נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הגיע הזמן לפגישת צוות בבית הספר? זקוקים לרעיון? משהו שיגרום למורים להתחבר לפגישה? להשתתף יותר? להתלהב ממנה? לנער קצת את האבק מהשגרה?
תראו, אתם יכולים לנסות להתחיל את הפגישה בחוויה מגניבה. אולי תחלקו את המורים לקבוצות באופן מקורי – לפי חודש הלידה או שיר הביטלס האהוב עליהם. אולי תתחילו את הפגישה בסרטון YouTube שיתן להם השראה. אולי תפתחו בציטוט מרגש או דיון מעורר. או שאתם יכולים להתחיל עם קצת מוזיקה – לשבור את הקרח בין המורים.
אבל אם כל ההצעות האלו לא נשמעות לכם כמו משהו שישנה את התרבות של ישיבות הצוות אצלכם בבית ספר או בצוות המורים – כנראה שנצטרך לחשוב בצורה מעמיקה ורחוקה יותר. אולי אפילו נצליח להגיע יחד לשורש הבעיה – מה גורם לפגישות האלו להיות כל כך... בלתי נסבלות.
הבעיה: הפגישות לא עוזרות לאף אחד.
הפתרון: תשאלו את המורים מה הם צריכים!
אוקי. אז זה לא לגמרי נכון להגיד שהישיבות האלו מיותרות – הן עוזרות בכך שפעמים רבות הן מאפשרות לאדמיניסטרציה ולנהלים של בית הספר להתממש. אבל... האם הן משפיעות באופן משמעותי על הלמידה ועל חייהם של התלמידים? לעיתים מאוד רחוקות.
אין ספק שהאדמיניסטרציה נחוצה ושנהלים של משרד החינוך, הפיקוח וההנהלה הם חשובים ושככל הנראה הם ימשיכו להוות חלק בלתי נפרד מהעבודה של המורים. אבל אם תתחילו בישיבות מהדברים שהמורים באמת זקוקים להם, ולא ממה שמונחת עליהם מלמעלה, ככל הנראה שהם יהיו הרבה יותר מעוניינים להשתתף בהן, ולא רק יהיו נוכחים.
חלק מבתי הספר שאני מכיר אימצו פגישות צוות שמתמקדות בפיתוח מקצועי או מארחות אנשי מקצוע לסדנא, אבל המצב הוא עדיין כזה שהמורים אינם נמצאים בשליטה, הם אינם מבטאים את הצרכים שלהם ומקבלים עליהם מענה, וגם לא מקבלים משוב על העבודה שלהם, כך שהפגישות עדיין מתרכזות בצורכי בית הספר והמערכת ולא בלמידה ובהוראה של המורים והתלמידים, כפי שהמורה בכיתה מבין/ה אותן.
הבעיה: הישיבות מרוכזות בצורכי המערכת, שהם צרכים חשובים.
הפתרון: צרו סדר עדיפויות לישיבה, כאשר יש שני מדדים. למה יש את ההשפעה הכי גדולה על התלמידים ומה אפשר להעביר במייל או ברשתות החברתיות. הזמן בישיבות יקר – העבירו רק את הדברים החשובים ביותר או את אלו שאי אפשר להעביר בשום מקום אחר.
נכון. רוב הצוות נמצא בישיבות הצוות, מה שהופך את זה לנוח במיוחד לדבר על אירועים, לבחור תאריכים, לתזמן דברים, להודיע הודעות וכו... זה גם מאפשר לחברי הצוות לדון בדברים האלה, לומר את דעתם, לשמוע אחרים ולהחליט החלטות. אבל את כל אלה אפשר גם לעשות דרך האינטרנט. יש כל מיני דרכים לעשות זאת, במייל, בפייסבוק, או שאתם יכולים להשתמש בכל מיני רעיונות לניהול שיח צוותי מהכתבה הזאת במגזין. אתם יכולים גם להיעזר בכתבה המועילה הזאת – "איך תהפכו את ישיבות הצוות שלכם" מאתר TeachThought.
