נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מיינקראפט (Minecraft) הינו משחק רשת פשוט ביותר, בעל מראה מעט מגושם, מושגי משחק עמומים וגרפיקה שמזכירה תוכנות מסוף שנות ה-90. אבל למרות הפשטות שלו, מיינקראפט הוא מהמשחקים המצליחים ביותר בעולם, ומשמש בהצלחה גם להוראה וללמידה עשרות אלפי מורים ותלמידים מרחבי העולם. למעשה, מיינקראפט היא מעין "ארגז חול" דיגיטאלי ענקי, בו כל משתמש יכול לעשות שימוש לפי הבחירה שלו – המשחק מאפשר לשחקנים פלטפורמה מעולה ואבני בניה, קצת בדומה ללגו, וכעת – הם יכולים לעשות איתו מה שיבחרו לפי מטרת השימוש שלהם במיינקראפט. רוצים לבנות בניין ולראות מה יקרה לו לפי חוקים פיזיקליים? קיבלתם. רוצים ללמד תלמידים אנגלית דרך משחק? אין בעיה. החלטתם ללמד את הגיאוגרפיה של ארץ ישראל דרכו? אתם והתלמידים תצאו למסע חקר במדינת ישראל שתבנו בקלות במשחק. רוצים לבנות טירות מורכבות ומפוארות, הזהות לאלו שנבנו במאה ה-15? מיינקראפט היא הפלטפורמה בשבילכם.
מיינקראפט מהווה אנאלוגיה מושלמת לכל מה שאפשרי בלמידה:
ראשית, מיינקראפט הוא הצלחה מסחררת, להיט עולמי שכמעט טרם נראה כמותו. עד תחילת שנת 2016 מיינקראפט נמכר במעל עשרים מיליון עותקים של המשחק. משתמשים בו באייפדים, כל מכשירי אנדרואיד, PC ואפילו ב-Xbox. מיינקראפט הפך בשנים האחרונות ממשחק לתופעה תרבותית רחבת ממדים.
מה הופך את מיינקראפט לכל-כך אטרקטיבי לילדים ולמבוגרים ברחבי העולם? כמובן שמדובר בגורמים רבים שחוברים יחד לכדי המשחק המעולה והחשוב הזה, וקשה שלא לחטוא למורכבות סיבות ההצלחה של מיינקראפט. בכל זאת, בחרתי 5 סיבות מרכזיות שמתבלטות מעל השאר בכל הנוגע לדברים שגורמו למשחק להפוך להצלחה מסחררת ואנו, כמחנכים, יכולים ללמוד ממנו.
5 דברים שמיינקראפט יכול ללמד אותנו על חינוך
1. נגישות גבוהה
מיינקראפט הוא משחק פשוט ביותר. למעשה – ניתן פשוט להיכנס אליו ולהתחיל לשחק מיד. הוא קל לשימוש גם במסך מגע ללא צורך להקליד (בני בן ה-5 למשל, משחק במשחק מאז שהיה בן 3 ללא כל בעיה). אי אפשר להדגיש מספיק כמה הנגישות של מיינקראפט חשובה. הוא אולי נראה פשוט ומיושן, אבל זה בדיוק מה שהופך את המשחק לזול, קל לשימוש ולא מאיים לכל מי שאינם הקהל הטבעי של משחקי מחשב; כל מי שיכול להפעיל פלאפון חכם או מחשב יכול להשתמש בו. בהוראה שלנו אנחנו חייבים להיות נגישים לתלמידים, להסביר במילים פשוטות דברים מורכבים, באופן שיתאים לתלמידים ויותאם לרמת ההבנה והידע שלהם.
2. התפתחות לפי צורכי המשתמש
העובדה שמיינקראפט נראה פשוט אינה אומרת שהוא לא עוצמתי. מיינקראפט מציע למשתמש גמישות והסתגלות של המשחק אליו. ככל שהמשתמש במשחק רוצה להתפתח יותר – המשחק מאפשר לו התפתחות ומאתגר אותו יותר. מיינקראפט מאפשר צורות שונות של שימוש במשחק באמצעות מצבי משחק שונים, המאפשרים למשתמשים השונים לבחור את דרך המשחק המתאימה להם והופכת את מיינקראפט לאינסוף משחקים שונים. כך, המשחק מותאם לכל משתמש מבלי שמפתחי המשחק ידרשו למאמץ עצום. בהוראה שלנו חשוב לשמור על מתן האפשרות לכל תלמיד להתפתח בקצב שלו, ללמוד בצורה המתאימה לו ובאופן שיאתגר אותו בצורה המתאימה לו.
