נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אקדמיית קהאן הינו ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו לספק פלטפורמה חינמית ללימוד איכותי ברחבי העולם. הרעיון התחיל כשמייסד האקדמיה סאלמאן קהאן, מחנך אמריקאי, בחר ללמד את האחייניות שלו מתמטיקה מרחוק באמצעות הקלטת סרטוני וידאו. ב2006 ייסד את האקדמיה שזכתה להצלחה רבה ומימון מגופים רבים, ביניהם גוגל וביל גייטס. באתר האקדמיה ניתן למצוא אלפי הרצאות ומאות אלפי תרגילים במגוון מקצועות לימוד כגון מתמטיקה, הסטוריה, רפואה, פיזיקה, ביולוגיה ועוד.
הבשורה שהביא קהאן היא בשורת הכיתה ההפוכה:
במקום השיטה הרגילה שבה תלמידים מקבלים הרצאות מפי המורים בכיתה ומתרגלים בבית, בכיתה ההפוכה עיקר הלימוד נעשה בבית ע"י הרצאות בוידאו לפי הקצב האישי של כל תלמיד. תפקיד המורה הוא לעקוב באמצעות המערכת הממוחשבת אחרי התקדמות התלמידים בצפייה בשיעורים ובתרגילים ולתמוך פרטנית בתלמידים בנושאים ובתרגילים בהם הם מתקשים. השינוי בגישה גם פותח בפני המורה אפשרויות חדשות כגון הצמדת תלמידים חזקים יותר, לתלמידים שמתקשים בחומר.
הרצאתו של קהאן בTed, היא אחת ההרצאות המפורסמות ביותר בתחום החינוך:
בארץ מובילה את התחום עמותת "כאן ועכשיו", המשווקת המורשית של אקדמיית קהאן בישראל. העמותה יצאה לדרך לפני כ3 שנים, תרגמה לעברית את התכנים של שיעורי המתמטיקה והפיזיקה ובהמשך תרגמה גם את הפלטפורמה עצמה.
מנכ"לית העמותה, ירדן אסא, מספרת: "אנחנו רואים בשנתיים האחרונות, בהן הטמענו את המערכת בעשרות בתי ספר בפריפריה,איך אנחנו מצליחים להפוך את הכיתה ולשנות את איך שהיא נראית. התלמידים נחשפים בבית להרצאות ומתרגלים בכיתה, המורה מגיע לשיעור כשהוא כבר יודע איך החומרים נקלטים אצל התלמידים. בתוך הכיתה משתנה האווירה הרגילה, רמת המוטיבציה והסקרנות של התלמידים עולה פלאים".
המערכת משתמשת בשיטות נפוצות בעולם האינטרנט והמשחקים כגון צבירת נקודות, מדליות, פרופיל אישי לכל תלמיד וכך הופכת את החוויה לכזו שיותר דומה לפלטפורמות בהן משתמשים התלמידים בזמנם הפנוי, להנאתם. התכנים, הליווי וההטמעה ניתנים בחינם, ולדברי אסא ימשיכו להינתן בחינם גם בעתיד.
אחד הגופים שאימצו את הקונספט של הכיתה ההפוכה היא רשת אמי"ת,
צפו בסרטון:
שתי יוזמות ישראליות נוספות שמציעות שיעורי מתמטיקה מקוונים וחינמיים הן אני10 (הפועלים בשיתוף עם אקדמיית קהאן בארץ) ושיעורטונים.
אקדמיית קהאן מרתקת רבים בעולם החינוך וכמובן מעוררת שאלות בקרב אנשי חינוך:
האם הלימוד העצמאי של התלמידים מול סרטוני וידאו אכן עדיף על השיטה המסורתית?
מה יהיה תפקידו של המורה בכיתה ההפוכה?
כיצד ניתן לשלב בין הגישה ההפוכה לגישה המסורתית?
מה אתם חושבים? כתבו לנו בתגובות.