אחרי שתפנו את כל הזמן הזה, בזמן היקר שיש לכם בו כל הצוות מכונס יחדיו, צרו לכם משימה משותפת, בעלת מטרות שהן קריטיות להתפתחות של המורים כמו גם התלמידים בבית הספר. מטרה שהמורים שלכם ימצאו שהיא חשובה. לאחר מכן פרטו את מטרות הביניים בדרך למטרת העל הזאת, ובדרך אליהן חישבו כיצד הן יכולות לגרות את התשוקה והאינטלקט של המורים בצוות, במקום לבחון את יכולת הריכוז שלהם.
הבעיה: הישיבות בדרך כלל נערכות לאחר ימים ארוכים והמשתתפים מותשים.
הפתרון: תשנו את זמני הפגישות (גם אם זה קשה).
עשו כל שביכולתכם על מנת לשנות את הלו"ז. נכון – הרבה פעמים הדברים האלה מרגישים כאילו הם אילוץ, אין ברירה אחרת, אלו ההוראות מלמעלה וכדומה. אולי תשמעו גם תגובות שיטענו כי ימי פיתוח מקצועי והשתלמויות הם ימים נפרדים, ולהם מוקדש זמן מיוחד, ולא לשם כך נועדו פגישות הצוות. אבל, אם יש משהו שמחקרים שונים מלמדים אותנו, זה שצוות מורים שממשיך להתפתח ביחד הוא צוות מורים טוב יותר, ושמורים שממשיכים ללמוד ולהתקדם מגיעים עם התלמידים שלהם לתוצאות טובות הרבה יותר. אז בואו נעשה מאמץ מיוחד על מנת לדאוג שזה יקרה.
דברו עם המפקח/ת שלכם, עם המנהל/ת, לכו הכי גבוה שאפשר. הציעו את הגישה הזאת לכל מי שמוכן לשמוע. גישה חדשה לישיבות צוות. כאלו שהמורים רוצים להגיע אליהן. כאלה שלא בוחנות את הצייתנות והסיבולת של מורים, אלא מפתחות את הידע והכישורים שלהם, שמאפשרות להם להתמודד יחד עם אתגרים. שמסתמכות על המקצוענות והאיכות של המורים.
ישיבות הצוות הללו, כמובן, יראו שונות בכל בית ספר ואפילו בין צוותים שונים באותו בית ספר. הרי לכל צוות מורים יש מטרות שונות ותלמידים שונים ולכן גם צרכים שונים. המשימה שלכם היא לחקור מה המורים שלכם צריכים, מה יעבוד בשבילם, להציע את זה ולחשוב יחד איתם מה יהיה נכון להם.
מילה למורים – אם ישיבות הצוות בבית הספר שלכם בעיקר בוחנות את הסבלנות והסיבולת שלכם ולא מקדמות את ההוראה שלכם, אתם יכולים להעלות את הרעיונות בכתבה הזאת בפני המנהיגים החינוכיים בבית הספר שלכם, ולוודא שישיבות הצוות יעסקו בשיפור ההוראה ובדאגה להתקדמות ולפיתוח של התלמידים ולא לאדמיניסטרציה.
מחשבה אחרונה לסיום
השתתפות של חברי הצוות בישיבות כנראה לא תשתנה מקצה לקצה ביום אחד. אין כאן קסמים. אחרי שנים על שנים של ישיבות שעסקו בעיקר בעדכונים והחלטות, זה די לגיטימי שמורים תופסים את הישיבות הללו כמשעממות. גם מנהיגים חינוכיים רבים כבר עייפו מהן. אבל בכל זאת, איכשהו, בבתי ספר רבים הנוהג הזה ממשיך.
אם מורים יפגשו על מנת לבצע עבודה שהם יתפסו כמשמעותית לעבודתם, יחד עם אנשים שהם מכבדים – אתם ככל הנראה לא תהיו מודאגים מההשתתפות שלהם.
--
הכתבה פורסמה לראשונה באתר TeachThougt
תודה על התמונה למשתמש הפליקר officenow