3. דורש עצמיות
מיינקראפט לא עושה דבר עד שהמשתמש בו אינו מכוון אותו. אין פה "סחיבה מהאוזן" או האכלה בכפית – על מנת ללמוד או לשחק במיינקראפט, המשתמש צריך לבחור בחירות ולהחליט החלטות, לפעול בשיקול דעת ולדעת לאן הוא רוצה להתקדם או מה ירצה לעשות בהמשך. כאשר המשתמש בוחר בחירות נכונות, המשחק מעודד אותו ומחזק, הוא מקבל יותר הזדמנויות, חופש וחיזוקים וויזואליים על ההצלחה שלו. בכיתה, פעמים רבות למידה הופכת להיות פאסיבית מבחינת התלמיד – הוא מואכל בכפית במידע מהמורה. כאשר אתם דורשים מהתלמידים שלכם אקטיביות ועצמיות – ביצוע אוטונומי והחלטת החלטות, אתם מקבלים תלמידים שמחויבים ללמידה ולומדים לקחת אחריות על מעשיהם.
4. אמצעים חזותיים מנכיחים התקדמות
כל החלטה שהמשתמש עושה במיינקראפט, כל בנין שהוא מחליט לבנות, כל צעד שהוא עושה, מקבלים ביטוי חזותי במשחק. השחקן יכול לראות את ההתקדמות שלו ולהעריך בעצמו את מה שעשה, בהתבסס על התפיסה שלו והכוונות הראשוניות שלו. למידת ההערכה העצמית הזו מול תפקוד בשטח, הינה חשובה ביותר לחיים. נכון, צריך גם להשתמש באמצעים חזותיים על מנת להבהיר את הידע, אבל הדבר המשמעותי בעיני שמיינקראפט מלמד אותנו הוא שאנו צריכים למצוא דרכים חדשות להנכיח לתלמידים שלנו את ההתקדמות שלהם ואת הביצועים שלהם. כך למשל, אם אדם החליט לבנות מודל של העולם (המדויק מבחינת קנה המידה), הוא לא יישאר במצב עמום לגבי ההצלחה שלו וכך גם סביבתו – כולם יכולים פשוט להיכנס לעמוד ולראות בדיוק את ההתקדמות שלו. אנחנו צריכים למצוא דרך בה התלמיד, המורה וההורים יוכלו לראות את התקדמות התלמיד ולהבין את מצבו בקלות. אנחנו צריכים ללמד את תלמידינו להעריך את עבודתם והתקדמותם בעצמם.
סרטון קצר בו ילדים מציגים את מיינקראפט
5. למידה פתוחה
חלק מהתלמידים שונאים מקצועות שבהם אין תשובה נכונה. כך למשל, בשיעורי ספרות חלק מהתלמידים יכולים לנוע בחוסר נוחות כאשר הם יתבקשו לתת פרשנות משלהם לשיר או סיפור. עם זאת, למידה פתוחה, כזו שאין לה תשובה נכונה או שגויה, מאפשרת לתלמידים תחושה אחרת, במיוחד כאשר הם מגלים שאין כאן תשובה נכונה שהסתירו מהם, אלא שבאמת הם יכולים לעשות מה שיבחרו על מנת להתפתח. כאשר תלמידים מעודדים להמשיך להתקדם וללמוד באמצעות התקדמות ואינטראקציה עם הסביבה, הם מתחילים ללמוד באופן אחר, המוטיבציה שלהם עולה והתחושה שלהם היא שונה לגמרי מאשר התחושות כאשר לומדים על מנת להצליח לבחינה ואז ממשיכים לנושא הבא.
משתמשים במיינקראפט בהוראה? אתם מוזמנים לספר איך!