נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"המח שלי לא בנוי להבין מספרים"
"אין לי את זה"
"אני פשוט לא טובה במתמטיקה"
כמה פעמים שמעתם משפטים דומים מתלמידים ותלמידות ביחס למתמטיקה, או לכל מקצוע אחר? התפיסה הרווחת בקרב תלמידים, ובמיוחד תלמידות, היא שיש אנשים עם כישרון מיוחד למתמטיקה ולמי שנולד בלי הכישרון הזה, פשוט אין מה לעשות בנידון. הבשורה הטובה היא שזה לא נכון.
בשנת 2006 פרופסור קרול דווק מאוניברסיטת סטנפורד קראה תיגר על תפיסה זו, בספרה "כוחה של נחישות", שנמכר ביותר ממיליון עותקים, הפך להצלחה גדולה ושינה מקצה לקצה את עולם החינוך. בספר, טבעה דווק את המונח Growth Mindset או בתרגום לעברית: "דפוס חשיבה מתפתח" – הרעיון שבעזרת מאמץ אדם יכול לצמוח ולהשתפר.
דפוס החשיבה משחק תפקיד מרכזי בהצלחתו של אדם
בעבודתה מתארת דווק שתי גישות לגבי יכולת והתפתחות:
גישה אחת נקראת דפוס חשיבה מקובע (Fixed Mindset) והשניה הינה דפוס חשיבה מתפתח (Growth Mindset). אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם קבועים מראש, כך שאו ש"יש לך את זה" או שלא. הם מאמינים שחלק מהאנשים טובים בתחום מסוים באופן טבעי והשאר פשוט לא.
לעומת זאת, אנשים בעלי דפוס חשיבה מתפתח מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם ברי פיתוח וצמיחה. הם מבינים שאנשים שמצטיינים בתחום מסוים, הגיעו לרמת ההצטיינות כי הם התקדמו באמצעות מאמץ רב ועבודה קשה. האמונה שלהם מצביעה על כך שלאדם יש אפשרות להשתפר ולהשתכלל.
בעצם, ההבדל המרכזי בין שני דפוסי המחשבה הינו התשובה לשאלה האם יכולות הן מולדות או מתפתחות באמצעות מאמץ ועבודה קשה? בעלי דפוס חשיבה מקובע יענו שלא ניתן לשנות כמעט כלל את היכולות, בעוד שבעלי דפוס חשיבה מתפתח יגידו כי ניתן לשפר, לשנות ולפתח את היכולות באמצעות מאמץ ועבודה קשה.
לגישות השונות יכולת השפעה מרחיקת לכת על הצלחתם של אנשים, לפי דווק: "במשך עשרות שנים אני חוקרת למה אנשים מסוימים מצליחים כאשר אנשים השווים להם בכישרון, אינם מצליחים. במרוצת השנים גיליתי שדפוס החשיבה של אנשים משחק תפקיד מכריע בכך."
במחקר שערכה דווק בתלמידי כיתות ז', קבוצה שלמדה גישה המעודדת דפוס חשיבה מתפתח הראתה שיפור משמעותי בציונים ובהצלחה, שרק הלך וגדל עם השנים. לעומת זאת, ציוניהם של תלמידים בקבוצת הביקורת שלא למדו רעיונות המעודדים דפוס חשיבה מתפתח הלכו והידרדרו עם השנים, ככל שחומר הלימודים הפך קשה ומאתגר יותר.
4 התנהגויות שמעידות על דפוס חשיבה מתפתח
1. השקעת מאמץ
אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע רואים במאמץ דבר שלילי המעיד על חוסר יכולת. הם מאמינים כי אם עליהם להתאמץ מאוד במשהו, זהו סימן כי אינם טוב בו מספיק. הם בטוחים שאם היו גאונים באמת – הכל היה בא להם בקלות.
לעומת זאת, בדפוס חשיבה מתפתח, הקושי נתפס כחלק מהותי בתהליך הלמידה וההתפתחות ולכן אדם בעל דפוס חשיבה מתפתח ישקיע את מלוא המאמצים מתוך הבנה שאלו ישפרו את הביצועים והיכולות שלו בסופו של דבר.
מתוך כך, עלינו לעודד את תלמידינו, גם המוכשרים ביותר, להתאמץ, ולהבהיר להם שבעזרת המאמץ הם מתקדמים ולומדים, וכן כי כל אדם שרוצה באמת להיות מצויין ומצטיין חייב להתאמץ.
2. נכונות לאתגר
עבור מי שאינו פועל מתוך דפוס חשיבה מתפתח, אתגר וקושי מהווים מכשול. אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע יימנעו מאתגרים עד כמה שניתן ואף יוותרו בשל כך על מטרות החשובות להם. הקושי עבורם הוא איום כי הוא עלול לגלות שהם אינם כישרוניים ומסוגלים כפי שחשבו. לעומת זאת, בדפוס חשיבה מתפתח, הקושי או האתגר נתפסים כהזדמנות לתהליך התקדמות והשתכללות.
עלינו לאתגר את התלמידים שלנו כמה שיותר ולעודד אותם לקחת על עצמם אתגרים וללמוד מהם.
3. נכונות לטעות וללמוד מהטעות
מי שנמנע מטעויות, שונא אותן ומתייאש בעקבותיהן, יצליח פחות על פי גישתה של דווק. אנשים בעלי דפוס חשיבה מתפתח רואים בטעויות ואף בכישלונות כלי ללמידה ועושים בהן שימוש חיובי. הם מצליחים להתאושש במהירות לאחר טעות או כישלון, ללמוד מהם ולהשתפר.
