נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כפי שכבר כולנו יודעים, בכיתות המדעיות והטכנולוגיות בתיכון יש פחות (לעיתים הרבה פחות) תלמידות מתלמידים. העניין בהעלאת אחוז הנשים במקצועות אלו איננו רק עניין פמיניסטי סקטוריאלי, אלא משהו שחשוב לכולנו:
במגזר דובר העברית בארץ, כבר בשלב בחירת המגמות בתיכון, מספר הבנות שבוחרות במקצועות כמו פיזיקה ומדעי המחשב, נמוך מאוד ולאורך השנים ישנה נשירה נוספת. החשיבות של לימוד מקצועות אלו כבר בתיכון נובעת מכך שהדבר פותח בפני התלמידות תפקידים בתחומים אלו בצבא, מקל עליהן להמשיך במקצועות אלו באוניברסיטה, ומאפשר להן להשתלב בעבודה בתחום זה בעתיד.
המצב הוא תופעת לוואי של גורמים רבים הקשורים לסטראוטיפים מגדריים, יחס החברה לנשים ועוד. למרות מגוון הגורמים, גילינו שמורים יכולים לשנות אותו!
במסגרת מחקר שערכנו ב-MindCET, למדנו כי גם כאשר מורים פוגשים את התלמידים לאחר שבחרו מגמות, כלומר בכיתה י', יש להם השפעה רבה על המאזן המגדרי בכיתות ועל הנכונות של התלמידות לבחור ולהתמיד במקצועות אלו. במסגרת המחקר, צפינו במורי פיזיקה אשר להם כיתות מאוזנות מגדרית לאורך זמן, ומצאנו שיש דפוסים המשותפים לכולם, שיכולים להסביר את אחוז התלמידות הגבוה בכיתותיהם. עוד למדנו, כי בנות אינן צריכות יחס מיוחד או תכנית לימודים מיוחדת; כל מאפייני ההתנהגות של המורים במחקר יכולים להגדיר "מורה טוב", ללא קשר למגדר.
רוב המורים לא עשו מאמצים מיוחדים כדי לקדם בנות, אלא פעלו מתוך תפיסת עולמם החינוכית-ערכית ומתוך רצון לקדם את תלמידיהם. מעדויות המורים, עולה כי בערך שנתיים עברו מרגע שהגיעו לבית הספר או ערכו שינוי בדרכי ההוראה שלהם, עד אשר נראה שינוי באיזון המגדרי בכיתה, ולאחר שנוצר המצב, הוא נשאר קבוע ללא שינויים משמעותיים.
סיכמנו את ממצאי המחקר ל-7 טיפים שאתם יכולים ליישם בכיתה ולקדם בכך שינוי גם בכיתות שלכם. כדי להיות נאמנים ומדויקים ככל שניתן, צילמנו את המורים עצמם, שיספרו לכם באופן אישי איך הם יוצרים את הקסם, מה הדגשים שהם שמים ומדוע כל אחד מטיפים המופיעים כאן חשוב. כל הסרטונים בכתבה זו כמו גם סרטונים נוספים ניתן למצוא כאן.
7 טיפים שאפשר ללמוד ממורים שיוצרים כיתות מאוזנות מגדרית:
את הטיפים ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות, אחת שעוסקת ביחסים והשנייה שעוסקת בדרישות ובמסגרת.
יחסים: חשוב מאד לטפח את היחסים עם התלמידים בכמה מישורים: קשרים אישיים בין המורה לכל אחד מהתלמידים, קשרים קבוצתייים בין התלמידים לבין עצמם, וקשרים עם נושא הלימוד.
1) יחסים אישיים
כל מורה יודע/ת שקשר משמעותי עם התלמידים הוא אחד הכלים החשובים שיש לנו כדי ללמד ולחנך. היחסים הללו מעלים את המוטיבציה והמחויבות של התלמידים וכן את מידת ההשקעה שלהם במקצוע הספציפי. הקשר בא לידי ביטוי לא רק בשיחות אישיות והיכרות עם חייו של כל אחד מהתלמידים, אלא גם בפניות אישיות במהלך השיעור ובמתן הזדמנויות שוות לכל התלמידים. חשוב לציין כי גם אם הפנייה האישית היא הערה, כל עוד היא נאמרת בצורה מכבדת, היא משדרת לתלמיד מסר: "אני רואה אותך. את/ה משמעותי/ת". אם גם אתם תשתפו את התלמידים בהיבטים מסוימים מחייכם, החיבור יהיה הדדי יותר ולכן משמעותי יותר.
2) יחסים קבוצתיים
אחד המצבים המורכבים שמכיר כל מורה מקצועי, הוא הקושי ליצור קבוצה מלוכדת מאוסף של תלמידים, המגיעים מכיתות אם שונות. עם זאת, כאשר קיימים קשרים קבוצתיים משמעותיים בין התלמידים לבין עצמם ובין המורה לקבוצה, הדבר מאפשר לתלמידים להרגיש בנוח, מקטין את החשש מטעויות, מעלה את רמת הביטחון ומוריד את התחרותיות. מאפיינים אלו מקלים על התלמידים ובעיקר על התלמידות להביא עצמן לידי ביטוי בצורה מיטבית.
