נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
צלצול. ההפסקה מסתיימת והתלמידים נכנסים לכיתות. מאיה נכנסת לכיתה לשיעור מתמטיקה. היא מתיישבת בפינת הכיתה, מוציאה את הסלולרי והאוזניות וצופה בסרטון היכרות עם גאומטריה אנליטית א' באתר האתגר 5. היא מסיימת את הצפייה בסרטון וכותבת במחברת מה הבינה ממנו, תוך כדי שהיא שומעת אותו שוב. ליד מאיה, חברתה גיל פותרת תרגילים בנושא משוואת הישר, לאחר שלמדה נושא זה בקבוצה, יחד עם שלושה תלמידים נוספים מהכיתה, שאותם לימד דן - תלמיד מהכיתה שלמד את החומר בעצמו לפני כולם. למעשה, כל תלמיד ותלמידה בכיתה מתקדם/ת בקצב שלו/ה, בדרכי הלמידה המתאימות לו/ה.
איך כל תלמיד ותלמידה יודעים מה עליהם לעשות בשיעור?
בזכות תוכניות הלמידה האישיות שלהם.
תוכניות למידה אישיות כובשות בסערה את עולם החינוך. מקורן של תוכניות הלמידה האישיות בחינוך המיוחד, אך בשנים האחרונות מורים מעולים וגופים חינוכיים חדשניים כמו פינלנד ומחוז אונטריו שבקנדה אימצו אותן גם לתלמידים בחינוך הציבורי ה"רגיל" (לפירוט נוסף כדאי לקרוא את הכתבה הכלי המדהים שכל מורה יכול/ה ללמוד מהחינוך המיוחד).
תוכנית למידה אישית היא מסמך פדגוגי שמטרתו לסייע לתלמיד/ה לממש את הפוטנציאל האישי שלו/ה, בהתאם לתוכנית הלימודים, תוך התחשבות במטרות האישיות שלו/ה כמו גם ביכולות, בידע המוקדם, בהעדפות ובצרכים של התלמיד/ה. תוכנית הלמידה האישית מאפשרת להעריך את התקדמות התלמיד/ה בכל שלב ביחס למטרות שנקבעו, וכן להתאים את דרכי הלמידה וההוראה באופן ייחודי לכל תלמיד/ה. לכן כוללת התוכנית את מטרות הלמידה של התלמיד/ה, תיעוד עדכני של מצב התלמיד/ה בתחום התוכן וכן מיומנויות, חוזקות, קשיים וצרכים ייחודיים של התלמיד/ה, דרכי למידה ואסטרטגיות למידה היעילות עבורו/ה, דרכי פעולה לאורך תקופת זמן מוגדרת ולבסוף הבהרה כיצד תימדד הצלחת התלמיד/ה והשגת המטרות.
מחוז אונטריו שבקנדה הוא מהמקומות המובילים בעולם בבניית תוכניות למידה אישיות לכל תלמיד/ה. מתוך כך, בחרנו להציג בפניכם את חמשת השלבים לבניית תוכנית למידה אישית שנבנו במחוז אונטריו. אלו הם 5 שלבים שאלפי מורים עובדים לפיהם בהצלחה כבירה.
5 שלבים לבניית תוכנית למידה אישית לכל תלמיד/ה
1. אספו מידע אודות התלמיד/ה
בשלב זה עליכם לאסוף מידע מהתלמיד/ה, הוריו/ה, מורים קודמים של התלמיד/ה וכל מי שידע לתת לכם מידע רלוונטי על התלמיד/ה ולמידתו/ה. עליכם לברר מהו הידע הקיים ברשותו/ה, מהן המיומנויות החזקות שלו/ה, לאילו הישגים הגיע/ה בעבר ומהי דרך הלמידה המועדפת עליו/ה. במקביל להשגת המידע ממקורות חיצוניים, חשוב לבצע הערכת ידע ומיומנויות של התלמיד/ה בתחום התוכן בעצמך, תוך התמקדות בבחינת מיומנויות וידע בסיסיים הנדרשים לשם הלמידה. לאחר שאספת מידע זה, יש לשלב את המידע לכלל פרופיל אישי של התלמיד/ה.
2. התחילו לכתוב את הרקע לתוכנית ואת כיוון הפעולה
כעת כשיש לכם פרופיל אישי של התלמיד/ה, תוכלו לכתוב את הרקע לתוכנית; הבהירו מהו הידע הקיים של התלמיד/ה, מהן החוזקות והמיומנויות שלו/ה כמו גם הצרכים והקשיים שלו/ה ואילו אסטרטגיות למידה הנן יעילות במיוחד בשבילו/ה. כמו כן, חשבו מה הן דרכי ההערכה המתאימות לתלמיד/ה – האם מבחן או עבודה יתאימו לו/ה יותר? האם כדאי שההערכה תתקיים בכל שבוע, יום או שבועיים?
