נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
נחתתם בחלק ג' של המדריך למורה המתחיל בנושא בשיעור הפוך. בחלק א' טיפלנו בתכנון ראשוני של יחידה פדגוגית ואיתור סרטון קיים, ובחלק ב' מרוכזים קווים מנחים וכלים ליצירת סרטון באופן עצמאי.
עכשיו נוכל להתפנות להיבטים נוספים של גישת השיעור ההפוך, ונפתח בשאלת השאלות:
איך גורמים לתלמידים לצפות בסרטון?
זו אחת השאלות המרכזיות ביישום של שיעור פתוח, כיוון שכל הגישה נשענת על ידע מוקדם של התלמידים, שהם רכשו לפני הגעתם לשיעור באמצעות הצפייה בסרטון.
מניסיוני, מה שעובד הוא שילוב של שני מרכיבים:
איך יוצרים סרטון ומטלה נגישים, פשוטים ומעניינים?
מידת ההשקעה הנדרשת - אל תעמיסו הרבה על התלמידים, בפרט לא בהתחלה. דרשו מהם לצפות בסרטון ולבצע מטלה פשוטה וקצרה, כך שתלמיד לא יידרש להשקיע יותר מעשרים דקות בביצוע מטלת הבית. את המטלות המורכבות - שמרו לזמן שיתפנה לכם בשיעור.
יצירת הרגלים - לתלמידים נוח להתרגל לשיטה מסוימת של שיעורי בית. השתמשו בפלטפורמה עקבית לשליחת המטלות, שלחו אותן בתזמון קבוע והשתדלו שלא לנסות כל יום כלי טכנולוגי חדש.
אם ניתן - רצוי להשתמש בפלטפורמות פופולריות שהתלמידים מכירים בכל מקרה (בהקשר זה עדיף youtube על teachertube למשל).
כמה שיטות העלאת ושליחת סרטונים נפוצות
ניתן בהחלט להסתפק בשליחת הקובץ, דבר שלא מצריך דבר מעבר למייל. עם זאת, זוהי דרך שליחה מסורבלת יחסית, שכן רוב הקבצים די גדולים והורדתם עלולה לקחת זמן. כמו כן, אם התלמידים רוצים לצפות בסרטון לקראת המבחן - הם עלולים להתקשות במציאתו.
שיתוף באמצעות אתר שיתוף וידאו (youtube למשל) - מומלץ. ברוב האתרים יש אופציה לפרטיות - מניעת גישה ממשתמשים חיצוניים, אך אם אתם מרגישים מספיק בטוחים בעצמכם - אפשר בהחלט לשתף עם כל העולם. הנה סרטון הסבר - איך להעלות סרטון ליוטיוב.
העלאה לאתר - מי שמתחזק אתר אינטרנט כיתתי, או שבית הספר שלו מתחזק אתר, יכול להעלות את הסרטון לשם.
LMS - מערכת ניהול למידה. יש מגוון אתרים ומערכות שמאפשרות יצירת קבוצות לימוד, שליחת מטלות והגשתן. אני עובד הרבה עם edmodo - אתר חינמי שמאפשר יצירת קבוצות לימוד, שליחת מטלות (התלמידים יכולים לקבל התראות במסרונים), בדיקה של מטלות ושליחת משובים וציונים.
איך תאכפו את הצפייה?
העקרון המרכזי הוא מתן משוב לתלמידים על עמידתם במטלת הבית. יש כמה דרכים לעשות זאת:
יש מורים שעורכים בוחן קצרצר לאחר כל מטלת בית. הם מציגים שקופית עם שתי שאלות אמריקאיות בתחילת השיעור, וכל תלמיד מגיש פתק עם תשובותיו (למתקדמים - כל תלמיד ממלא טופס מקוון עם תשובותיו באמצעות הסמארטפון, למשל באמצעות סוקרטיב).
יש מורים שדורשים מתלמידיהם להגיש מטלות מלוות קצרות (באופן ידני או מקוון): שאלה או שתיים בסיסיות על מה שראו בסרטון. המורים בודקים בעיקר מי הגיש ופחות מתייחסים לרמת הביצוע. כאשר בוחרים באופציה כזו כדאי גם לבקש מכל תלמיד לכתוב משהו שלא הבין, או שאלה שיש לו לגבי הסרטון, מה שמאפשר למורה להתמקד בנקודות קושי בשיעור העוקב.
יש מורים שעורכים בוחן פתע על הסרטון פעם בכמה שיעורים.