3) יחסים עם נושא הלימוד
ככל שנושא הלימוד קשור יותר למושגים אחרים שהתלמידים מכירים והם בעלי משמעות בחיי היום-יום ולחוויות של התלמידים בהקשרים אחרים, כך ההבנה של הנושא טובה יותר. על מנת לעשות זאת, אפשר להשתמש במספר טכניקות:
חשוב להשקיע זמן ומשאבים נוספים על מנת ליצור אווירה נעימה וקשרים טובים עם התלמידים. אך יחד עם זאת, חשוב מאוד שהאווירה הטובה והנעימה לא תבוא על חשבון דרישות וציפיות מהתלמידים, שכן למדנו מהמורים שהגדרת מסגרת ברורה נדרשת לשם יצירת כיתות מאוזנות מגדרית.
מסגרת ברורה: יש להגדיר מסגרת ברורה, הן מבחינת הדרישות שהתלמידים נדרשים לעמוד בהן (לימודיות והתנהגותיות) והן מבחינת הסדר והארגון של הסביבה.
4) הצבת דרישות לימודיות והתנהגותיות ברורות
היום מובנת לכולם החשיבות של הצבת גבולות ברורים בפני ילדים, אך המאמץ הנדרש מאיתנו המבוגרים כדי לעשות זאת גדול מאד, ורבים מוותרים בשל כך. הדרישות הברורות, מאפשרות לתלמידים לפעול בתוכן בחופשיות, מבלי להרגיש צורך לבחון אותן בכל פעם מחדש. הגבולות משרים ביטחון וודאות ועל ידי כך מורידים את רמת החרדה ומאפשרים לתלמידים להתרכז בעיקר - בלימודים. כל אחד מהמורים במחקר הגדיר את הדרישות המשמעותיות ביותר עבורו (הן השתנו ממורה למורה), ורק אותן הם הציגו בפני תלמידיהם (כבר בשיעור הראשון). כל המורים הקפידו על אכיפת הדרישות שהציבו, ללא פשרות, לאורך השנה.
5) הקפדה על לוח מסודר
לא כל התלמידים בגיל התיכון כבר פיתחו את היכולת לברור את העיקר מהטפל ולסכם בצורה יעילה דיון שנערך בכיתה. קשה מאוד ואף בלתי אפשרי לוודא כי כל תלמיד כתב את הנקודות החשובות במחברתו ויוכל לחזור אליהן בעת הצורך. על מנת להתמודד עם קושי זה, המורים מקפידים להתייחס אל הלוח כאל כלי התקשורת שלהם עם התלמידים, כלומר הם מוודאים שהדברים החשובים תמיד יופיעו על הלוח ויצטברו במהלך השיעור. תרגילים ופתרונם נכתבים בצורה מסודרת ונמחקים לאחר מכן, וכך גם דברים שנכתבים כ"טיוטה" תוך כדי דיונים. הסדר מקל על התלמידים לדעת מה חייב להופיע במחברת ומה פחות חשוב, ונותן להם תחושת ביטחון שהמחברת שלהם תהיה יעילה ללימוד בהמשך.
6) מבנה שיעור קבוע
כמורים, אנחנו יודעים מה מתוכנן לכל שיעור, מה היינו רוצים להספיק, ובהתאם לכך אילו אלמנטים יהיו בשיעור: זמן בדיקה של שיעורי בית, הוראה של נושא חדש, תרגול פרונטלי ועוד. התלמידים בדרך כלל לא מודעים למבנה השיעור ולכן מרגישים שהם חייבים התייחסות לקושי שלהם מיד ברגע שהוא עולה. כאשר למורה רצף שיעור קבוע יחסית והתלמיד יודע אילו אלמנטים יהיו בשיעור, יהיה לו קל יותר להתמודד עם הקושי עד לנקודה בה יאפשר המורה מענה עליו. למשל: כאשר תלמיד מגיע עם שאלות משיעורי בית, הוא יכול להמתין עד לזמן בו עוברים בכיתה על שיעורי הבית, גם אם הדבר נעשה רק בסוף השיעור.
7) שיתוף ברצף ההוראה
בדרך כלל המורים לא משתפים את תלמידיהם ברצף הנושאים הנלמדים, וכך קורה שהתלמידים חווים כל נושא כעומד בפני עצמו ואינו קשור לנושאים שנלמדו לפניו או ילמדו אחריו. כאשר התלמידים מודעים לרצף, הקשרים בין הנושאים השונים ברורים להם והם מבינים כיצד נושא אחד מוביל לאחר. הדבר מאפשר להם לראות את התמונה הרחבה ועל ידי כך להבין טוב יותר הן את התמונה הרחבה והן כל אחד מהנושאים בנפרד. ממחקרים קודמים עולה כי הצורך לחבר את נושאי הלימוד להקשרים רחבים יותר, חזק יותר אצל תלמידות מאשר תלמידים, ולכן כאשר התמונה הרחבה נמנעת מהתלמידים, הבנות נפגעות יותר.
לא צריך להיות קוסם כדי ליצור שינוי ולגייס בנות ללמוד טכנולוגיה ומדעים, ובכך לשנות את המאזן המגדרי במקצועות אלו. אני אופטימית ומאמינה שככל שנחשוף יותר מורים לטיפים הללו, ייתכן מאוד שבעוד כמה שנים כל התלמידים יוכלו לבחור באופן עצמאי וללא דעות קדומות את הנושא שמעניין אותם ללמוד.
אשמח לשמוע מכם בתגובות או בהודעות אם ניסיתם ליישם טיפים אלו ומה לדעתכם היתה ההשפעה. אורנה לביא [email protected]
המחקר נערך בשיתוף קרן טראמפ
קרדיט תמונה: Rawpixel.com/ shutterstock.com