נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
פעם שאלת את עצמך מהי הדרך היעילה ביותר לשמור על קשר עם הורי התלמידים שלך? כיצד ניתן ליצור מערכות יחסים מעולות עם ההורים, שיקדמו את למידתם של כל תלמיד ותלמידה בצורה הטובה ביותר?
חוקרי חינוך מאוניברסיטת הרווארד שאלו את עצמם בדיוק את אותן השאלות, ולכן החליטו לחקור אותן. הממצאים שהחוקרים גילו הם לא פחות ממדהימים – הם מראים כי כאשר מורים שומרים על קשר הדוק וקבוע עם הורי התלמידים, סיכויי ההצלחה של התלמידים עולים בצורה דרמטית – מורים ששמרו על קשר קבוע והדוק עם הורי תלמידיהם העלו את סיכויי ההצלחה של התלמידים בקורס הנלמד ב-41%, וכן הפחיתו את חיסורי התלמידים מהשיעורים ב-21%.
איך שומרים על קשר מעולה עם ההורים ומשפרים את סיכויי ההצלחה של התלמידים?
התשובה של החוקרים היא שולחים להורים הודעה אישית בכל שבוע. המחקר מראה כי הודעה אישית להורים, הנשלחת על ידי המורה אחת לשבוע ומעדכנת את ההורים במצבו הלימודי של התלמיד/ה, היא דרך יעילה במיוחד לקדם את למידת התלמידים.
הודעה מהמורה אחת לשבוע יוצרת בין המורה להורים קשר קרוב, הדוק וחיובי שמתפקד כרשת תמיכה עבור התלמיד/ה. זאת ועוד, ההודעות מהמורה משנות את השיח בין ההורה לילד, ומניעות את ההורים ליצור שיח עם ילדיהם בנושא הלימודים. התלמידים לא תמיד אוהבים את זה (במיוחד המתבגרים מביניהם), אבל הדבר מוביל ליותר מעורבות הורית בתחום הלימודים, לחיזוק הסמכות ההורית בתחום זה, ולבסוף להצלחה גדולה יותר של התלמיד/ה בלימודים.
החוקרים מצאו ממצאים רבים שיכולים לסייע למורים לבנות קשר חיובי עם ההורים באמצעות הודעות אישיות, ואנו בחרנו עבורכם את הממצאים החשובים והפרקטיים ביותר:
10 ממצאים מחקריים שיעזרו לכם ליצור קשר מעולה עם הורי התלמידים
1. התדירות הגבוהה חשובה – כאשר התקשורת בין המורה להורים מתקיימת בתדירות גבוהה, אחת לשבוע, המורה יכול/ה לעדכן את ההורים בדברים קטנים כגון הצלחה של התלמיד/ה במענה על שאלה בשיעור, פתרון מעולה של תרגול, ביצוע שיעורי בית, החסרת שיעור או היותו של התלמיד מוסח מעט במהלך השיעור. עדכונים אלו יוצרים שיח מתמשך בין ההורים לתלמיד/ה סביב הלימודים ולא רק שיח המתרחש סביב אירועי קיצון המתרחשים לעיתים רחוקות. כך ההורה הופך לדמות משמעותית בעלת אחריות על למידת התלמיד/ה, והתלמיד/ה מקבל/ת תמיכה חשובה.
2. אפשר גם בדואר האלקטרוני – החוקרים בחנו האם יש הבדל בין הודעות סמס להודעות בדואר האלקטרוני ומצאו כי לשני סוגי ההודעות יש יעילות דומה. לכן –צרו קשר עם הורי התלמידים באופן שנוח לכם.
3. טלפון זה נחמד, אבל רק אחת לזמן רב – במחקר מצאו ששיחות טלפון תדירות מהמורה להורים הן בעלות יעילות נמוכה יותר מאשר הודעות כתובות. שיחה טלפונית לכל הורה מדי שבוע או שבועיים היא השקעת זמן אדירה עבור המורה, והיא בעלת יעילות נמוכה: כאשר המורה מתקשר/ת בשיחה טלפונית אחת לשבוע או שבועיים, מרבית ההורים מרגישים שזוהי עצימות גבוהה מדי והמענה שלהם לשיחות יורד. מתוך כך, החוקרים ממליצים לקיים שיחות טלפוניות עם ההורים אחת לתקופת זמן של לפחות חודש וחצי, אך להקפיד לקיים שיחות אלו עם כל ההורים מדי פעם ולא רק על מנת לעדכן בבעיה בלמידתו של התלמיד. למידע נוסף על הגעה ליעילות מקסימלית של שיחות טלפוניות להורים קראו את הכתבה מהי שיחת הטלפון שיכולה לשנות את הכיתה שלך?
4. ההודעה חייבת להיות אישית – הודעות לקבוצת וואטסאפ בה חברים הורי התלמידים כולם או הודעות גנריות הנשלחות לכל הורי התלמידים פשוט לא עובדות. להורים צריך להיות ברור שההודעה מתייחסת לילד/ה האישי/ת שלהם.
