נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אלפי בני ובנות נוער, מגילאי היסודי ועד י"ב, הצטופפו על מושבי הפלסטיק של היכל הספורט ביד-אליהו, מרותקים למשחק בין שתי הקבוצות שעל הפרקט. היה זה בסיומו של היום השלישי לתחרויות הגמר, של פעילות שהתמשכה על פני עונה שלמה. חלקם הגדול מהצופים והצופות היו בעצמם חברי קבוצה או מבוגרים שסייעו לקבוצות במהלך העונה - כמאמנים מתנדבים. רוב הנוכחים באולם לבשו מדי נבחרת ססגוניים של אחת מהקבוצות המתמודדות. העידוד לקבוצות המשחקות היה קולני, אך למרבה ההפתעה - מנומס ומפרגן.
התלהבות הצופים, תרועות המנצחים ודמעות המפסידים לא רמזו שעל המגרש שיחקו... רובוטים.
תוכנית FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) נוסדה ב-1989, בארה"ב, ע"י הממציא היהודי דין קיימן - הידוע בעיקר בהמצאת הסגווי (Segway) ומשאבת האינסולין. התוכנית הוקמה מתוך רצון להוביל שינוי תרבותי שבמהלכו יחשפו יותר ילדים ובני-נוער לחינוך טכנולוגי. השאיפה של קיימן הייתה לתת השראה לצעירים לשאוף להיות "גיבורי מדע וטכנולוגיה", כך שירצו להיות מדענים ומהנדסים מובילים.
בדומה לאופן בו צעירים מתלהבים ומשקיעים עצמם בפעילויות ספורט, נבחרו תחרויות רובוטיקה ככלי להגשמת החזון של עידוד הצעירים לעיסוק ב-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). כיום קיימות בעולם 4 תוכניות רובוטיקה שונות - לגילאי גן חובה ועד כיתה י"ב. שלוש מהתוכניות הללו פועלות גם בישראל, זאת השנה ה-11:
באופן אישי, התוודעתי לראשונה לפעילות FIRST בכנס מקצועי, בו השתתפתי במסגרת עבודתי כמנהל פרויקטים בחברה ביטחונית. בין התערוכה המקצועית לאולם ההרצאות, בלטו מספר תלמידי ותלמידות תיכון עם רובוט, שגודלו כמכונת כביסה, שהבהב, נהם ושיגר צלחות פריסבי בדיוק מדהים אל תוך כף היד של המורה שלהם, שעמד כ-20 מטר משם, בקצה האולם; מן הסתם מראה בולט בין מאות המהנדסים בכנס. כמהנדס במקצועי, הספיקה לי שיחה קצרה עמם כדי להבין שהם תכננו ובנו את הרובוט המרשים בעצמם – ממערכת ההנעה, התוכנה וכלה במערכת שיגור צלחות הפריסבי. כבר למחרת התחלתי לברר כיצד אפשר להצטרף ולתרום לפעילות וכיצד לדאוג שלילדים הפרטיים שלי תהיה הזדמנות לקחת בה חלק.
קפיצה קטנה בזמן... ואני מוצא עצמי מאמן פעם בשבוע אחה"צ קבוצה של ילדים בכיתה ב' בתוכנית הרובוטיקה Jr.FLL. הילדים ואני בנינו בלגו ולמדנו לתכנת מנועי לגו קטנים בתוכנה ייעודית, ליצירת דגמים נעים פרי דמיונם של הילדים. בנוסף, הילדים חקרו בהנחייתי את עולם הצמחייה בגינה הציבורית - נושא אותו הם בחרו ובהשראתו בנו את המודלים בלגו. בסיום עונת הפעילות הילדים הציגו את מחקרם והמודל אותו הם בנו ותיכנתו באירוע חגיגי של FIRST, נבחנו עליו וזכו במדליות לקול תשואות ההורים.
אז למה דווקא תחרות רובוטיקה?
המיקוד ב-FIRST אינו הפתרון הטכני אלא עיצוב אופי והענקת כישורי חיים רחבים למשתתפים בתוכנית. לכן התלמידים נדרשים לא רק לבנות רובוט מוצלח, אלא נמדדים גם על הדרך בה הם פועלים כקבוצה לאורך כל השנה, וכיצד הם מהווים בעצמם השראה אחד לשני ולקהילה:
עוד קפיצה בזמן ובחזרה לפרקט ביד-אליהו... אני מעניק, כחבר בצוות השופטים, פרס לחברי קבוצת רובוטיקה מתיכון ביישוב הבדואי כסייפה בנגב. חברי הקבוצה הצליחו להטביע חותם בקהילה שלהם, התגברו על קשיים טכניים כמו גם על קשיים חברתיים, מסורתיים וכלכליים והעפילו לפסגת התחרות הארצית. הגביע בידיהם של בני הנוער הנרגשים מכסייפה מהווה דוגמא מושלמת לכך שמדע וטכנולוגיה מהווים ויהוו גם בעתיד קרש קפיצה גם למובּיליות חברתית. דמעות השמחה הופיעו לא רק אצל חברי הקבוצה, אלא גם בעיניהם של חברי קבוצת הרובוטיקה מירוחם, שחנכו אותם לאורך עונת הפעילות, ואלו יכולות להדגים שהפעילות מהווה גם גשר לחיבור אמיתי וכנה בין חלקים שונים בחברה.
בכלל פעילויות FIRST בעולם השתתפו בשנת 2013 יותר מ-314,000 ילדים ובני-נוער. מחקרים שמלווים את פעילויות FIRST לאורך שנים, מצביעים על נטייה מוגברת בקרב משתתפי ובוגרי התוכניות לעיסוק בנושאי STEM בלימודים גבוהים ובקריירה העתידית שלהם. בקרב בנות ותלמידות שהשתתפו בתוכניות FIRST הנטייה לעיסוק במדע, טכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה גבוהה במיוחד מול בנות גילן האחרות. בוגרי התוכנית ממשיכים ללימודים גבוהים בשיעור הגבוה פי 1.5 מכלל האוכלוסייה, בוחרים ללמוד הנדסה פי 3 מכלל האוכלוסייה, ופועלים בהתנדבות למען הקהילה פי 2 מכלל האוכלוסייה.
לסיכום –קאדר הצעירים והצעירות, המשתתפים בתחרויות ופעילות הרובוטיקה של FIRST, ישמש עם הזמן נדבך חשוב בבניית התשתית האנושית בארץ ובעולם של מובילים טכנולוגיים ומדעיים. מומלץ למורים למקצועות מדעיים כמו גם שאינם מדעיים לקחת חלק בפעילות FIRST בהנחיית קבוצות רובוטיקה בבית-הספר ולסייע בכך בעיצוב דור המובילים הטכנולוגים של המחר. אני קורא גם להורים לקחת חלק בפעילויות FIRST, כמוני, בהתנדבות למען עיצוב דרכם של ילדיהם להיות גיבורי מדע וטכנולוגיה באופן הכי קשה – והכי מתגמל.
הערות: