מכירות/ים את המם הזה?
כשראיתי אותו בפעם הראשונה, אמרתי בקול: "אוי ואבוי!", כאב לי לראות את התחושה שעולה ממנו ועוד יותר הצטערתי לגלות את כמות הלייקים וההזדהות שהמם הזה קיבל.
כשאני חושבת על השתלמויות שהשתתפתי בהן, אז אחת מהשתיים: או שאני כ"כ בורה ולכן בכל השתלמות ישבתי עם עיניים ערניות ואזניים פתוחות, הקשבתי והשתתפתי. או שההשתלמויות שהייתי בהן היו באמת מעניינות ואפקטיביות.
ויש גם אפשרות שלישית: אני עשיתי לעצמי את ההשתלמות מעניינת. באתי עם ראש פתוח ללמוד, בלי צמר לסריגה, בלי מבחנים לבדיקה ובלי מטלות כמו מציאת בייביסיטר ויציאה עם הטלפון בכל רבע שעה. יתכן שבאתי ברצינות להשתלמויות, ומשום כך הן נמצאו עבורי רציניות ומועילות.
הנה 10 דוגמאות להשתלמויות שאני זוכרת מאוד לטובה, שאפשר ללמוד מהן על הפורמט האולטימטיבי של השתלמות:
11. חברות שלי מספרות על הנאה גדולה מהשתלמויות "נבחרות" – מודל שבו השתתפים בהשתלמות חופשיים לשוחח זה עם זה ובעיקר הם אחראים על התוכן שנוצר בה.
התנסות, חקר ולמידה פעילה, פרקטיות, שיתופיות, גיבוש צוותי, כיבוד ואווירה נעימה, אלו חלק מן המרכיבים העיקרים של השתלמויות מעניינות.
אנחנו מלמדים כפי שלימדו אותנו. איך נדע אחרת?
הכשרת המורים וההשתלמויות חייבות להיות דומות לשאיפה הקולקטיבית לשיפור בחינוך. חדשנות, יצירתיות, רלוונטיות, שילוב טכנולוגיה לפי הצורך והתועלת, למידה משמעותית, התנסות קודמת להמשגה, וכל המושגים הגדולים והחשובים חייבים לבוא לידי ביטוי באופן שבו המורים לומדים. יש מקומות שכבר לקחו את זה בשתי ידיים (גוגיה רשת אמי"ת, סגל מכללת אורות ישראל ועוד) והדרך עוד רבה.
בחודש האחרון סיימתי לנהל ולהנחות 2 השתלמויות למורים בנושא מאוד מעניין (נתתי טעימה ממנו בכתבתי האחרונה "הנדסה קרבית"): מתמטיקה בשילוב רובוטיקה.
שילוב תחומים בלמידה תורם להבנה ומעשיר את הידע במוחנו רב הקישורים והחיבורים.
מעת לעת אני מביעה את אכזבתי על כך שלא למדתי גם פיזיקה כחלק מהכשרתי כמורה למתמטיקה. אני יודעת שבטכניון, למשל, הסטודנטים למתמטיקה לומדים גם 4 קורסים בפיזיקה. חלום!
הרפלקציה שהכי הרבה חזרה על עצמה מצד המשתלמות/ים הייתה: נהנינו ולמדנו מההתנסות. בכל מפגש רוב המפגש הוקדש פשוט לפעילות שלנו. לא היינו מקשיבים פסיביים אלא פועלים, מתכננים, עובדים בצוות, משתפים פעולה, חשובים על אסטרטגיה איכותית ומתאימה, יוצרים, משרטטים...
מוזמנים לצפות בסרטון חובבני שהכנתי בסיום ההשתלמות. תודה גדולה למורות/ים על הסכמתם לשתף.
איך אתם אוהבים ורוצים ללמוד? ספרו לנו על השתלמויות חווייתיות במיוחד שהיו לכם. עם העקרונות שעלו בכתבה או עקרונות חדשים.
בתקופה הזו של השנה בתי הספר שלכם בוחרים השתלמות מוסדית לשנה הבאה, מציעה לכן/ם להתקשר למנהל/ת, לסגנ/ית או לרכז/ת הפדגוגיה ולהשפיע על ההחלטה.