נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
50% מהמורים החדשים נפלטים מהמערכת בתוך חמש שנים בשל ההתמודדות היומיומית הקשה והשוחקת. הנתון משתנה משמעותית כאשר המורים חוברים יחד ופועלים כקבוצה. רוצים לדעת איך? תשאלו את 15 מורי "חותם" שפועלים כיחידה אחת בבית הספר. "זה מורגש שביחד אנחנו כוח" - הם מספרים.
אנשי החינוך בישראל חווים ההתמודדות יומיומית השוחקת עד דק, בירוקרטיה מול משרד החינוך ושינויים תכופים במערכת. ואלו הם רק חלק ממכלול הדברים אשר אינם מקלים על צוות ההוראה אף לא לרגע. לכן לא מפתיע כי הנתונים הקשים מראים כי 50% מבין אלפי המורים שמגיעים לתפקיד כדי לשנות ולהטביע חותם, נפלטים מהמערכת עוד לפני שסיימו חמש שנים כמורים.
אך מסתבר כי הסיכויים לשרוד ולהצליח שנה אחר שנה בתפקידי הוראה וחינוך, עולים משמעותית כאשר מדובר במורים הפועלים כקבוצה ומתמודדים עם הקשיים יחד. אחת הסיבות לכך היא הכניסה של המורים למקום שכבר מבין את הראש ויודע לתמרן במסגרת מגבלות המערכת, שיכולה להביא לשינוי משמעותי. אך זו אינה הסיבה היחידה - היכולת לעבוד ולחלום יחד מביאה להישגים יוצאי דופן במערכת החינוך בקרב אותם מורים מסיבות רבות ומגוונות.
מי שהבינו זאת ומנסים ליישם זאת בפועל, הם "חותם" - המקדמים שוויון ההזדמנויות בחינוך - בעיקר בפריפריה, ובית הספר סליגסברג שבשכונת ארמון הנציב בירושלים מהווה דוגמה חיה לכך. בשנה האחרונה לימדו 12 מורים חותמיסטים בבית הספר ובשנת הלימודים הזו הצטרפו אליהם עוד שלושה.
"זה כוח אדיר שאנו פועלים כקבוצה - קודם כל ממקום של תמיכה, אבל גם חולמים יחד", מספר גור גלעת, שהחל ללמד לפני ארבע שנים דרך "חותם" וכיום הוא רכז שכבת י"ב. "הקמתי יחד עם המנהל פרויקט של מכינה בית ספרית שלקראת סוף השנה מפסיקים את הלימודים לחודש – לא מלמדים לא מתמטיקה ולא היסטוריה. חודש שלם לומדים את החברה הישראלית דרך סיורים בארץ, כאשר מי שבפועל מוביל את הפרויקט הם התלמידים עצמם", מציין גלעת בגאווה. לדבריו, זה היה חלום חייו ומי שעזר לחלום הזה להירקם ולצאת אל הפועל הם חבריו החותמיסטים; "כולם תרמו ולקחו חלק, דרך עצות ובשותפות בתהליכי החינוך".
"אחת הכיתות קיבלה השנה את הנושא של סטיגמות בחברה הישראלית", מוסיף גלעת לספר על הפרויקט. "הם בחרו ללכת ולהיפגש עם אנשים שהם בקצה של החברה הישראלית כדוגמת מכורים לסמים. הגענו למלכישוע - כפר שיקום לנפגעי סמים, והתלמידים ישבו עם מישהו שהיה מאוד דומה להם בהרבה מובנים אבל הוא בחר לעשות פנייה אחת לא נכונה שהביאה אותו לסמים".
גלעת מציין שלאחר המפגש הטעון נסעו התלמידים ללקט ירקות למען משפחות נזקקות, וניכר בהם עוצמות המפגש בשדה הסלק. "הם ממש 'התאבדו' על הקטיף, כי הם הבינו עד כמה החיים מטלטלים".
מנהל בית הספר, תומר אושרי, מודה כי כשעבר לפני כשלוש שנים מניהול המכינה הקדם צבאית "שדה בוקר" בנגב, לניהול בית הספר בירושלים, הכיר לראשונה את מורי "חותם" והתאהב מיד - בעיקר ביכולת שלהם לעבוד יחד. "כשבחנתי את המורים ואת ההתקדמות שלהם במערכת, גיליתי שהם מדהימים ולוקחים אחריות", הוא אומר ומיד מוסיף. "השנה הראשונה היא קשה ביותר אצל המורים והיתרון מעבר להון האנושי וההכשרה שהם עוברים, הוא הליווי שיש למורי 'חותם' על ידי מנטור ובעוצמה שלהם כקבוצה. כך מצליחים להתמודד עם כל הקשיים".
