נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ארבע תלמידות יושבות מרותקות מסביב ללוח משחק מסתובב. מרב עניין והנאה אפשר כמעט לראות את החשיבה המאומצת של כל אחת, שמנסה להצליח ולנצח את חברותיה. במבט מקרוב, הצופה עלול להיות מופתע מאוד, כאשר יראה שכלי המשחק – הדמויות שמשחקות הבנות, הם לא אחרים מאשר ניוטון, ארכימדס, אינשטיין ופיתגורס. ולא רק זה, אלא שעל מנת להתקדם במשחק, הבנות פותרות בכל תור משוואות, ובעיקר מתרגלות נוסחאות של כפל מקוצר.
בצד השני של החדר יושבים מרותקים מול מחשב חבורה תוססת של בנים ובנות, משחקים ומייעצים זה לזה איך לעבור שלב במשחק הצבעוני שעל מסך המחשב. ושוב, מי שיתקרב, יראה שעל המסך - פאזל של חיות, שבכדי לבנות אותו יש לפתור בעיות גיאומטריות.
כל זה אולי נשמע כמו חלום רחוק ורטוב של מורים למתמטיקה, אך בבתי ספר וכיתות רבות זוהי המציאות, בזכות התחרות "בואו נשחק מתמטיקה" על שם אלעד שיאון, מיזם של המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי. התחרות מעודדת תלמידים מכיתות ז'-יב' לפתח משחקים עם תכנים מתמטיים, יצירתיים ומאתגרים. תלמידים מ-43 בתי ספר נענו לאתגר השנה ופיתחו משחקים יצירתיים, מאתגרים, מהנים ומושכים במגוון נושאים מתמטיים. לכל משחק צירפו התלמידים הסבר, הוראות וסרטון קצר המציג את המשחק.
לאחרונה, התקיים טקס הסיום החגיגי של התחרות, ובו כ-170 תלמידים, מורים ואנשי חינוך התחרו וחגגו את המשחק שבמתמטיקה.
"ראינו היום ילדים עם אור בעיניים: משחקים, מלמדים את המשחקים המתמטיים שיצרו, מתלהבים - פשוט מקסים". תיארה ניצה שיאון, המדריכה הארצית להוראת מתמטיקה בחט"ב ואמא של אלעד שיאון ז"ל.
מי שהזדמן למקום יכול היה לראות את התלמידים ומלוויהם יושבים סביב שולחנות ומשחקים בהתלהבות והנאה, במשחקים השונים. אפשר היה לראות שם משחקים מגוונים: משחקי מחשב, משחקי קלפים, קופסה ולוח, ליחיד, לקבוצות ואפילו לכיתה שלמה. חלק מהמשחקים נבנו בהשראת משחקים מוכרים, כמו מונופול ומבוך, וחלקם תולדה של רעיונות מקוריים ויצירתיים. המשותף לכל המשחקים האלה הוא שבכולם מככבת המתמטיקה, ואת כולם פיתחו תלמידים.
האתגר של פיתוח משחקים, מזמן עשייה ויצירה סביב המתמטיקה, מאפשר לחרוג מן השגרה הכיתתית, מעודד יצירתיות, פתרון בעיות, והחשוב מכל - מעניק חוויה של אהבה והנאה מהמתמטיקה למפתחי המשחק כמו גם למשחקים בו. כל אלו כמובן הופכים את התחרות לדרך טובה לעידוד למידה משמעותית.
הדס רכלבסקי, מנהלת חט"ב-תיכון יחד במודיעין ובעצמה מורה למתמטיקה שהפעילה את מיזם המשחקים בכל השכבות בבית ספרה, סיפרה : "תהליך העשייה, עבודת הצוות, היצירתיות של התלמידים והמשחק עצמו, הניבו שיתופי פעולה בין הקבוצות, גרמו לתלמידים להסתכל על המתמטיקה מכיוונים נוספים ובעיקר עודדו את המורים והתלמידים לעשייה חווייתית בתחום המתמטיקה".
רשא סלאמה, מחט"ב יאנוח ג'ת, מצאה את ההשתתפות בתחרות כדרך להערכה חלופית של תלמידיה בכיתה ט'. היא מספרת כי "לאחרונה הם התחילו לקרוא לפרויקט - מתמטיקה בהנאה ומתמטיקה בכיף. זה נהיה הרבה מעבר לתחרות. ההנאה של התלמידים מהתוצר לא תתואר! הגאווה שלהם במעשה ידיהם והתחרות ביניהם שהפרויקט יצר, הינם מעבר לכל הציפיות שלי בתור מורה. המצגות, הסרטון והמשחקים עצמם, הכל נעשה על-ידי התלמידים". רשא סיפרה גם שהפרוייקט בא לידי ביטוי משמעותי (30%) בהערכה לה זכו התלמידים במקצוע המתמטיקה במחצית השנייה של השנה.
חברת מייקרוסופט אימצה את התחרות ואירחה אותו ברוחב לב, במרכז הפיתוח בחיפה. החברה גם העניקה את הפרס הראשון לתלמידי יב' מהתיכון האורתודוכסי בחיפה, על פיתוח אפליקציה מושקעת ומקסימה - MathPath. החבורה, שכינתה את עצמה Crofis, פעלה כחברת הייטק עם מנהל, מתכנתים, מעצב ועוד.
שאר הפרסים שהוענקו על יצירתיות, מקוריות, משחק עם עניין מתמטי, משחק מחשב מצטיין ועוד הוענקו באדיבות משפחת שיאון בשיתוף קדימה מדע.
שיתוף הפעולה עם חברת מייקרוסופט הוסיף נופך יוקרתי לתחרות והוא ביטוי למגמה המבורכת בעת האחרונה של חברות הייטק המכירות בחשיבות לימודי המתמטיקה ברמה גבוהה, ומתגייסות לקדם אתגר לאומי זה. אנו מקווים שהצלחת התחרות תביא שותפים נוספים שיתמכו בתחרות ובמפתחי המשחקים ורואים בעיני רוחנו מתנדבים מתעשיית ההייטק מלווים ומנחים תלמידים בתהליך פיתוח משחקי מחשב ומשחקים אחרים.
תחרות "בואו נשחק מתמטיקה" הוקדשה לזכרו של אלעד שיאון ז"ל. אלעד היה בן 25 במותו, יזם ואיש מחשבים מחונן ויצירתי. בחייו הקצרים הצליח להגיע להישגים מרשימים בפיתוח תוכנות בתחום התקשורת ואף זכה בפרס בטחון ישראל על תרומתו בשירות הצבאי. בטקס התרגשנו לשמוע על סיפור חייו של אלעד שיאון מאחותו אפרת, על היותו ילד, חבר ואח מלא שמחת חיים שאוהב ללמוד ועל חיבתו למשחקים. אנו סבורים שבעושר העצום של המשחקים שפותחו בתחרות "בואו נשחק מתמטיקה" באה לידי ביטוי דמותו של אלעד כאיש חזון (גם בגילו הצעיר), יצירתי ומקורי שידע לתרגם את הידע המתמטי שלו לפיתוח יישומים שהיו בסיס להתפתחות משמעותית בעולם הטכנולוגיה, והכל מתוך הנאה ואהבה.
אנחנו מאמינים שההתלהבות שאפיינה את כל השותפים בתחרות, תסחוף תלמידים ומורים נוספים, ומקווים שאירוע זה הוא צעד הפתיחה של מסורת לפיתוח משחקים מתמטיים של תלמידים כחלק מתהליך הלמידה.