גם באולימפיאדת ריו, המתקיימת בימים אלו, נבחרות שבהן יש תחושת "ביחד" חזקה ואחווה, מצליחות בצורה אדירה. האולימפיאדה מקבצת תחתיה את הספורטאים הטובים בעולם, כאשר העידוד והחוסן שכל אחד ואחת מהספורטאים מקבל מקבוצתו, יכולים לנבא האם יזכה במדליית הזהב הנכספת או יודח במהרה. כאשר בוחנים מדוע הדבר קורה, מגלים כי התמיכה שהספורטאי מקבל, משפרת את יכולתו להתמודד עם לחץ וכן עם האתגרים.
גם תלמידים יכולים להרוויח מהתמיכה של קבוצה במהלך הלמידה. גם תלמידים זקוקים לנחישות והתמדה כדי להגיע למצוינות ושיפור וגם הם זקוקים ליכולת התמודדות עם מצבי לחץ.
מהמחקר האחרון שערכנו, גילינו כי כיום, בכיתות המתמטיקה בישראל, ובמיוחד בכיתות הלומדות ל-5 יחידות לימוד, לעיתים קרובות התמיכה הקבוצתית הזאת חסרה. אם מי מהתלמידים מתקשה – לעיתים קרובות אין מי שיעזור לו ויאט את הקצב. במקום זאת, הכיתה ממשיכה לשעוט קדימה, והתלמיד עלול לרדת לרמת לימוד נמוכה יותר.
אז כיצד מביאים את הערבות ההדדית והאחווה לכיתה? כיצד מוודאים שכולם יגיעו ביחד לקו הסיום, גם מי שנשאר מאחור וקצת מתקשה?
בימים אלה מושקת תכנית ראשונה מסוגה – תוכנית "רצים ביחד 5". בתכנית, אותה מובילים משרד החינוך בשיתוף קרן טראמפ ועמותת דרייב, מורים ותלמידיהם ירוצו ביחד – הן בחומר הלימודי והן במרוץ ממשי, תוך שהם מגיעים כולם ביחד לקו הסיום. אחד מרגעי השיא של התכנית, יהיה מרוץ משותף של חמישה קילומטרים למורים ותלמידיהם, אשר יקשור יחד את עולמות הספורט והלימודים. זו תהיה דוגמה חיה עבור המורים והתלמידים, להתמודדות עם הקושי שמאפיין את לימודי המתמטיקה ואת הריצה למרחקים, וכן דרך לבנות ערבות הדדית ואחוות לוחמים בתוך הכיתה.
על מנת שמורים יוכלו להוביל את תלמידיהם אל ההצלחה הפדגוגית בצורה איכותית, ובמקביל ליצור גאוות יחידה וערבות הדדית בתוך הכיתה, בנינו הכשרת מורים שמתאימה בדיוק לכך. הכשרה פורצת דרך, שבה המורים ירכשו מיומנויות, טכניקות ועקרונות משמעותיים, שנבנו על ידי מומחים במתמטיקה, חינוך ותחומי דעת נוספים (חקר המוח והמצוינות, אימון, ספורט ופסיכולוגיה חיובית). עקרונות וטכניקות אלו, יאפשרו למורים לסייע לתלמידיהם להתמודד עם העומס, האתגר והמורכבות שבלימודי מתמטיקה ברמה גבוהה – כיחידים וכקבוצה, ובמקביל גם לחזק את החוסן האישי ותחושת המסוגלות של התלמידים להצלחה.
בהכשרה, נלמד טכניקות להתמודדות עם אתגרים בהם כל מורה למתמטיקה נתקל: מה לעשות עם התלמידים שבאמצע השנה מוותרים? כיצד לחזק את העומדים לנשור ל-4 יחידות? כיצד לאפשר לכל מי שרוצה ויכול/ה להצליח גם ב-5 יחידות? כיצד מתאימים את ההוראה לכיתה מגוונת עם סגנונות לומדים שונים?
תכנית ההכשרה למורים עומדת להתחיל בקרוב. אז אם אתם מורים ל-5 יחידות מתמטיקה – אנחנו מזמינים אתכם להירשם ולהוביל את הכיתה שלכם לרוץ אתכם וביחד להגיע לקו הגמר!
לפרטים נוספים והצטרפות לתכנית רצים ביחד 5