נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יום המורה מגיע עוד רגע.
זו אחת היוזמות היפות והסוחפות שקרו בעולם החינוך בזמן האחרון - קבוצה של צעירים שהרימה פרוייקט ארצי שאומץ על ידי המערכת וכיום כבר מצוין בשגרה בכל רחבי הארץ.
רבים מתלבטים איך לציין את היום הזה. בדרך כלל הורים ותלמידים מכינים ברכות למורות ולמורים, מקשטים את הכיתה, מביאים כיבוד, קונים שי קטן (או לא ממש קטן) למורות ולמורים. זה יפהפה ומרגש, אולם במקביל יש לעתים תחושה שהיום הזה הוא בבחינת הזדמנות לאמירת: "כל הכבוד לכם שאתם מוכנים לקחת על עצמכם את הדבר הזה שאני בחיים לא הייתי מוכן לעשות".
וזה כבר קצת חבל.
לטעמנו הדברים המרכזיים שיום המורה צריך לחזק הם מעמד המורה, הבהרת הסיבות לבחירה במסלול החינוך, שיח על האופן בו אנו מתייחסים לבחירה להיות מורה, ולבסוף – עיסוק בחשיבות המעורבות בחינוך בכלל.
לכן, לקראת יום המורה הקרוב הנה כמה פעילויות נוספות שאנחנו מציעים (שכמובן יצטרפו לברכות, לכיבוד, ולתחושה החגיגית).
5 פעילויות קצת אחרות ליום המורה
1. למה בחרתי להיות מורה?
זוהי פעילות כיתתית במהלכה המורים נכנסים לכיתות ומשתפים את התלמידים בבחירה שלהם במסלול חינוכי. כדאי לספר על הלבטים שהיו לכם לפני שביצעתם את הבחירה, את הסיבות שהובילו אתכם לבחירה וכן על הקשיים, על כישלונות ועל הצלחות, על הרגעים הקטנים של ההוראה ועל הדילמות שמלוות אתכם בכל רגע כחלק מעבודתכם במקצוע.
2. מי היית רוצה שילמדו את הילדים שלך?
פעילות כיתתית במהלכה נקיים דיון עם הכיתה על האפשרות שהתלמידים יבחרו בעתיד להיות מורים. רוב התלמידים שלנו יגחכו כנראה למשמע הרעיון, ויגידו אולי שעדיף לעבוד בהייטק, לחתום קבע, לטוס לארה"ב ולעשות כסף. אחרי שהם יענו את התשובות הללו, תשאלו אותם מי הם היו רוצים שילמדו את הילדים שלהם. מעניין מה הם יגידו.
3. בית ספר החלומות שלי
זוהי פעילות כלל בית ספרית שחלקה הראשון מתרחש בכיתות, וחלקה השני הינו מבוסס על חשיבה ועשייה משותפת של הצוות החינוכי של בית הספר.
בשלב ראשון, בפעילות הכיתתית, שאפשר גם לבצע כאשר ההורים נוכחים ביום המורה, המורה מנחה דיון על בית ספר החלומות בעיני הכיתה – למשל איך הם היו רוצים שבית ספר בשנת 2040 יראה. כדאי לציין בפני התלמידים (והוריהם אם החלטתם להזמין גם אותם לדיון) שזוהי לא הזדמנות להתלונן על דברים שמפריעים להם היום, אלא לחשוב על חלופות ורעיונות אמיתיים, לדמיין איך היו רוצים לראות את בית הספר בעתיד.
הפעילות הזו מהווה אחלה הזדמנות לראות לאלו חומרים התלמידים שלנו נחשפים באמצעות הרשת על חינוך (ויש המון - מבחינתם Prince Ea צריך להיות שר החינוך).
בשלב השני אוספים את ההצעות של התלמידים מכל הכיתות, ומנתחים אותן ברמת הצוות החינוכי, יחד כפעילות מעצימה ומשמחת ליום המורה. התוצאה: קיבלתם רעיונות לכיווני התפתחות בית ספריים. נכון, אי אפשר ליישם את כולם, אבל התחילו ממשהו. תנו לתלמידים לנהל את הכיוונים האלו. הרי זה החלום שלהם. תנו להם לעצב אותו.
4. לומדים יחד מהי המשמעות של מורה טוב
זוהי פעילות שניתן לעשות בכל רמה – החל מהכיתה, דרך התלמידים וההורים יחד ועד דיון חגיגי בצוות המורים. בפעילות כל אחת ואחד מהמשתתפים צריך לספר, בכתב או בעל פה, על מורה שהיה או הייתה עבורו משמעותי/ת בצורה חיובית, לספר מדוע המורה היה או הייתה משמעותי/ת עבורו ולבחור רגע אחד – זיכרון אחד חיובי – שמדגים מה המורה עשה או עשתה כדי להפוך עבורו למשמעותי/ת. מי שמעוניין/ת מספר/ת את הסיפור על המורה שלו/ה לכל הצוות או הכיתה ותוך כדי ההקראה מעביר/ת הפעילות רושם/ת מילות מפתח על הלוח (למשל: "ראתה אותי", "הקשיב לי", "האמינה בי", "עזר לי" ועוד). לאחר מכן מקיימים דיון על מי הם המורים שהיו משמעותיים עבורנו. מה הן התכונות שלהם? כיצד הם התייחסו לתלמידים שלהם? מה הדברים שאנו זוכרים מהמורים שלנו? מה מלמד באמת מורה שמשפיע עלינו?
בדרך כלל יתבהר לנו שהמורים שהשפיעו עלינו יותר מכל לימדו אותנו הרבה מעבר למתמטיקה, חינוך גופני או היסטוריה – הם לימדו אותנו על עצמנו, הם גרמו לנו להאמין ביכולות שלנו, הם סייעו לנו להבין לאן אנחנו מסוגלים להגיע אם רק ננסה, הם ראו אותנו באמת והיו קשובים אלינו, הם לימדו אותנו להתאמץ ולא לפחד לטעות וכן הלאה...
5. לא משנה מה תעשו – ערבו את ההורים
כל פעילות בית ספרית שתבחרו וכל דרך חגיגה של יום המורה לא תהיה שלמה בלי הזמנת ההורים להשתתף ביום החג. הורים צריכים להיות שותפים מלאים לשיח על בחירה במסלול חינוכי ובטח בדיון קהילתי על בית הספר העתידי בקהילתם.
כל הפעילויות האלו כמובן לא סותרות את הפינוקים, הברכות, ואמירת התודה שחשובים ורצויים כדי באמת להגיד תודה ולחגוג את חשיבותם והשפעתם של המורים שלנו.
ככה אולי יום המורה לא יהיה רק יום הוקרה למורי ההווה, אלא גם יום יצירתם של מורי העתיד.