נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אם היינו צריכים להמר מהו הטקסט הנפוץ ביותר, במאות אלפי המסרים והתגובות שהועברו בין משתמשי הרשת החברתית ללימודים של תיקתק, בשנת הלימודים של 2016, אין ספק שהמשפט "תודה אחי, עזרת לי מאד", היה המועמד המוביל. מטבעה של רשת חברתית שהיא מקרבת רחוקים ומפגישה בין זרים, ובמקרה של תיקתק, היא מפגישה בעיקר בין תלמידים שזקוקים לעזרה בשעורי הבית, לבין מי שיכולים ורוצים לעזור. לכן, טבעי הוא ש"תודה אחי", נמצאה כדרך היפה והישירה לכבד את מי שעזר, אפילו אם שמו הוא במקרה "מיכל" או "תהילה".
כמות ה"תודות" יוצאת הדופן מעידה, ראשית כל, על גודל הצורך, ושנית על כך שתלמידים רבים אכן מקבלים בתיקתק עזרה משמעותית בהכנת שיעורי בית ובלמידה לקראת מבחנים. למען האמת, לא הופתענו. הידיעה שלמרבית התלמידים בישראל אין את מי לשאול ואין מי שיעזור להם בלימודים כשהם חוזרים הביתה מבית הספר, הייתה אבן היסוד ברציונל שהוביל להתארגנות ולהקמה של תיקתק.
מה שכן הפתיע אותנו, הייתה ההצלחה הלא-כל-כך-צפויה של מודל קבוצות הלימוד המובנה בפלטפורמה של תיקתק, וזהו גם הנושא של מאמר זה.
מלכתחילה תכננו את מודל קבוצות הלימוד של תיקתק בגישה לא פורמלית:
כאשר את/ה נרשם/ת לתיקתק, מוקמת עבורך באופן אוטומטי קבוצת לימוד - קבוצת הלימוד הפרטית שלך. בעמוד הפרופיל האישי שלך מוצגת הזמנה להצטרף לקבוצת הלימוד הזו. אם דני, למשל, מחליט להצטרף לקבוצת הלימוד שלך, הוא יקבל הודעה בכל פעם שתעלה/י פתרון חדש לאתר. זאת ועוד, אם דני מעלה שאלה ומבקש סיוע בפתרונה, את/ה תקבל/י הודעה אישית עם בקשת העזרה הזו, ואולי תוכל/י לסייע בפתרון הבעיה.
כאמור, המודל תוכנן להיות קליל ולא מחייב: אם אתם פותרי שאלות פופולריים ומוצלחים, סביר להניח שתלמידים רבים יצטרפו לקבוצה שלכם, כדי ליהנות מפירות כשרונכם, ואתם מצדכם, תוכלו לדעת מה החברים שלכם צריכים בלי לטרוח ולהתעמק בלוח בקשות העזרה העמוס. כדי להסיר חסמים, ויתרנו על המנגנון הלא שוויוני של "אישור חברות". אנו מאמינים שלהיות חבר של מישהו זוהי זכות טבעית של כל אחד ולא פריבילגיה של מיוחסים ויחסנים.
אבל כרגיל, ה"לא מתוכנן" שינה את סדר היום.
סמוך לחופשת פסח 2016, קיבלנו הודעות מבתי ספר בארץ, שהתלמידים המצטיינים שלהם "רוצים להתנדב בתיקתק כחלק מתכנית המחויבות האישית של משרד החינוך - האם ניתן לארגן זאת?", "האם ניתן לשערך את שעות הפעילות הנדרשות בתכנית לנקודות של תיקתק?", "האם תוכלו לספק לרכזי המחויבות האישית מידע שוטף ומצטבר על פעילות התלמידים המתנדבים?"
בשיחות עם הרכזים שהתקשרו, התברר שישנו מספר לא מבוטל של תלמידים מוכשרים בכיתות י' ו-י"א שלא מצאו את מקומם במסגרות ההתנדבות הקיימות (מכבי אש, מגן דוד, סיור עירוני וכן הלאה) ושהביעו את רצונם העז לעזור דרך הפלטפורמה של תיקתק ו"שהדבר יחשב להם כהתנדבות". לשמחתנו, מרביתם היו חברים בתיקתק עוד קודם לכן.
וכך, לאחר מספר שיחות טלפון, הפך מודל קבוצות הלימוד הקליל של תיקתק לדרך מועדפת למחויבות אישית של מצטיינים בעשרות בתי ספר בישראל. דוד בר זוהר (בנזי), מנהל קריית חינוך יפו (עירוני ז'), שבבית הספר שלו הוקמה הקבוצה הראשונה, מספר: "הדרישה הגיעה מהשטח. התלמידים שלנו הכירו את תיקתק עוד מראשית השנה, והתלהבו מאד מהאפשרות לפעול בו, לעזור ולהיעזר כחלק מתכנית המחויבות האישית שלהם".
קבוצת הלימוד של קריית חינוך יפו הוקמה בין-לילה, בתהליך מואץ, שהנחו טל בהרב, מורה-מחנך ורכז שכבה, ורותי בוהדנה, האחראית על תכנית המחויבות האישית בבית הספר. המצטיינים מהכיתה האקדמית של קריית חינוך נרשמו כחברים, נקבע מפתח לפיו 60 שעות התנדבות הן שוות ערך ל-1,200 נקודות פעילות של תיקתק, ומטר של פתרונות מושקעים ויחידות הסבר מוקפדות החל לרדת על התלמידים בכל רחבי הארץ....
מודל קבוצות הלימוד של תיקתק מאפשר פריסה מהירה של קבוצות לימוד ממוקדות שחברים בהן תלמידים, מורים וחברי הצוות הפדגוגי של בית הספר. באמצעות קבוצות אלו מקבלים תלמידי בית הספר תגבור שוטף ומהיר המותאם לצרכיהם. קבוצות הלימוד מאפשרות קשר ישיר ומהיר בין התומכים לבין מי שזקוקים לתגבור ועזרה. התוצרים של הלימוד בקבוצות הבית-ספריות (התשובות וההסברים), זמינים בחינם לטובת כל תלמידי ישראל.
בתרשים שלעיל מתוארת דוגמה לפריסה אופיינית של קבוצת לימוד בית-ספרית. חבורת התומכים שבדוגמה, כוללת 7 תלמידים מצטיינים (סגולים עם כוכבים) המאורגנים ב-3 קבוצות תמיכה לפי נושאי הלימוד שחברי הקבוצה הספציפיים מתמחים בהם: מתמטיקה, אנגלית, לשון. אל קבוצות התומכים "מחוברים" כל תלמידי בית הספר שמעלים בקשות לעזרה. כאשר מועלית בקשה לעזרה, מופצות הודעות לחברי קבוצת התמיכה הבית-ספרית המתאימה (לפי מקצוע הלימוד של הבקשה ושכבת הגיל של התלמיד) שכוללות את פרטי הבקשה וקישור אל צילומי השאלה והחומר הנלווה שהתלמיד העלה.
"איכות התכנים ועוצמת האימפקט של הקבוצה הבית-ספרית שלנו בתיקתק, מתאימים מאד לתפיסה החינוכית של קריית חינוך יפו, שיעדיה העיקריים הם הגדלת אחוז הבוגרים שימשיכו לאקדמיה וחיזוק הדימוי העצמי של תלמידינו", מסביר בנזי. "תיקתק מאפשרת לתלמידים שלנו לקחת חלק פעיל ומוביל בתהליך הלימודי: להכיר את האחר, להבין את הקושי, להסביר, לעזור, לתמוך במי שצריך ולהצטיין. אלו הם, לדעתי, רכיבי המפתח להתפתחות אישית ולבניית חוסן וביטחון עצמי שילווה את התלמיד לאורך כל דרכו בחיים".
"איך קיבלו זאת המורים?" אנחנו שואלים. "למזלי," צוחק בנזי "רוב המורים בקריית חינוך יפו הם צעירים ברוחם ונועזים ברצונם למצות את המיטב שבטכנולוגיות החדשות". "אנחנו מעודדים שבירת מסגרות וטיפוח השיח הלימודי בבית הספר. הבנו שיש פה הזדמנות לרתום את הקטר החברתי, כדי לדחוף את התלמידים שלנו באופן מושכל לכיוונים שאנו מאמינים בהם. לדוגמה," מוסיף בנזי, "מנגנון הקבוצות השיתופי של תיקתק מאפשר למורים-יזמים להפיץ חומרי לימוד ממוקדים בין תלמידיהם בדרך נוחה ולא כופה. ערכם של החומרים נמדד בתרומה שלהם לתלמידים ואינו נובע מכך שהועלו על ידי מורה או תלמיד, כי כמו שכבר למדנו, כולם שווים ברשת של תיקתק".
"לסיום" הוא מוסיף, "אני מאמין גדול בתהליכי חינוך שנמשכים לאורך זמן, בעקביות וברציפות. קבוצת הלימוד הבית-ספרית שלנו היא תהליך כזה. הפתרונות, ההסברים, התגובות והרצון הטוב יעברו משכבה לשכבה וממחזור למחזור, וייצרו לתלמידינו הון תרבותי מצטבר של הצטיינות, התמדה ואחריות הדדית".
גם אנחנו מאמינים בכך.
צוות התוכן של תיקתק – רשת חברתית ללימודים.