נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הטכנולוגיות כבר נמצאת בכף ידו של מורה, ויש לה גם לא מעט יתרונות. יתרונותיה של הטכנולוגיה מאפשרים למורה ולהוראה להתקדם ולהשתפר ועל כך כתבתי כבר במאמרי איך תלמדו מדעים בחברה מידענית-תקשורתית? עם זאת, יש גם בעיות שעלולות להתפתח וכבר מתפתחות כתוצאה מהתפשטות שליטת הטכנולוגיה בחיינו ובעולמנו.
בכתבה זו אנסה לסקור חלק מהחסרונות והבעיות הלא פתורות עדיין, הן אלו הדידקטיות והן המתודיות, הנוצרות כתוצאה מהשימוש בטכנולוגיות מתקדמות בהוראה וחינוך.
טכנולוגיה כיום מגיעה לכל תחום ומקיפה אותנו, ולכן גם החסרונות שלה הם משמעותיים ועלולים להיות אפילו הרי אסון אם לא מודעים להם ומתכוננים לקשיים. חלק מהסיבות לכך הן הבאות:
בעיות פסיכולוגיות-פדגוגיות של מידעניות ותקשורתיות בתחום ההשכלה
בעיות אחרות שעלולות לעלות כאשר מלמדים תלמידים בעזרת מחשבים, הנן בעיות בריאותיות, הנוצרות בשימוש רחב של מחשבים בתהליכי ההוראה - גרימת נזק לבריאות הלומד וקודם כל לראייתו. כאשר מורים לתלמידים לשבת שעות ארוכות מול צג המחשב, עלולים לגרום לבעיות מגוונות, כאשר הנפוצות שבהן הנן בעיות ראייה. מתוך כך, כאשר משתמשים במתודה של שימוש בטכנולוגיה, יש לציין גם את זמן השימוש האופטימאלי במחשב הן לגבי התלמיד והן לגבי המורה ולהקפיד שהתלמידים כמו גם המורים אינם עוברים על הזמן הזה.
ומה על המורים?
הסכנות הללו תקפות ברובן גם למורים ולא רק לתלמידים. וירטואליזציה של הלמידה והתרחקות מהמציאות עלולה להשפיע גם על המורים ולא רק על התלמידים. כך למשל, חלק מהמורים חושבים, שכעת ניתן להתנתק כלל מהניסוי הטבעי-ממשי ולהביא הכול לניסוי ממחושב ובניית מודלים ממוחשבים. אבל בגישה כזאת הולכת וגדלה סכנת ההחלפה של מציאות ממשית במציאות וירטואלית. עלינו לזכור כי לתלמיד הלומד נושא בפעם הראשונה - חשוב מאוד לא רק לראות את תוצאות הניסוי, אלא גם להבין איך הוא נעשה, אילו תופעות עומדות בבסיסו וכיצד הוא עובד. אם התלמיד רואה את הניסוי כולו על צג המחשב בלבד, הוא לא יוכל לבצע תהליך אמיתי של הכרת התופעות. לכן אין לוותר כלל על ניסויים קונבנציונאליים.
לפי דעתי, בעת שימוש בטכנולוגיות בעזרת מחשבים, יש לבסס את עבודת ההוראה על השוואה בין מודל ממחשוב לבין ניסוי ממשי, להראות הגבלות של מודלים ממחושבים מצד אחד ואת יכולותיהם מהצד השני.
חלק מהמורים (וגם חלק מהתלמידים) חשים חסרי ביטחון כאשר מערכות מחשב מוטמעות בבית הספר. על ההנהגה הבית ספרית לתווך את המעבר ולהקנות למורים כלים טכנולוגיה שיאפשרו להם את השליטה במיומנויות של מידענות ומחשוב.
זאת ועוד, חשוב להקנות למורים את היכולת ליצור אינדיבידואליזציה של ההוראה עבור תלמידיהם; אחד היתרונות של שימוש במחשב בהוראה הוא אינדיבידואליזציה של מסלול הלמידה עבור כל תלמיד ותלמידה. בעזרת הטכנולוגיה מידעניות-תקשורתיות, ניתן ליצור סביבה לימודית, אשר תסייע לעיצוב חשיבת התלמידים. זאת מכיוון שכאשר מורה אינו מקדיש מחשבה לעיצוב המחשבה, הוא פשוט מפספס ומשפיע הרבה פחות על צורת המחשבה של תלמידיו. למורה יש את היכולת לעשות שינוי משמעותי בעזרת הטכנולוגיה וכדאי לנצל אותה.
לסיכום, ללמידה בעזרת המחשב יש יתרונות רבים והיא מצעידה את כולנו קדימה, אבל יש בה גם חסרונות ובעיות שעלולות לצוץ ולכן על המורים והמנהיגים החינוכיים לחשוב מראש ולתכנן את הלמידה.