יש מורים שכוללים את עקביות הצפייה בסרטונים או את הגשת המטלות בציונים תקופתיים.
למה כדאי לכם ליצור מטלות מקוונות למעקב אחרי צפייה בסרטונים?
מורה שמעוניין לתת לתלמידיו מטלה שתלווה את הצפייה בסרטון, על מנת לוודא שהתלמידים צפו בו, אך לא מעוניין להקדיש זמן רב לבדיקה של המטלות בשיעור, יכול להשתמש במטלות מקוונות.
יש מספר כלים שמאפשרים בניה ושליחה של מטלות מקוונות, כאשר רובם מאפשרים בדיקה פשוטה מאוד של מי הגיש את המטלה, ובמקרים מסוימים אף ניתן לבדוק את המטלות, להשוות את תשובות התלמידים ואף להראות התפלגות ציונים.
יתרון נוסף שתקבלו בשימוש במטלה מקוונת - ניתן לבדוק מי הגיש ומה כתבו התלמידים עוד לפני השיעור עצמו - כך שניתן להשפיע על מהלך השיעור בהתאם לרמת ההבנה של התלמידים. שימוש במטלות מקוונות מאפשר מעקב קל יחסית אחר ביצוע מטלות הבית, ולא על חשבון זמן שיעור. כלים זמינים וחינמיים שמאפשרים מתן מטלות מקוונות:edmodo, .google forms, moodle
כמה מילים על השיעור שאחרי הסרטון
באופן פרדוקסלי, אכתוב מעט מאוד על השיעור שאחרי הסרטון. פרדוקסלי, כיוון שהשיעור שאחרי הסרטון הוא המטרה האמיתית מאחורי שיעור הפוך - פינוי הזמן בכיתה לפעילות משמעותית של המורה עם תלמידיו. אבל כאן גם נגמרת הגנריות של שיטת שיעור הפוך - כאן כל מורה שבוחר ליישם את השיטה צריך לקבוע מתוך נטיותיו האישיות, מתוך היכרות עם כיתתו, ומתוך שיקולים ייחודיים של תחום הדעת אותו הוא מלמד, איך לנצל את הזמן שהתפנה. בכל זאת, אכתוב כאן רשימת רעיונות, שבשום אופן אינה ממצה את מגוון האפשרויות.
פתרון תרגילים או שאלות ברמת קושי גבוהה. המורה מסייע בשמירה על ריכוז ומשמעת עבודה, ובעיקר בהתמודדות עם נקודות קושי.
עריכת ניסוי או הדגמה מורכבת של הנושא, כולל ניתוח ודיון.
עבודה על פרויקטים בצוותים, כאשר גם כאן המורה משמש כמנחה ומסייע עם נקודות קושי.
עריכת דיון כיתתי או דיון בקבוצות.
יצירת וקיום דיבייט בנושא.
jigsaw - טכניקת הוראה ולמידה יעילה במיוחד שניתן לקרוא עוד לגביה כאן.
מחשבות על תפקיד המורה
זו נקודה מעט עדינה, אבל קשה להפריז בחשיבותה. היא גם חורגת הרבה מעבר לשיעור ההפוך. תפקידו הקלאסי של המורה כלל בין השאר בעלות על הידע. הוא היה מקור הידע המרכזי עבור התלמידים. בעידן המידע, למורה אין ולא תהיה בלעדיות על הידע הנלמד. התלמידים יכולים בקלות להגיע לכל פרט מידע שנאמר בכיתה גם ללא המורה. תפקידו של המורה יכול להשתנות למנחה ומכווין - הכוונה של התלמידים למקורות הרלוונטיים עבורם, והנחיית התלמידים בתהליך הלמידה - סיוע ממוקד בהתגברות על מכשולים ותיווך של רעיונות מורכבים.
יישום של השיעור ההפוך מצעיד את המורה צעד משמעותי בכיוון, ומשפיע על האופן בו המורה תופס את תפקידו כמו גם על האופן בו התלמידים מבינים את תפקיד המורה.
זה נושא שדורש התייחסות מעמיקה ורצינית, אבל במסגרת זו אעלה זאת רק כנקודה למחשבה.
אם הגעתם עד לכאן, שיעור הפוך כנראה מעניין אתכם. אני ממליץ בחום להתנסות בעצמכם. זו לא טכניקה קלה, ובוודאי שאינה מתאימה לכל מורה, לכל תלמיד ולכל נושא, אך היא כלי ייחודי ואפקטיבי בארגז הכלים של המורה.