ספרי לימוד דיגיטליים הם מושג שעולה למודעות שלנו יותר ויותר בשנים האחרונות. הוויכוח האם יש בהם תועלת מתנהל הרבה פעמים מעל לראשם של המורים בשטח.
החלטנו לנהל את הדיון הזה כאן, ולהתמקד בנושא החשוב ביותר למורים - האם ספרי לימוד דיגיטליים מעשירים ומקדמים את עולם החינוך מבחינה פדגוגית?
לפני שנצלול לעומק העניין, כדאי לפענח את המושג "ספר דיגיטלי". ספר דיגיטלי איננו מסמך שעבר סריקה ומוצג במחשב. ספר דיגיטלי הוא ספר (לימוד, במקרה שלנו) שעובר תהליך דיגיטציה והופך למסמך שבו כל אות, מילה, משפט ופסקה הופכים לאובייקטים שעליהם ניתן להוסיף מידע - הדגשות, הערות, קישורים וכדומה. בדיוק כמו שבאתרי חדשות אנו קוראים כתבה המשלבת טקסט, תמונות או קבצי ווידאו או קבצי שמע. הספר הדיגיטלי הופך בעצם למצע שעליו ניתן להוסיף כל מקור אחר.
באמצעות הטכנולוגיה הזו ניתן להפוך את חוויית הלמידה למוחשית, דינמית וחדשנית. יחד עם זאת, ההזדמנויות החינוכיות המיוחדות שמזמנת למידה בספר דיגיטלי אינן נטולות קשיים. התלמיד הממוצע נמצא מול מסך חלק ניכר מהיום שלו והלמידה דיגיטלית מוסיפה שעות מסך נוספות, מצב בעייתי הן מבחינה פיזית והן התנהגותית. זאת ועוד, גם קושי משמעתי יכול להיווצר כאשר לומדים באמצעות קריאה באתרים שונים וחיפוש חומר בצורה עצמאית - במצב זה לא ניתן לשלוט במסכי התלמידים. המורה נדרש להיות פעיל מאוד כאשר הוא נותן לתלמידים משימה עצמית במחשב, לעבור בין תלמידיו ולבדוק שהם אכן מבצעים את המשימה ולא משוטטים באתרים אחרים. במידה ותלמיד נכנס במהלך השיעור לאתר בעייתי מבחינה חינוכית וערכית, המורה צריך להקדיש זמן לטיפול בעניין.
קשיים הפדגוגיים עלולים גם כן לצוף כאשר הספר הדיגיטלי מנחה את הלמידה - מורים וותיקים וצעירים כאחד, נדרשים להקדיש שעות עבודה רבות במציאת חומר אינטרנטי מתאים לשיעור שהם מתכננים. ישנה ציפייה שהמורה ישתמש במשאבי מדיה מכיוון שהם זמינים וקלים להנגשה בספר הדיגיטלי, דבר אשר דורש מהמורים להתמצא באתרים חדשים ומאגרי מידע אינטראקטיביים, על מנת למצוא המחשות מעניינות ואיכותיות. חלק מהמורים נתקלים לעיתים בקשיים טכניים בשימוש בטכנולוגיה, וכלל המורים עשויים להיתקל בבעיות טכניות רבות, לאחר שהכינו שיעור שלם באמצעות הספר הדיגיטלי.
אם קראתם עד לכאן ולא התייאשתם, קבלו את הסיבות הפדגוגיות המשמעותיות ביותר לחשוב ברצינות על הוראה ולמידה באמצעות ספרים דיגיטליים.
10 סיבות מדוע לספר לימוד דיגיטלי יש יתרון חינוכי על פני ספר לימוד רגיל:
- "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים"- הספר הדיגיטלי מאפשר לנו לצאת מהגבולות של החומר הכתוב. ניתן להוסיף על הספר תוכן שהמורה מחבר או מוצא ברשת. יציאה זו מגבולות הספר מאפשרת למורה לבחור את הדרך שבה הוא מעוניין להעביר את החומר, להעשיר את הידע שנמצא בספר על ידי הוספת חומר עדכני המותאם לכל כיתה בנפרד, ולחבר את התלמידים גם לחומר שאינו קל להמחשה באמצעות תמונות, הדמיות וכיוצא באלה.
- מענה אישי לכל תלמיד- בשיעור של 45 דק' בו לומדים 35-40 תלמידים, מתרוצצות במוחם של התלמידים מאות שאלות, הרהורים ומחשבות. לרוב, הן נבלעות בלוחות שמקשטים את הכיתה. מתוך כלל הכיתה יש 6-10 תלמידים ששואלים את שאלותיהם בקול וזוכים למענה מהמורה.
בספר דיגיטלי ניתן לכתוב הערות לצד הטקסט וכך המורה יכול לכתוב לכל תלמיד או קבוצת תלמידים הנמצאת ברמה מסוימת הכוונה למשימות המתאימות להם. נתינת מענה אישי לכל תלמיד במהלך שיעור זו כבר לא רק סיסמא!
