שלומית ויונתן, שני מורים לאזרחות בתיכון, החליטו שיש צורך לשלב צורת למידה ודיון אחרת בכיתה. לא עוד קבוצה של שלושים וחמישה תלמידים, שמתוכם משתתפים שישה או שבעה תלמידים – בעוד השאר נותרים פאסיביים.
המורים רצו שהדיון יתרחש בקבוצות קטנות, שכל תלמידה ותלמיד יביעו את דעתם, שיעלו בכיתה דעות שונות המשקפות גישות שונות, שכולם יתַרְגלו הבעה בכתב ושתהיה להם כמורים דרך לעקוב אחר כל דיון בנפרד, ולהשוות בין המסקנות של הקבוצות השונות. וכל זאת מבלי לוותר על רמת העניין וההנאה של התלמידים מהשיעור.
השניים החליטו לכתוב משחק תפקידים חכם, המיועד לקבוצות בנות חמישה משתתפים, כאשר כל תלמיד פועל במחשבו, והדיונים מתרחשים במקביל מבלי להפריע זה לזה. את המשחק הם כתבו באמצעות 'יוצר המשחקים' של הפלטפורמה החינוכית To-Be Education שמזכירה את הרשתות החברתיות הפופולריות, ומאפשרת לתלמידים לשחק באופן אנונימי ומשוחרר, תוך שהמורה חשוף למתמונה מלאה ומבוקרת של הדיון (כולל מה כותב כל תלמיד) ויכול לשלוט בו וגם להתערב.
במרכז המשחק שכתבו המורים לאזרחות, ניצבת שאלת שכר המינימום. סיפור המעשה הוא ועדת מומחים מיוחדת שמזמן שר האוצר, בכדי ללמוד את הנושא ולהכריע. הועדה מונה את נשיא התאחדות התעשיינים, מדריך צעיר בנוער העובד, יזמית צעירה, מפוטר הייטק בן 50, וכלכלנית שוויצרית המספרת להפתעת כולם כי בשוויץ אין בכלל שכר מינימום.
את המומחים גילמו כל התלמידים, שהתחלקו בין הקבוצות.
ברגע שהתלמידים נכנסו לכיתה והתיישבו מול המחשבים שלהם - נעלם העולם החיצון. המסך עלה והם הפכו להיות חלק מצוות של חמישה מומחים, כשלפניהם מונחת הבעיה הבאה:
מחאת שכר המינימום הגיעה למשרד האוצר (שלשום בערב כבוד השר נאלץ להישאר במשרדו בתום שעות העבודה ולעשות ספונג'ה בעצמו!). השר לא מתמהמה ומחליט לזמן נציגים שונים מכל קצוות המשק בכדי ללמוד את הנושא ולהחליט: האם לשנות את החקיקה ולהעלות את שכר המינימום או להשאירו כפי שהוא כיום.
כדי שהתלמידים יוכלו לבסס את עמדתם לגבי השאלה הכלכלית והחברתית שהוצגה לפניהם, הם נעזרו במאמרים ובכתבות שצירפו להם המורים (משאבי המשחק), כשכל אחד קורא את הדברים כחלק מהתחקיר העצמי שלו. בשלב זה המסך עלה והדיון התחיל, תוך שהמורה עוקב אחר הדיון דרך פאנל השליטה שלו ורואה את השמות האמיתיים של התלמידים.
פאנל המורה של 7 קבוצות בנות חמישה משתתפים
במהלך המשחק עלו על מסכי התלמידים-שחקנים הודעות מפתיעות, מתוזמנות, שנכתבו מראש על ידי המורים בשעת יצירת המשחק, הודעות שהשפיעו על דיון והביאו לעיתים לשינוי עמדות: האם העלאת שכר המינימום תפגע בתעשייה? האם בכלל ניתן לקיים משפחה בישראל משתי משכורות מינימום? מהי עמדתם של היזמים הצעירים? ואיך זה שבשוויץ אין בכלל שכר מינימום?
בסוף המשחק התבקשו התלמידים להצביע באופן אישי (לא לפי דעת הדמות שגילמו) ולבחור צד אחד בדילמה.
תם המשחק, המחשבים נסגרו. זה הזמן לדיון נוסף בכיתה – הפעם במליאה כולה, כשהמורה מתבסס על תוצאות ההצבעה ועל טיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות, שהביעו תלמידים שונים. הדיון הולך ונעשה ער: האם כל התלמידים שגילמו את דמותו של נשיא התאחדות התעשיינים הסכימו איתו? מה חשבו התלמידים שגילמו את היזמית הצעירה? כמה תלמידים בסך הכול הצביעו בעד העלאת שכר המינימום ומדוע? אפילו תלמיד אחד סיפר שהזדהה עם מפוטר ההייטק המבוגר משום שהזכיר לו את אביו.
שאלות אלו ורבות אחרות הפכו להיות רלבנטיות ומעניינות, מכיוון שבתום המשחק הן נגעו לכל אחת ואחד מהתלמידות והתלמידים – גם כאלה שמעולם לא שמעו על שכר מינימום. הם חקרו ובדקו בעצמם, העלו טיעונים והתווכחו, לעיתים שינו את עמדותיהם – ולבסוף התבקשו להצביע. דעתה של כל תלמידה ותלמיד הייתה חשובה ומעניינת.
כשנשאלו התלמידים מה חשבו על דרך למידה זו, ענה אייל "חומר הלימוד נעשה מעניין כי עליו ביססתי את הטענות שלי. מסתבר שללמד אחרים זו דרך לימוד טובה". תלמידה נוספת בשם מיקה סיכמה: "למדתי שהחיים מורכבים ושכדי לקחת החלטות נכונות צריך ללמוד דברים!"
מאוחר יותר, בחדר המורים, יכלו שני המורים לעיין בדיונים בכל קבוצה ולבחון את יכולת הכתיבה של התלמידים ואת הדרך בה בנו והציגו טיעונים, זאת מתוך כוונה לסייע לכל תלמידה ותלמיד לשפר את המיומנויות השונות.
המורים היו מרוצים. המטרות הושגו: הסוגיה המוכרת מתוכנית הלימודים לשיעורי אזרחות הפכה למשחק תפקידים מרתק, שנמשך בסה"כ שיעור כפול. הפעילות דרשה מחקר וקריאה של חומרים רלוונטיים, חשיבה מסדר גבוה, בניית והצגת טיעונים, ופיתוח יכולות השכנוע וקבלת החלטות. וחשוב לא פחות - השיעור היה בהשתתפות 100% מהתלמידים (כולל "השקטים"). העובדה שהפלטפורמה פתוחה, חינמית ומזמינה, אפשרה מאז לעוד מאות תלמידים נוספים בכיתות אחרות ובבתי ספר מרוחקים לשחק במשחק PAY DAY שבנו המורים לאזרחות שלומית ויונתן בהנאה גדולה ולמידה משמעותית.
את השיעור הזה התלמידים לא ישכחו זמן רב.
רוצים להפוך גם את השיעור שלכם למשחק מחשב מהנה ומלמד בקבוצות? זה פשוט, זה חינמי, זה חינוכי וזה מהנה. אתם מוזמנים לבחור משחקים מהמאגר הקיים או ליצור משחק משלכם.
קישורים:
האתר בעברית (כולל גלריית משחקים מכל מקצועות הלימוד)