נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אילן בן יעקב, מנהל פדגוגי, MindCET
--
"יש אצלנו הרבה טכנולוגיה בבית ספר, אבל בכל זאת…"
את המשפט הזה אני שומע כל הזמן ממורים. כל אחד מגיע עם כאב אחר, אך לכולם משותפת התחושה שלמרות כל הלוחות החכמים והטאבלטים, עדיין משהו חסר.
קחו למשל את מאיה, מורה לספרות. כששוחחתי איתה, לפני שנה, היא סיפרה לי ש"הטכנולוגיה קיימת אך ההוראה מזדנבת מאחור. אני רוצה לעשות מהפך בכיתה - לגרום לתלמידים שלי לחקור. אני מאמינה שחייבים לרתום את הטכנולוגיה למהפך הזה".
מאיה נרשמה יחד עם גיא, מורה לאזרחות והיסטוריה, לתוכנית עמיתי MindCET, ויחד הם יצרו את NaraView, משחק ההופך את ויקיפדיה למסע מופלא ובלתי צפוי של גילוי וסקרנות. במשחק, המורה מגדיר ערך מוצא וערך יעד בוויקיפדיה, והתלמידים, באמצעות הסמארטפונים שלהם, יוצאים לדרך - להגיע אל היעד, באמצעות לחיצה על הלינקים הפנימיים בוויקיפדיה, בכמה שפחות צעדים.
הגעת ליעד? המערכת מראה לך את הדרך שעברת ומבקשת ממך לתאר אילו דברים חדשים למדת. כשהמורה מחליט\ה לסיים את המשחק, מופיעה על המסך בכיתה מפת כל המסלולים שעברו התלמידים בדרך, ומהווים כר לדיון ושיחה משותפת על המסלולים השונים והמרתקים שעבר כל אחד מן התלמידים.
"אני מאמין שתפקידם של המורים כיום הוא יותר הדרכה וניווט מאשר הנחלת ידע" - אמר לי גיא בשיחתנו בתחילת השנה. ב-NaraView הניווט הוא גם משחק שהתלמידים נהנים לשחק.
***
מן היום הראשון של MindCET היה לנו ברור שמורים יהיו חלק בלתי נפרד ממהפכת ה-EdTech (טכנולוגיה בחינוך) שאנו מנסים לחולל.
ניסינו למצוא את הנוסחה לחיבור מוצלח בין מורים ובין סטארטאפיסטים - אלו המשתתפים בתוכנית ההאצה שלנו. המודל הראשון שבדקנו היה יעוץ - צירוף של מורים לצוות הסטארטאפיסטים, על מנת להוסיף את הצד הפדגוגי ולייעץ בנוגע ליכולות היישום בכיתה. מודל אפשרי נוסף היה Early Adopters (מְאַמְּצִים מֻקְדָּמִים) - מורים שוחרי טכנולוגיה, שמקבלים הזדמנות לערוך פיילוטים חינוכיים עם טכנולוגיות חדשניות ומספקים למפתחים משוב מן השטח.
אולם לאורך כל הדרך תהינו עד כמה יצליח מודל ה-Teacherpreneurs (הֶלְחֵם של Teachers ו-entrepreneurs, מורים-יזמים), מורים המפתחים בעצמם מוצר טכנולוגי ונושאים אותו על כתפיים לאורך כל הדרך.
לאחר שני מחזורים של תוכנית העמיתים ניתן לקבוע בוודאות: כשזה מגיע לעולם החינוך והלמידה, המורים הם הסטארטאפיסטים הטובים ביותר: הם מכירים את השטח, הם מבינים טכנולוגיה, הם מנהיגים מנוסים שיכולים להוביל שינוי במערכת ולא פחות חשוב - הם "חיות במה" שיכולים ויכולות לתאר באופן ברור את הבעיה, ולסחוף אחריהם את ההמונים אל המהפכה.
בשני המחזורים הראשונים של תוכנית העמיתים לקחו חלק למעלה מ-20 מורים, שהובילו כ-15 פרויקטים חינוכיים-טכנולוגיים חדשניים, כשכולם התחילו בסיפור דומה לסיפור של גיא ומאיה:
אביחי ורונית, מורים למדעים, מנסים להנגיש מושגים בפיזיקה לתלמידיהם. "כולם יודעים שאם תפיל פטיש ונוצה הם אמורים לנחות באותו זמן, אבל בפועל אי אפשר לראות את זה בעיניים, אלא אם כן נטיס את כולם לירח", נוהג אביחי לומר בכל פעם שהוא מציג את האפליקציה שפיתחו השניים, SimEd - היא טכנולוגיה שמביאה את הירח לתלמידים באמצעות סמארטפון ומשקפי קרטון של מציאות מדומה.
ענבל, מורה לאנגלית שהשתתפה בתוכנית, פיתחה את E-Land, סביבה ללימוד אנגלית באופן חוויתי, באמצעות משחק מציאות מדומה, שמאפשר לתלמידים (או לפחות לאוואטרים שלהם) לחיות בארץ אחרת, בה כולם מדברים באנגלית. "כולם אומרים שהדרך הכי טובה ללמוד שפה היא לחיות בארץ אחרת - אבל מי אמר שצריך לחיות שם פיזית?", הוא שואלת בחיוך.
לפעמים הפתרונות שמפתחים המורים הם "ארציים" יותר, ונוגעים להתייעלות של עבודתם - כמו במקרה של שקמה, גננת שפיתחה את "בא לגן מאורגן", אפליקציה המאפשרת לה ולעמיתותיה לנהל את הרישום הנדרש לגבי ההתקדמות של כל ילד בגן באופן פרטני, ולקבל רעיונות להפעלות בגן.
***
"הטכנולוגיה לא תחליף את המורים, אולם המורים שישתמשו בטכנולוגיה יחליפו את אלו שלא" (ריי קליפורד) - כל הפרויקטים פותחו על ידי מורים, למען מורים. הם אינם מתיימרים להחליף את המורים, אלא לתת בידיהם כלים להפוך למורים טובים יותר, ואת הלמידה לטובה יותר - באמצעות הטכנולוגיה.
אז אם אתם מורים מעולים, שעושים שימוש בטכנולוגיה, ויש לכם אתגר חינוכי שטכנולוגיה עשויה לפתור - ההרשמה למחזור השלישי בעיצומה.