- פיתוח מיומנויות לעולם המאה ה 21- הספר הדיגיטלי מהווה חלק בלתי נפרד ממהפכת המידע, בה אנו חיים. כשאנחנו לומדים מתוך ספר דיגיטלי, לכיתה אין גבולות של קירות, לוח, ספרים ומחברות. מרגע זה התלמיד מקושר למאגרי ידע בלתי נדלים וזו הזדמנות מצוינת ללמד אותו להתמצא בתוך ים המידע המציף אותו בכל רגע, להבחין בין עיקר לטפל ולנצל את עומס המידע לטובתו. זוהי מיומנות בסיסית והכרחית לאדם בוגר במאה ה-21.
- המורה כמנחה - מקומו של המורה משתנה ברגע שהוא מלמד באמצעות ספר דיגיטלי. המורה כבר אינו עובד בצורה צמודה עם הספר, אלא שולח את התלמידים ללמוד בעצמם. איך? המורה שותל בספר קישורים לאתרים שמרחיבים, מדגימים ומסכמים את החומר בצורה אינטראקטיבית, והתלמידים יוצאים ל"סיור לימודי" בתוך הכיתה. ומה שלא פחות חשוב, כל קישור שנשתל, נשמר בצמוד לחומר הרלוונטי בספר, ובדרך זו התלמיד לומד לעשות בעצמו את הקשר בין הסיור הלימודי לבין החומר בספר.
- גלישה בטוחה ברשת - ברגע שהכנסנו את העולם הדיגיטלי לתוך הכיתה, מתחיל גם החינוך היומיומי לגבי איך מתנהגים במרחב הזה. עבודה עם ספר דיגיטלי מאפשרת שיתוף ידע וזמינות לתכנים חיוביים ושליליים. זוהי הזדמנות מצוינת לדבר על הסכנות, כללי זהירות, ולכוון למחשבה ולהתנהגות מוסרית.
- התמודדות עם תלמידים ליקויי למידה - הספר הדיגיטלי ידידותי מאוד לבעלי לקויות למידה. ניתן להגדיל ולהקטין את התצוגה של הספר, מורה יכול/ה להקליט את הטקסט וכך התלמידים הזקוקים להקראה יכולים לעבוד בצורה עצמאית. בנוסף, תלמידים יכולים להקליד תשובות במקום לכתוב ביד.
- למידת רוחב ועומק - בספר הדיגיטלי קיים כפתור חיפוש. למה זה כל כך חשוב? כי כך אפשר לחפש מילה או מושג בתוך הספר ולראות את כל המקומות וההקשרים שבהם הוא מופיע בספר. כך אפשר ללמד תלמידים את כל ההיבטים של מושג מסוים, בלי קשר לכרונולוגיה של הלמידה. ניתן לראות שלמילה מסוימת יש כמה שימושים שונים, ובכלל - לעודד את התלמידים לחפש משהו בעצמם כשהם לא מבינים אותו.
- הטכני הופך למהותי - קריאה בספר היא בדרך כלל דבר פאסיבי. הקורא חולף על הטקסט במהירות ואם אינו מבין מילה או קטע, הוא מדלג עליו ומנסה להבין את המשמעות דרך ההקשר. למידה בספר דיגיטלי מאפשרת להפוך גם את הקריאה הטכנית למשמעותית. בספר הדיגיטלי ישנה אפשרות לשתול הקלטות של מילים קשות ליד הטקסט כדי שתלמידים יוכלו להתאמן בשמיעה כיצד קוראים אותן, כמו גם לשתול הסברים למילים לא מובנות. כך, העשרת השפה נעשית בצורה טבעית וקלילה בכל מקצוע לימוד. מושגים חדשים במתמטיקה, פיזיקה היסטוריה, מילים גבוהות בתנ"ך, ספרות ומחשבת ישראל נלמדים בצורה עצמאית. אם תרצו, הקלטת הגיית מילים ופירושי מילים גבוהות מאפשרת לנו להכניס לכיתה העשרת שפה והתבטאות, כחלק בלתי נפרד מהחומר הבסיסי שהתלמידים לומדים.
- הספר הדיגיטלי כחוויה חברתית - ניתן לשתף דרך הספר הדיגיטלי בידע, בתוצרים, בשאלות וברעיונות את החברים והמורים. מתוך היכולת הטכנית לשתף, נוצר רצון לחלוק מידע עם אחרים. למידה כזו היא למידה פורה יותר והרבה פחות תחרותית.
- ירוק ולא יקר - מחירו של ספר דיגיטלי זול יותר ממחיר ספר רגיל, כל העזרים שתכניסו בתוכו אינם תופסים מקום או משקל ואינם עולים כסף. הורדת יוקר הלימודים היא מעשה חינוכי חשוב ביותר.
ואם לא השתכנעתם אחרי כל הרשימה הזו, קבלו את הסיבה החשובה ביותר - ספרים דיגיטליים הם חלק מההתקדמות הטכנולוגית העולמית. מחוץ לבית הספר כבר מדפיסים בתים במדפסת תלת מימד... החינוך חייב להתקדם עם העולם כדי להצליח במלאכת גידול הדור שיוכל להוביל אותנו קדימה.
בקרו בדף הפייסבוק שלנו