נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"אין ספק שרוני הייתה האדם המשמעותי ביותר בשבילי באותם הגילאים. הזיכרון שלה, עומדת בכיתה, מחזיקה מסלסל שיער ומסבירה באמצעותו חומר מורכב בכימיה אורגנית, הוא משהו שאני בטוחה שכל תלמיד שלה יזכור תמיד. היה ברור שאכפת לה, שהיא באה ללמד כי חשוב לה שכל אחד מאיתנו יאהב וידע כימיה. היא רצתה לדעת מה אנחנו כבר יודעים, מה מעניין אותנו לדעת, איפה אנחנו מתקשים, והיה ברור לכולנו שאנחנו יכולים לפנות אליה עם כל קושי או שאלה, והיא תהיה שם. בלעדיה לא הייתי איפה שאני היום."
כמעט לכל אחד מאיתנו היה או הייתה מורה כמו רוני. מורה מעולה שעשתה בשבילו את כל ההבדל, שהאמינה, שסייעה, שכל הזמן ניסתה להתאים את ההוראה שלה לתלמידים השונים. מורים מעולים כמו רוני נמצאים בכל בית ספר והם מקדמים את התלמידים שלהם בצורה בלתי רגילה. ההשפעה שלהם על התלמידים היא כה גדולה, עד שאריק האנושק, אחד הכלכלנים המובילים בעולם, קבע כי הם מייצרים למדינה מעל מיליון וחצי שקלים בכל שנת עבודה שלהם ומשנים את עתידה הכלכלי באמצעות הוראתם.
במשך חמש השנים האחרונות, אנו בקרן טראמפ, פועלים על מנת ללמוד מהמורים המעולים הללו ולהבין איך הם עושים את זה; כיצד הם מקדמים כל אחד מתלמידיהם בצורה מיטבית לפי צרכיו, בכיתות גדולות והטרוגניות, מבלי לוותר על היקף החומר, ההעמקה והספק תוכנית הלימודים. על מנת לעשות זאת, למדנו ממחקרים רבים וחשובים בעולם, שמנסים לזקק את פעולותיהם היעילות ביותר של מורים אלו, כמו למשל ממחקריו אדירי המימדים של חוקר החינוך פרופ' ג'ון האטי. אבל מעבר למחקרים, למדנו ממורים מעולים — האנשים שעושים את המלאכה בשטח בצורה הטובה ביותר. שאלנו מורים אלו מה הם הדברים היעילים ביותר בהוראה שלהם, שמענו את דעתם על המחקרים וצפינו בהם מלמדים בכיתות.
אחרי חמש שנים של למידה מהמורים, אנו מאמינים שהצלחנו לזקק את המרכיבים השונים שמביאים אותם להצליח להיות מורים מעולים — מרכיביה של ההוראה האיכותית. מרכיבים אלה ניכרים בעשיית המורה במצבים שונים: מול התלמיד או התלמידה, מול הכיתה ובתוך קהילת המורים המקצועית הלומדת, בה המורים לוקחים חלק. כל מורה עושה חלקים שונים, אך כל המרכיבים ביחד, מרכזים את החוכמה הקולקטיבית של מורים מעולים אלה.
אז מה הם 4 המרכיבים של ההוראה האיכותית?
1.ההוראה מבוססת על פתיחות ואמון
אמון ופתיחות הם הבסיס ללמידה. כאשר התלמידים והמורים מרגישים בטוחים, מאמינים זה בזה ואינם מסתירים קשיים, נוצרת אווירה שמאפשרת הוראה ולמידה איכותית וקידום של כל תלמיד בצורה המתאימה לו. המורה עליזה רוט הסבירה כי היא מאמינה שפתיחות ואמון הם הבסיס לכל שאר מרכיביה של ההוראה האיכותית — "אם הם קיימים כל השאר יכול להתקיים".
פתיחות ואמון מתבטאים בקשר שבין התלמיד למורה, באמצעות רקימת קשר הדדי ביניהם, המתבסס על כבוד, מחויבות והתמדה. הם מתבטאים גם בקשר שבין המורה לכיתה, ביצירת אווירת למידה המאפשרת לכל תלמיד לשאול שאלות, להקשיב, לענות על שאלות באופן מנומק וכן לטעות. דוגמא מעשית לאופן בו ניתן לעשות זאת, אפשר לקרוא בכתבתו של המורה קובי שורצבורד תנו להם זמן לחשוב.
