נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יותר ויותר מורים ובתי ספר מחליטים להשתמש במכשירים ניידים (מחשבים ניידים, סלולרים או טאבלטים) בלמידה. לעיתים אלו מכשירים שהתלמידים מביאים מהבית או מכשירים שבית הספר מספק. על מנת לעשות שימוש זה באופן מושכל ומוצלח, יש ליצור אסטרטגיית פעולה; כדאי מאוד להתיר שימוש בניידים בבית הספר, אך כדאי אפילו עוד יותר ליצור חוקי בסיס בשימוש בהם, שיהיו מקובלים בבית הספר ויקוימו על ידי המורים כמו גם התלמידים. הכנתי 7 חוקי בסיס שכדאי להנחיל בבית הספר שלכם, על מנת שהשימוש בניידים יהיה פורה:
7 הדיברות לשימוש מוצלח בניידים בבית הספר
1. התחילו בכוח חלוץ – הטמעת מכשירים ניידים למיניהם בהוראה עובדת היטב בעיקר כשהמורים מעוניינים בכך. אם הם מתנגדים – הדבר יהיה כמעט בלתי אפשרי. כדאי להתחיל את השינוי בבית הספר ממורים שמעוניינים לקחת חלק בכוח החלוץ שיבחן את השימוש בניידים בתחילה. תנו למורים אלו לבחון את הדרך המיטבית להשתמש במכשירים בכיתה, ולהראות למורים אחרים לאט-לאט שהשיטה עובדת. כך המורים שמהווים חלק מכוח החלוץ יוכלו גם להדריך את המורים שיבחרו להתחיל ללמד בצורה כזאת בהמשך!
2. קבלו אישור – לפני שמורים יכולים להתחיל ללמד בעזרת מכשירים ניידים, הם צריכים להודיע להורי התלמידים ולקבל אישור הן מההורים והן מהתלמידים ללמידה כזאת. וודאו שלתלמידים יש אכן גישה למכשיר נייד במידה והתלמיד צריך להביא כזה מהבית ועדכנו את ההורים בשיטות ההוראה שלכם, ביתרונות ובחסרונות של שימוש במכשירים ניידים בהוראה כמו גם במטלות הבית הניתנות דרך המכשיר הנייד.
3. פתחו קווים מנחים לשימוש אחראי במכשיר – על מנת להצליח להשתמש במכשירים ניידים, כמו גם בכל כלי חינוכי אחר, יש לקבוע קווים מנחים שיאפשרו שימוש אחראי ובטוח. כדאי לחשוב על הכללים הללו ביחד – כל הצוות החינוכי של בית הספר או הצוות המטמיע את המכשירים. לאחר חשיבה משותפת של הצוות החינוכי, מורים רבים יסבירו את הקווים המנחים וידגישו אותם בפני הכיתה. מורים אחרים יוכלו לעשות תהליך ובו הם יחשבו יחד עם התלמידים ויצרו מתוך שיתוף הפעולה מסמך אפילו יותר מעמיק. בחלק מבתי הספר אפשר אפילו לתת לתלמידים ליצור בעצמם את הקווים המנחים או להזמין את ההורים לתרום רעיונות ומחשבות. בכל מקרה – חשוב לעשות את החשיבה הזאת ולהבהיר למורים כמו גם לתלמידים איך לומדים באופן אחראי עם המכשירים הניידים.
4. בחנו מה המלאי שברשותכם – בחנו מהם המכשירים שבעזרתם אתם אמורים ללמד. החלק הזה חשוב במיוחד במידה ואתם משתמשים במכשירים של התלמידים. במצב כזה חשוב שתדעו שלכל אחד יש מכשיר מספק. תכננו את השיעורים כך שיתאימו לכל המכשירים שברשותם של התלמידים. ייתכן שלשם התאמה מירבית תצטרכו לשלב בכיתה עבודה בזוגות או בקבוצות או לשלב מכשירים בבעלות בית הספר עם מכשירים אישיים של התלמידים. ברגע שתדעו מה הם המכשירים העומדים לרשות הלמידה – תוכלו להתחיל לתכנן את השיעור באופן הטוב ביותר.
5. העזרו בתלמידים – לתלמידים שלכם יהיו עצות מעולות, אם רק תשאלו אותם. ברגע שתגדירו להם מה אתם רוצים לעשות ותשאלו אותם מה לדעתם הדרך הטובה ביותר לעשות זאת באמצעות הניידים – מה הן האפליקציות או התוכנות המובילות – ככל הנראה שתמיד יהיו לכם בכיתה תלמידים שימצאו את האפשרויות הטובות ביותר והמתאימות לכיתה.
6. הפכו את התלמידים למשמעותיים בתכנון שיעור – לאחר שאתם מגדירים את המטרות הפדגוגיות בשיעור ומה אתם רוצים ללמד, אתם יכולים לתכנן את הפעילויות הממוחשבות בשיעור עם התלמידים. ניתן להעזר בקבוצת תלמידים (ועדה קבועה או קבוצות משתנות) או לבצע את התכנון יחד עם הכיתה כולה.
7. הקפידו ללמד בטיחות ואתיקה בשימוש בניידים – אחד הכישורים החשובים במאה ה-21 הוא התנהלות בטוחה ואתית ברשת. התלמידים ירוויחו המון מכך שתלמדו אותם את הדברים הללו. חשוב לא רק ללמד כיצד על התלמידים להתנהג על מנת לשמור על בטיחות ואתיקה בעצמם, אלא גם מה עליהם לעשות כאשר אחרים מתנהלים בצורה לא בטוחה או לא אתית.
האם אתם משתמשים במכשירים ניידים בהוראה? מה אתם עושים כדי שהוראה זאת תפעל בצורה מייטבית? מה הם האתגרים שאתם נתקלים בהם?