"יש לי ארבעה חותומיסטים שסיימו בשנה שעברה את שנת ההוראה הראשונה שלהם ובין שלושתם נוצר קשר מאוד חזק", מוסיף אושרי לספר. "הם נפגשים בערבים ושומרים על חברות מופלאה, וכשלמישהו קשה הם יושבים יחד ומעודדים אחד את השני. יש משהו בהדדיות הזאת שאתה לא מרגיש לבד. קשה להיכנס לכיתה מול שלושים תלמידים שלא בהכרח רוצים ללמוד ומנסים להוציא את המורה משיווי משקל".
אחת מאותם מורים עליהם מדבר אושרי, היא גלי אופנבכר (30) מורה למדעים ולמתמטיקה בכיתה ז', שסיימה לאחרונה את שנתה הראשונה כמורה. "זו היתה אחת השנים היותר משמעותיות, מוצלחות ומאתגרות שהיו לי מזה כמה שנים טובות", היא מציינת. "התחלתי את השנה אבודה, וישר אחד מהמורים הרגיע אותי והזמין אותי אליו כדי לתת לי טיפים שעבדו אצלו. אני יכולה לומר בוודאות שבזכות התמיכה בקרב קבוצת המורים הייתה לי שנה מדהימה. זה עורר אצלי השראה והקפיץ אותי גבוה. זה מורגש שביחד אנחנו כוח".
בשנת הלימודים שהחלה הצטרפו עוד מורי חותם לצוות. איך את מתכוונת לקבל אותם?
"כשעשינו ערב סיכום אצל המנטורית שמלווה אותנו, ואחד מהמורים החדשים הוא מורה למדעים. הבהרתי שאקח חלק בחניכה ובליווי והיא אמרה שזה בדיוק מה שהיא ציפתה שאעשה", היא אומרת בחיוך. "אני רוצה להיות להם מהרגע הראשון לאוזן קשבת מהדברים הקטנים ועד הגדולים".
אין ספק כי שיתוף הפעולה בין המורים מסייע להם להתמודד. אך האם הדבר מסייע גם לתלמידים עצמם? מה שמטריד את גור גלעת הוא דווקא חוסר הכבוד לתלמידים בתוך המערכת, בכך שמכריחים אותם ללמוד דברים שלא מעניינים אותם. "מייתרים את תפקיד המורה בצורת הלימוד הזאת - כי כדי ללמוד לבגרות בהיסטוריה הם יכולים לפתוח ויקיפדיה ולא צריכים אותי. בעיני עדיף להדריך ולהוביל את התלמידים לנושאים מרכזיים שיהיו חלק מחייהם, כגון השסעים בחברה הישראלית. אך לצערי אלו נדחקים לקרן זווית וזה גורם לי לפקפק במקום שלי כמורה".
מה עושים כדי להביא לתפקיד המורה משמעות? מביאים לידי ביטוי את הכוח הקבוצתי. "כשהגעתי לבית הספר שאלתי את עצמי: 'איך יכול להיות שהתלמידים במכינה רוצים ללמוד ומשתוקקים לכל שיעור, אבל בבית הספר לא'", מספר המנהל תומר אושרי לסיום. "החלטתי שצריך לבנות מכינה בית ספרית ולא ידעתי איך". הוא חיפש שותף ומי שגרם לפרויקט לצאת אל הפועל היה גור גלעט. כיום הפרויקט אף נתמך על ידי משרד החינוך. "התחלנו לחשוב על זה ביחד", מוסיף גלעת. "בנינו מודלים והוספנו עוד מורי 'חותם' לישיבה. כיום אנו מסיימים שנה שנייה מאוד מוצלחת, והקיץ ממשיכים בעשייה ומלמדים את המודל בקרב בתי ספר אחרים. זהו הניצחון הקטן שלנו".
רוצים ללמוד עוד על עבודה משותפת של מורים? אפשר לקרוא מידע נוסף כאן
חותם היא יוזמה משותפת של משרד החינוך, ג'וינט ישראל, קרן נעמי ותנועת הכל חינוך. חותם מקדמת שוויון ההזדמנויות בחינוך בישראל. זאת, על מנת שכל ילד יוכל לבחור את עתידו בלא קשר לרקע ממנו הוא בא.
--
הכתבה התפרסמה לראשונה ב-ynet מעורבות