גם המורה צריך מקום בטוח, בו יוכל לספר על העשייה שלו, להתייעץ עם עמיתים ולהיעזר בהם בכדי להתקדם, ללמוד ולהשתפר. לשם כך, חשוב שמורים יהיו חברים בקהילות מורים מקצועיות לומדות, בהן הם ירגישו בטוחים ויוכלו להביא את פעילותם בכיתה, לספר על ההצלחות ועל הקשיים, לקבל ולתת משוב בונה ולהתפתח יחד.
2.ההוראה מבוססת על נתונים מלמידת התלמידים
על מנת להצליח לטפח ולקדם כל תלמיד לפי צרכיו, אופי הלמידה והחשיבה הייחודיים לו, מורים חייבים לאבחן את היכולות והקשיים של כל תלמיד באופן אישי, ולחשוף את דפוסי החשיבה של התלמידים השונים בכיתה. מורים שונים מצליחים לאבחן את מצב תלמידיהם בצורות מגוונות.
המורה טטיאנה שולדינגר, מספרת כי המורים בקהילת המורים המקצועית אותה היא מובילה, פיתחו ביחד משימות המאבחנות את מצב התלמידים. כל מורה ביצע את המשימות הללו בכיתה שלו ויחד כל המורים חזרו עם הממצאים לקהילה: "ניתחנו ביחד את הממצאים ואנחנו בעיצומה של בניית תוכנית להתאמת ההוראה לתלמידים. בזכות תהליך זה למדתי לגוון את השיעורים ולהצליח להגיע לקצוות הכיתה, ללמד לאט יותר ולתת מענה לתלמידים השונים. בכתבה איך תשתמשו בשגיאות התלמידים שלכם כפתח לעולם מחשבתם? ד"ר תמי חלמיש אייזנמן מציעה דרך אפקטיבית לאבחן את מצבם של התלמידים, בה כל מורה יכול/ה להשתמש.
אך לא רק התלמידים לומדים ומשתפרים - על מנת שהמורה יתקדם, יתפתח וילמד בעצמו, עליו לבסס את ההתפתחות האישית שלו על מצב הוראתו ועדויות עליה מהכיתה. בקהילת מורים מקצועית לומדת, המורים משתפים עם עמיתיהם תיעוד של הוראתם ושל למידת התלמידים בכיתה, ומנתחים את הקשר בין אופי ההוראה להצלחת הלמידה (לקריאה נוספת על כך, קראו הכתבה 6 סיבות שבגללן אתם צריכים לצלם את עצמכם בכיתה.
3.ההוראה מותאמת אישית לכל לומד ולומדת
כל אחד מהתלמידים בכיתה הוא עולם ומלואו, ולכן על ההוראה להיות מותאמת לידע, לחוזקות ולקשיים של כל אחד מהתלמידים. לאחר שהמורה אבחן והכיר את מצבם של התלמידים השונים, עליו להתאים עבורם את שיטות ההוראה. התוכן וקצב הוראתו בכיתה.
התאמת ההוראה ללומדים השונים בכיתה היא משימה מאתגרת ביותר, במיוחד בכיתות גדולות והטרוגניות. מורים רבים מרגישים שאין להם את הכלים או המשאבים לעשות זאת כיום. עם זאת, למרות האתגרים, מורים מעולים עושים מאמץ להתאים את ההוראה ליכולות ולצרכים של תלמידיהם. דוגמא לכך ניתן למצוא בכתבתו של גילי רומן – מדוע מורים צריכים לחשוב כמו גנבים?
מורים רבים מספרים שעל מנת להתאים את הוראתם ללומדים השונים, הם נעזרים בכך שדפוסי הלומדים והשגיאות האופייניות נוטים לחזור על עצמם. כך, מורים שעובדים בשיתוף פעולה עם עמיתיהם, מזהים דפוסים, מפתחים מנגנוני הוראה המותאמים לסוגי התלמידים השונים ומגיעים להישגי הוראה מדהימים. בצורה זאת, חברות בקהילת מורים מסייעת למורים ללמוד כיצד הם יכולים להתאים את הוראתם ללומדים השונים, באמצעות רפלקציה על הוראת המורה, תמיכה, ליווי, חונכות הדדית וחשיבה משותפת. כל אלו מסייעים להפחית את העומס על המורה ומאפשרים לו/ה להתאים את הוראתו/ה ללומדים השונים בכיתה.
