נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
על פי נתונים של עיתון ה'גרדיין', מורים ומורות שואלים בממוצע כ-400 שאלות ביום ובחישוב מהיר – כ-70,000 שאלות בשנה. רוב רובן של השאלות הללו נשאלות באופן אוטומטי וללא מחשבה, אך ניסוח שאלה בקפידה על ידי שימוש בטכניקות תשאול (QTs) תאפשר תשובות עמוקות יותר ותשאב את התלמידים לתוך קשת שלמה של משימות חשיבה ביקורתית.
המרכז האמריקאי לבחינות ממליץ שמורים ומורות ישתמשו בטכניקות הבאות כדי לקדם דיונים משמעותיים בכיתה. (בתחילת הרשימה הטכניקות המומלצות יותר:)
בחלק מגישות ההוראה מבקשים מהתלמידים להכין שאלות על מטלות הקריאה שקיבלו.
אני מבקש מתלמידיי לנסח שאלה אחת אותנטית ועמוקה על קטע הקריאה. אני נהנה מאוד לראות כיצד השאלות שלהם הולכות ומשתכללות ככל שעובר הזמן.
קארי לין וילסון, מורה בתיכון במדינת וושינגטון, מנחה את תלמידיה להתחלק לזוגות ולנסח כמה שאלות עבור זוג אחר שיושב מולם כשהזוג השני מנסח שאלות עבור הזוג הראשון. לאחר מכן, מחליטה הרביעייה על שאלה אחת טובה, אותה הם שואלים במהלך הדיון הכלל כיתתי.
המחנך והמטפל ג'ים פיטרסון מתאר איך עידוד משמעותי מסייע לתלמידים לענות על שאלות. שימו לב איך העידוד השני של פיטרסון מעניק ללומדים עוד מידע:
"1. אתם עומדים לקרוא את שלושת העמודים הבאים. כשאתם מסיימים, אתם הולכים לענות על חמשת השאלות הנלוות בסוף.
2. כשאומר לכם להתחיל, יהיו לכם דקה אחת ו-45 שניות. אתם הולכים לקרוא את הפסקה הבאה כשאתם מחפשים את הנקודה המרכזית. תוך כדי קריאה, אתם הולכים להדגיש במרקר את המילים או המושגים שתומכים במה שלדעתכם הנקודה המרכזית. כשתסיימו, היו מוכנים לחלוק את התשובה שלכם עם תלמיד אחר או עם הכיתה. אתם יכולים להתחיל."
פיטרסון מסביר שההוראות בסעיף מספר 2 מעוררות יותר מוטיבציה מכיוון שהן מתייחסת לכמה מרכיבים, אותם הוא מכנה TAPN (או בתרגום לעברית: זכפם)
זמן: המשפט "יש לכם דקה אחת ו-45 שניות" יוצרת תחושת תחרות וממריצה את התלמידים.
כמות: המשפט "אתם עומדים לקרוא את הפסקה הבאה כשאתם מחפשים את הנקודה המרכזית" יוצר אתגר אך לא מהווה איום או משימה משתקת.
פומביות: המשפט "כשתסיימו, היו מוכנים לחלוק את התשובה שלכם עם תלמיד אחר או עם הכיתה." גורם להם להבין שעבודתם תשותף עם עוד אנשים ולכן דוחף אותם להתאמץ להצליח.
מקוריות: המשפט "תוך כדי קריאה, אתם הולכים להדגיש במרקר את המילים או המושגים שתומכים במה שלדעתכם הנקודה המרכזית" מעורר עניין בתלמידים בכך שהוא נותן להם משימה לא שגרתית או כזו המגוונת את המשימות הרגילות שמבקשים מהם לבצע.
בסופו של דבר, הכנסה של ממדי זכפם בשאלות שאתם שואלים, תעלה את אחוז התלמידים הפעילים שיתעסקו בשאלות ובמשימות שנתתם.
כמעט תמיד, אם מתאפשר, הדרך הטובה ביותר לגרום לתלמידים לדון בשאלות עמוקות זה דרך דיון כיתתי מונחה.
בדיון שכזה, מכין המורה שאלות מבעוד מועד, בנוסף לשאלות שאולי ישאלו על ידי התלמידים. השאלות צריכות להוביל את המשתתפים לעצם הרעיון או הערך שבטקסט. השאלות חייבות להיות שאלות פותחות, שמעוררות סקרנות ושאין להן תשובה אחת נכונה!
בחרו שאלה אחת מרכזית שעליה יתמקד הדיון. במהלכו, השתמשו בשאלות ספציפיות כדי לקדם את השיח. לקראת סופו של הדיון, יש מורים שאוהבים להשתמש בשאלות מסכמות המעודדות את המשתתפים להחיל את הרעיונות שלהם על חוויותיהם ודעותיהם האישיות.
התשובות על השאלות המסכמות לא דורשות הבאת מקור מן הטקסט הנלמד כי אם הזדמנת עבור התלמידים לשתף בפרספקטיבה האישית שלהם.
הנתונים מראים ששאילת שאלות איכותיות מגדילה את השתתפות התלמידים בשיעור ביותר מחצי. כמורים, אנחנו כאמור שואלים אינספור שאלות בכל יום אבל אם רק נעצור לחשוב כיצד לנסח אותן נוכל לייצר שינוי משמעותי בלמידה הפעילה של כיתתנו.
נסו זאת וספרו לנו – איך היה?