חלק נוסף וחשוב ברקע התוכנית הוא מי משתתפים בתוכנית? מי הם הגורמים הרלוונטיים ללמידת התלמיד/ה? כאן בדרך כלל יכללו התלמיד/ה, המורה והורי התלמיד/ה. עם זאת, יתכן שגם המחנך/ת, מורה מקצועי/ת מתחום תוכן אחר, תלמידים אחרים, מורה משנים קודמות, יועץ/ת או אנשי מקצוע אחרים יקחו חלק בתוכנית. בשלב זה חשוב לשוחח עם כל אחד מהגורמים ולהבין האם יהיה מוכן/ה לשתף פעולה לשם התוכנית.
3. צרו את תוכנית הלמידה האישית
את יצירת תוכנית הלמידה האישית חשוב לקיים יחד עם הגורמים שנקבעו בשלב 2, תוך הקדשת מקום מיוחד לתלמיד/ה. כל הפרטים הבאים צריכים להיבחר יחד עם התלמיד/ה בעבודה משותפת. יחד נסחו ופרטו מהם התחומים שהתלמיד/ה אמור/ה ללמוד בתקופת תוכנית הלמידה. קבעו מטרות ותתי מטרות בכל אחד מהתחומים ולאחר מכן הבהירו כיצד התלמיד/ה ת/ילמד, כלומר מה יהיו הדרכים והכלים שבעזרתם תשיגו את מטרות הלמידה האישיות. ציינו את פרקי הזמן הנדרשים לכל תחום להערכתכם והסבירו כיצד יבחן הידע של התלמיד/ה – בוחן? עבודה? מבחן? פרויקט?
את תוכנית הלמידה האישית אתם יכולים ליצור על טופס מוגדר, כמו למשל על הטופס הבא שיצרנו למענכם. אתם מוזמנים להוריד אותו כאן ולהשתמש בו:
4. יישמו את תוכנית הלמידה האישית
כמורים, יחד עם התלמיד/ה (ולעיתים עם ההורים) אתם האחראים על יישום התוכנית. עליכם להיפגש אחת לזמן מוגדר (בדרך כלל אחת לשבועיים או חודש) עם התלמיד/ה (ולעיתים עם הוריו/ה) ולבחון את ההתקדמות בתוכנית. וודאו בפגישות אלו ומחוץ להן כי כל האנשים הרלוונטיים ללמידת התלמיד/ה אכן מבצעים את תפקידם, בדקו את התקדמות התלמיד/ה לאור המטרות והזמנים שהצבתם ועדכנו את התוכנית במידה ואתם מבחינים שיש צורך בשינוי. תעדו את ההתקדמות בתוכנית וכן דווחו להורים על ההתקדמות בתוכנית במידה והחלטתם לערב אותם.
5. העריכו את התוכנית
אחת לתקופה מוגדרת, בחנו את התוכנית ועדכנו את המטרות ודרכי הפעולה בהתאם להתקדמות שבוצעה עד כה. בנוסף לכך, תעדו את התוכנית במחשב כדי שתוכלו לגשת אליה בנוחות גם בשנים הבאות. לבסוף, התחילו לבנות תוכנית למידה עתידית לתלמיד/ה, תוך למידה מהמתרחש בתוכנית הקיימת והתחשבות במטרות לתקופות הזמן הבאות.
מורים רבים הנתקלים בפעם הראשונה בתוכנית הלמידה האישית מתקשים להאמין כי ניתן לבצע דרך למידה כזו במערכת החינוך הקיימת. אך במחוז אונטריו הפכו את הרעיון הזה מחלום למציאות בעזרת 4 דגשים חשובים:
תוכנית למידה אישית לכל תלמיד – 4 דגשים למעבר מחלום למציאות
1. עובדים על התוכנית לפני תחילת השנה ובשנת הלימודים – בשעות השיעורים
עבודה לפי תוכניות למידה אישיות דורשת משאבים רבים של זמן ומאמץ, הן מהתלמידים והן מהמורה. מתוך כך, במחוז אונטריו מקדישים זמן במערכת השעות של המורה והתלמידים לעבודה על תוכניות העבודה האישיות, אך גם מבהירים כי העבודה על תוכנית הלמידה האישית מתקיימת ברובה במהלך השיעורים ובשעות הפרטניות. לפני תחילת הלימודים, בעת שהתלמידים נמצאים בחופשה, המורים עובדים על תוכניות הלמידה האישיות, נפגשים עם אנשי הצוות, עם ההורים והתלמידים, כך שבתחילת השנה תוכנית הלמידה האישית נמצאת בתהליכים מתקדמים של בניה או אפילו מוכנה. לאחר שלב זה, רוב העבודה מתקיימת במהלך השיעורים, כאשר התלמידים לומדים בעצמם והמורה פנוי/ה לעבודה אישית על תוכניות הלמידה בפגישות אישיות וכן לסיוע לתלמידים המתקשים. גם מורים שרוצים להוסיף מרכיב של הוראה פרונטלית, בה הם מלמדים חלק מהתלמידים, אינם מלמדים כך לאורך רוב השיעור, על מנת להשאיר זמן לפגישות אישיות עם התלמידים וכן כיוון שהוראה פרונטלית אינה דרך הלמידה הטובה ביותר לכל תלמיד/ה בכל נושא. כדאי לתכנן לעצמכם עם מי מהתלמידים אתם מתכוונים להיפגש בכל שיעור ולעדכן את תוכנית הלמידה תוך כדי השיעור או מיד אחריו.