4.חתירה מתמדת לשיפור ההוראה והלמידה
מורים מעולים תמיד מנסים לשפר את ההוראה שלהם ואת למידתם. הם אינם שוקטים על שמריהם וממשיכים להתפתח גם כשהם בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה. במקביל, מורים אלו תמיד מנסים לשפר את למידת תלמידיהם. על מנת לעשות זאת, הם מספקים לתלמידים משוב על התקדמותם בזמן אמת, מציבים להם יעדים חדשים בכל פעם מחדש ולומדים כיצד ניתן להתאים את ההוראה לתלמידים השונים בהתאם לכך. המורה עליזה רוט מספרת כי כדי לשפר את ההוראה והלמידה בכיתה "חשוב שהמורה יבחן את עצמו, יבצע רפלקציה, יבדוק את הפעולות שלו ויסיק מסקנות."
תהליכי ההתפתחות האלו והחתירה לשיפור איכות ההוראה, מתרחשים באופן מיטבי כשהמורה לא מבצע/ת אותם לבד. כחלק מחברותם של מורים בקהילה מקצועית, הם מגבשים תפיסת הוראה איכותית משותפת ומפתחים כלים פדגוגיים יחד, על מנת לשפר את הוראתם. המורה אלכס ויינברג מספר כי "בקהילת המורים ניתן לראות כיצד מורים, במיוחד מורים חדשים, מתפתחים ומשתנים. מדי חודש ניתן לראות שינוי בתפיסה, בגישה ואפילו בעמידה שלהם."
ארבעת המרכיבים הללו אינם עומדים בפני עצמם והם מתחברים יחד לשלם אחד — מצפן להוראה איכותית. כל מורה יכול/ה למצוא את העשייה שלו/ה במצפן — את החוזקות האישיות והאזורים שמקדמים את התלמידים, כמו גם את האזורים החסרים, שניתן לפתח בעתיד, כדי להגיע ולקדם יותר תלמידים. המצפן מסמן למורים כיוון ברור, שבעזרתו הם יכולים להשתמש בידע שצברנו ממורים איכותיים, וללכת בעקבותיהם של מורים אלו.
כל מורה יכול להיעזר במצפן באינספור ההחלטות והפעולות שהוא עושה בכל שנה, חודש, יום ואפילו בכל שיעור. המצפן מאפשר לבחון (לבד או ביחד עם קהילת המורים) החלטות אלו ולהתכונן למצבים עתידיים. בשל מורכבותו של מעשה ההוראה, ההסתכלות במצפן יכולה להעמיד בפנינו דילמות משמעותיות, שכן לא תמיד ניתן לקיים את כל חלקיו בו זמנית. כך לדוגמה, ניתן לחשוב על מקרה בו תלמיד ביישן במיוחד, עונה לראשונה על שאלה בכיתה וטועה. עולה השאלה האם על המורה לתת לו משוב בזמן אמת ולהבהיר לו את טעותו, או לחזק את הקשר ההדדי, לבנות את האווירה הכיתתית ולהדגיש כמה שפחות את העובדה שטעה, על מנת ליצור אמון? שיקול הדעת של המורה בכיתה במצב כזה, הוא הדבר החשוב ביותר, שכן המורים הם אנשי המקצוע הנמצאים בכיתה ומכירים את התלמידים.
המצפן טומן בחובו את סימני הדרך שעשו ועושים מורים מעולים. סימניה של דרך מאתגרת, שמובילה לתוצאות מופלאות בלמידת התלמידים. כל מורה יכול ללמוד מהמצפן. אנו מזמינים אתכם להתפתח בעזרת הידע שלמדנו מהמורים המעולים, להגדיר את מסלול ההתפתחות האישית שלכם בעזרתו, ולהמשיך בדרך ההוראה האיכותית.
על מנת שתוכלו לקחת איתכם את המצפן ולהעניק אותו למורים אחרים, הכנו עבורכם פוסטר להורדה בו ניתן לקרוא את מרכיבי המצפן. אתם מוזמנים להוריד אותו, להדפיס ולהפיץ ככל האפשר.