היכולת להסתכל על טעויות וכישלונות ככלי לצמיחה היא קריטית עבור התקדמותם של תלמידים ולכן עלינו המורים והמורות לעודד את התלמידים לעבוד עם הטעויות שלהם, ללמוד מהן ולא לחשוש מהן.
4. חיפוש משוב
בעלי דפוס חשיבה מתפתח יעריכו משוב, יקבלו אותו בשמחה ואף יחפשו אותו, שכן המשוב הינו בעיניהם דרך התפתחות ולמידה נוספת, המאפשרת להם לראות חלקים בעצמם ובתפקודם שהם טרם שמו לב אליהם. לעומתם, בעלי דפוס חשיבה מקובע יראו במשוב דבר מאיים שיש להתגונן מפניו, שכן דרכו הם עלולים לגלות שהם אינם כישרוניים וחכמים כפי שחשבו.
על מנת לפתח דפוס חשיבה מתפתח אצל תלמידינו כדאי לספק להם משוב תדיר ומפורט, הן בעצמכם והן באמצעות הערכת עמיתים. לאחר מכן כדאי לבדוק עם כל תלמיד איזו דרך הוא עשה בעקבות המשוב.
שינוי דפוס החשיבה – זה אפשרי גם בכיתה שלך!
כיצד נוכל אנו, כמורים, לסייע לתלמידנו לשנות את אופן החשיבה שלהם ולטפח אצלם דפוס חשיבה מתפתח?
רבים וטובים עוסקים בדיוק בנושא הזה.
1. למדו את התלמידים אודות האלסטיות של המוח – במחקריה מציעה פרופ' דווק כי ניתן לעודד תלמידים לפתח דפוס מחשבה מתפתח אם מלמדים אותם על האופן בו המוח מתפתח ולומד. שיטה זו פועלת עם ילדים בכל גיל, אפילו בכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי. שיטת ההוראה מבוססת על ההסבר כי המוח שלנו עובד באופן הדומה לשרירים שלנו – ככל שאנו מתאמנים יותר, משקיעים ולומדים יותר תחום מסוים, כך המוח שלנו מתפתח. כפי שמייקל ג'ורדן לא נולד שחקן כדורסל ברמת NBA, ופספס הרבה יותר זריקות ממה שקלע, כך כדי להצליח, אנו צריכים להתאמן בפתרון בעיות במתמטיקה, פיזיקה ואפילו בכתיבת שירה. ברשת ניתן למצוא סרטונים רבים שיכולים לספק הסבר על האופן בו המוח פועל ומתפתח.
2. השתמשו בשפה המעודדת דפוס חשיבה מתפתח – אנו נוטים לעודד ולחזק תלמידים במשפטים המתייחסים ליכולות שלהם ולא למאמץ ולהשקעה. אך דווק מציעה שעלינו להפחית את כמות המחמאות על החוכמה והכישרון של התלמידים שלנו, ובמקום זאת לחזק ולעודד אותם על המוכנות שלהם להתאמץ, ללמוד, לטעות וללמוד מהטעויות שלהם.
כך למשל, מורים בבית הספר KIPP, שמתאפיין באוכלוסייה מרקע מוחלש ובאחוזי הצלחה מאוד גבוהים, פיתחו טבלה של משפטים לדוגמה שמחזקים את דפוס החשיבה המתפתח:
3. אתגרו את כל התלמידים באופן המותאם להם – כדי ללמוד כיצד מאמץ ולמידה מטעויות מובילים לשיפור, כל התלמידים צריכים להתמודד עם אתגרים המותאמים למצבם הנוכחי. תלמידים שיתמודדו שוב ושוב מול משימות שיאתגרו אותם, יהיו להם קשות ואולי אף יובילו לטעויות, כישלונות ולמידה מהם בדרך להצלחה, הם תלמידים שילמדו התמדה ונחישות ויגלו כי המאמץ הוביל אותם למצויינות. כך תוציאו את התלמידים מאזור הנוחות, ותטפחו אצלם תפיסות חיוביות ביחס למאמץ, אתגר, טעויות ומשוב.
4. האמינו בתלמידים – כדי לאתגר את התלמידים באמת, על המורה להאמין בכל אחת ואחד מהם ולעודד אותם להאמין בעצמם. לשם כך חשוב לא לחלק את הכיתה לקבוצות לפי יכולות ובמקום זאת להציע לכל תלמיד דרך שתיקח אותו כמה שיותר גבוה, תך אמונה אמיתית ביכולת שלו להתפתח ולהגיע למצויינות.
להצמיח תלמידים מצליחים
אם נסקור את רשימת האנשים המצליחים ביותר בתחומים שונים, כמעט תמיד נוכל לזהות אצלם דפוס חשיבה מתפתח. אלו אנשים שמעולם לא ויתרו, שהאמינו שהמאמץ שלהם יוביל לשיפור והתקדמות, גילו נחישות והתמדה ובעיקר - הם לא פחדו לטעות או להיכשל בדרך.
זו ההזדמנות שלך להצמיח אצל התלמידים שלך דפוס חשיבה מתפתח – פיתוח דפוס חשיבה כזה אצל התלמידים יתכן שיהיה בדיוק מה שיהפוך אותם למצויינים.