2. לא נשארים לבד עם האחריות על התוכנית
האחריות על תוכנית הלמידה וההתקדמות בה היא משותפת לתלמיד/ה, למורה ולעיתים גם להורים. זאת כיוון שכאשר האחריות על בניית תוכנית הלמידה וההתקדמות בה הינה משותפת למורה ולתלמיד/ה, לאורך זמן התלמידים מפתחים מוטיבציה גדולה יותר ללמידה, מוכנים להתאמץ יותר ולומדים אחריות, ניהול זמן ולמידה עצמאית.
3. משתפים פעולה עם מורים אחרים
במחקרים שונים מצאו כי כאשר מורים עובדים יחד ולומדים זה מזו, הם מצליחים הרבה יותר בהטמעת תוכניות למידה אישיות. ברור לכל כי העבודה על פיתוח תוכניות למידה אישיות הינה רבה ולכן התהליך הופך פורה ויעיל יותר כאשר מספר מורים מבצעים את התהליך יחד, מוצאים משאבים יחד, לומדים את הספרות המחקרית ואת המתרחש בתחום בעולם, בוחרים דרכי למידה והערכה באופן משותף, לומדים זה מזו ומתקדמים יחד.
4. מעודדים עבודה קבוצתית של תלמידים
עבודה קבוצתית של תלמידים בקבוצות עבודה קטנות, משתנות וגמישות, מקדמת את המוטיבציה של התלמידים, מאפשרת חקר קבוצתי והוראה הדדית של התלמידים זו לזה, בונה כישורים חברתיים ויכולות עבודה בצוות, מקלה על העומס של המורה ועוד... היתרונות של עבודה קבוצתית של תלמידים הם כל כך גדולים, עד שנראה שזהו אחד הגורמים המכריעים בהצלחת יישום תוכניות למידה אישיות.
עם זאת, שימו לב – חוקרים מדגישים כי ישנה חשיבות שהקבוצות לא יהיו קבוצות קבועות בהן התלמידים יעבדו כל השנה, על מנת להתאים בכל שלב את צורת הלמידה ויעדי הלמידה של הקבוצה לתלמידים הייחודיים בה וכדי לא ליצור תיוג חברתי של התלמידים כ"חזקים" או "חלשים" בתחום התוכן.
הטיפ הישראלי: צאו מהקופסא
תוכנית למידה אישית לא חייבת להיות מסמך פדגוגי משמים. היא יכולה להיות יצירתית ומסעירה. כך למשל, ניתן לראות כי בבית הספר "משעולים" שבעתלית יצרו תוכנית למידה אישית המכונה "מפת למידה והתפתחות אישית". התוכנית בנויה ממש כמפת אוצר ומהווה אלמנט חשוב ומרגש בלמידת התלמידים. השימוש ברעיון המפה מאפשר להבהיר לתלמיד/ה ולהוריו/ה כי ישנן דרכים רבות להגיע למטרה וכי המטרות השונות של התלמיד/ה אינן מנותקות זו מזו אלא נמצאות בקשר הדוק זו עם זו.
.
למידע נוסף ומפורט על בניית תוכנית למידה אישית היכנסו לקישור זה. כאן תוכלו למצוא דוגמאות לבתי ספר העובדים לפי תוכניות למידה אישיות, את הרציונל המלא לעבודה לפי תוכניות למידה אישיות וגורמים נוספים שיסייעו לכם לקדם עבודה לפי תוכנית למידה אישית. אם אתם רוצים לקדם עבודה לפי תוכניות למידה אישיות בבתי הספר הציבוריים בישראל, אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על אתגר הפרסונליזציה בישראל, המציע פרס של מיליון שקלים למי שימצא שיטה להתאמת הלמידה בכיתות 5 יחידות מתמטיקה לכל תלמיד ותלמידה.