5. צרו פורמט קבוע עם מקום לשינויים והתאמות כדי ליצור הודעה אישית ביעילות - על מנת לבצע ניצול זמן יעיל, כדאי ליצור בכל שבוע פורמט בסיס של הודעה, כך שרוב ההודעות להורים באותו השבוע יתבססו על בסיס דומה, אך עדיין יהיה בכל אחת מהן מסר אישי המותאם לתלמיד הייחודי. למשל, כל ההורים יקבלו את הנוסח הקבוע "שלום רב, השבוע החלנו ללמוד הסתברות וחשבנו יחד כיצד הנושא מתחבר לחיי היום יום שלנו." ובנוסף לטקסט זה, כל הורה יקבל מידע בהודעה הרלוונטי לילד/ה שלו, למשל: "נועה הציעה רעיונות נהדרים לאופנים השונים בהם הסתברות מתבטאת בחיי היום-יום וניכר שהיא מבינה את חשיבות למידת הנושא. כדאי לחזק אותה על כך", או "עוז היה קשוב אך שקט מאוד השבוע בכיתה, בניגוד להשתתפות הפעילה שלו בדרך כלל. האם יש לכם רעיון מה גרם לשינוי?" או לחילופין "דניאלה חסרה לנו השבוע בכיתה. האם היא שוחחה עם נועה על מנת להשלים את החומר?"
6. ההודעה לא חייבת להיות יבשה – ההודעה השבועית אינה חייבת לעסוק תמיד בנושא הנלמד ובהתקדמות התלמיד באותו השבוע, למרות שאלו נושאים חשובים במיוחד שהם הסיבה ליצירת הקשר מלכתחילה. לעיתים ההודעה השבועית יכולה לכלול תמונה של התלמיד/ה לומד/ת בכיתה, או תמונה של הלוח עם מסר מרכזי מהשבוע. היא יכולה לכלול GIF או שיר, או לחילופין היא יכולה להיות מוקלטת וכן הלאה. שחררו את היצירתיות שלכם ותצרו תקשורת חיובית ונעימה.
7. עדכנו את התלמידים שאתם נמצאים בקשר הדוק עם הוריהם – בקרב תלמידים בתיכון ואף בחטיבת הביניים, יצירת הקשר עם ההורים עלולה לעיתים ליצור מורכבות בקשר של המורה עם התלמיד/ה, שכן התלמידים נוטים להיות קנאים לפרטיותם. מתוך כך, חשוב להבהיר לתלמידים שאתם נמצאים בקשר עם הוריהם, להסביר להם שאתם תיצרו קשר עם כל ההורים ותעדכנו על מצבו/ה הלימודי של כל תלמיד/ה, כך שתעדכנו את ההורים בדברים המעולים שהם יעשו כמו גם בצורך לשיפור ובקשיים שיעלו בלמידה. כדאי להבהיר איזה מידע אתם מעבירים להורים ואיזה מידע תשמרו ביניכם.
8. אל תשכחו לשלוח הודעות בעלות פן חיובי – רובנו נוטים לעסוק יותר בטעון השיפור ובבעייתי מאשר במעולה ובטוב. עם זאת, כדאי מאוד לשלוח הודעות בעלות פן חיובי להורים. במיוחד בקרב תלמידים בעיתיים, נסו למצוא דברים חיוביים, גם אם הם קטנים מאוד, ולדווח עליהם להורים. בדרך כלל ההורים רגילים מאוד לשיח שלילי מול המורה ודיווח על דברים חיוביים יכול לשנות את האופן בו הם תופסים את הקשר עם המורים ועם ילדם.
9. הניעו לפעולה בהודעות, במיוחד בהודעות החיוביות – על מנת להעצים את השפעת ההודעות, כדאי להוסיף להוסיף הצעה לפעולה בהודעה. חשוב לשים לב שההצעות לפעולה לא מגיעות רק בהודעות המעדכנות את ההורה בבעיה או צורך בשיפור. החוקרים מצאו שמורים נוטים להזמין הורים לפעולה רק כשיש בעיה עם התלמיד ולא כאשר מצבו טוב: הנעה לפעולה והצעות למעורבות אקטיבית של ההורה התקיימו ב-84% מההודעות שעדכנו את ההורים בצורך בשיפור של התלמיד, לעומת 8.5% בלבד בהודעות חיוביות. כך נוצר מצב בו התלמידים שמעו מהוריהם על תקשורת עם המורה בעיקר כאשר היה צורך בשיפור למידתם והם תפסו תקשורת זו כשלילית. על מנת למנוע מצב זה, גם כשהמסר להורים חיובי, כדאי להציע להם רעיונות לפעולה, כגון להציע לשבח את הילד, לקרוא את העבודה המעולה שהתלמידה עשתה או אפילו לעודד אותה ללמוד מעבר לרמה הנלמדת בכיתה ולהעמיק בחומר מתוך ההבנה שהיא יכולה למצות את הפוטנציאל שלה בלמידה מעבר למה שנלמד בכיתה.
10. עשו מאמץ לתרגם הודעות עבור הורים שלא קוראים עברית – תלמידים שהוריהם אינם מבינים עברית נמצאים בסכנה גבוהה יותר לנשירה, נוטים להשיג ציונים פחות טובים ובאופן כללי בדרך כלל נמצאים בנקודת פתיחה מוחלשת. במצב זה שליחת ההודעה להורים הינה אפילו יותר חשובה ובעלת השפעה גדולה יותר, לפי ממצאי החוקרים. מתוך כך, למרות המאמץ וההשקעה – חשוב שתמצאו דרך לתרגם את ההודעה להורים שאינם מבינים עברית, שלא דרך התלמיד/ה. ההורים יעריכו זאת מאוד ויוכלו לבסס קשר טוב יותר ומעמיק יותר עם ילדם בנוגע ללימודים. כך תסייעו להם לקדם את המעורבות ההורית שלהם ואת הסמכות ההורים גם בתחום בית הספר, דבר שלעיתים קרובות מתרחש פחות בקרב ילדי מהגרים.
הקשר שלכם עם הורי התלמידים יכול להפוך את ההורים לשותפים בלמידת התלמיד ולהוביל את התלמידים שלכם להצלחה!
כיצד אתם שומרים על קשר עם הורי התלמידים שלכם? כתבו לנו בתגובות