נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
עכשיו כשמשרד החינוך עשה מאמצים לעודד יותר תלמידים לגשת לחמש יחידות במתמטיקה, נשאלת השאלה, איך יכולים המורים ללמד את המקצוע החשוב הזה בצורה היעילה והאיכותית ביותר.
כדי לענות על השאלה הזו, החלטנו להביא את דבריו של לא אחר מאשר אנדריאס שליכר, מנהל פיז"ה - אותו מרכז הבוחן בכל שנה את ביצועי התלמידים מסביב לעולם. בפיז"ה ערכו מחקר מקיף שבדק את עקרונות הוראת המתמטיקה ואת ביצועי התלמידים ב-70 ארצות. בראיון למגזין החינוך tes הוא מדבר על הממצאים המעניינים ומסכם אותם עבורנו.
1. ההפתעה המשמחת - הצלחה קשורה בעיקר באסטרטגיה ובביטחון
אנדריאס מגלה שהממצא המשמח והמפתיע של המחקר מוכיח שלאסטרטגיות למידה יש השפעה גדולה בהרבה על הצלחה מאשר רקע לאומי וסוציולוגי.
מקובל לחשוב שלתלמיד שמקבל הוראה פרטנית ואישית יש סיכוי גבוה יותר להצליח, אך הממצאים מראים שאמנם בחומר הבסיסי זה יכול להוות יתרון, אבל ככל שמתקדמים ברמת החומר המתמטי, היתרון הזה אובד ולהוראה פרטנית אין משמעות בשיפור ההצלחה. הדבר אומר כי המורה צריך לרכוש מגוון של גישות שישרתו את שלל התלמידים בכיתה.
כמו כן, הביטחון העצמי של המורה ביכולות שלו או שלה ישפיעו רבות על היכולת שלו/ה לפעול ביצירתיות וחדשנות בתוך הכיתה, מה שמעלה את רמות ההצלחה בקרב התלמידים.
השאלה המתבקשת כמובן היא איך ניתן לחזק את הביטחון של המורה, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. אז בואו נגלה אלו אסטרטגיות למידה יאפשרו לכם להיות מורים מצוינים למתמטיקה.
2. כשאין פתרון זה עדיף
אחת האסטרטגיות היעילות ביותר, גם אם הקשות ליישום, היא אסטרטגיית ההפעלה הקוגניטיבית (Cognitive-activation strategies). אסטרטגיה זו דורשת מהתלמידים לגלות יצירתיות ואקטיביות בפתרון הבעיה. לא משנה מהי רמת הקושי, נדמה שהשיטה הזו מביאה לתוצאות הגבוהות ביותר. בשיטה זו המורה נותן לתלמידים לפתור תרגיל שאין לו בהכרח פתרון ברור אחד והם נדרשים לפתור ולהסביר את תהליך העבודה וכיצד הגיעו לתוצאה.
3. שינון וזיכרון דווקא מחבלים בהצלחה
המחקר של פיז"ה גילה ששינון בעל פה והישענות על זיכרון אמנם יעילים ברמה הכי בסיסית של המתמטיקה (תחשבו על לוח הכפל), אבל ברמות המתקדמות הם דווקא פוגמים בהצלחה. בנוסף, על פני הבחירה הטבעית באסטרטגיה של בקרה ושליטה (מעבר על השלבים, בדיקה של כל שלב, איתור טעיות וכו') עדיפה בהרבה אסטרטגיית ההרחבה והפירוט (Elaboration Strategies). באסטרטגיה זו אנחנו מרחיבים עם התלמידים על כל מושג חדש, ועליהם לקשר אותו למה שהם כבר יודעים. זאת אומרת שבמקום לשנן בעל פה את כל השורשים, הם יפתרו תרגיל ויסבירו על איזה ידע קודם מתבסס הפתרון שלהם. תנו להם להסביר את הקשר בין מה שהם כבר יודעים, מה שלמדו עכשיו בכיתה והשאלה המופיעה בתרגיל או בשיעורי הבית. בצורה זו, יורד נטל השינון מראשי התלמידים שיוצרים במוחם קשרים בין נושאים ונוצר תהליך חשיבה זורם ומובנה שמשרת אותם בפתירת תרגילים מתקדמים מאוד.
4. החיים זה מתמטיקה
מי לא שמע לפחות פעם אחת את השאלה המתבקשת: "אבל בשביל מה אנחנו צריכים את זה?" כשהתלמיד לומד איזה מושג בטריגונומטריה הוא לא מסוגל להבין למה זה טוב. אסטרטגיה יעילה שמעלה את המוטיבציה של התלמיד להתעניין ולהצליח ושמורים מצליחים נוהגים להשתמש בה, היא חיבור בין מתמטיקה טהורה לקשר שלה לחיים. ראשית, כדאי להציג לתלמידים את הקשר בין הנושאים השונים. הראו להם את הקשר בין טריגונומטריה, אלגברה, הסתברות וסטטיסטיקה ואז צרו אנלוגיות לחיים עצמם ולבעיות שעולות במקצועות אחרים.
5. תלמידים חלשים צריכים להיחשף לחומר הקשה יותר
במחקר גילו שהסיבות העיקריות שתלמידים חלשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך נכשלים, הן שהביטחון העצמי שלהם נפגע, בשל העובדה ששמים אותם בקבוצות למידה ברמה נמוכה. הממצא המפתיע מגלה שדווקא תלמידים חלשים שישבו בקבוצות חזקות ונחשפו לחומר מתקדם, הצליחו יותר. העצה של אנדריאס למורים היא: אל תוותרו להם. תחשפו גם אותם לחומר המתקדם והשלימו את הפערים הבסיסים על ידי הוראה ממוקדת. ובעיקר - תנו להם לפתור בעצמם הרבה תרגילים ובעיות - במיוחד כאלה הקשורות בחיי היום יום שלהם.
6. אף פעם אל תפסיקו ללמוד בעצמכם.
הסוד האחרון והחשוב של מנהל פיז"ה למורים, קשור בלמידה של המורים עצמם. האתגרים של המאה ה-21 אינם מאפשרים לדעתו למורים להסתמך רק על ההכשרה הראשונית שלהם. על המורים להתמקצע ולהתקדם כל הזמן. הן בריענון הידע המקצועי והן ברכישת אסטרטגיות ומיומנויות הוראה חדשות כל הזמן.
העצות של אנדריאס שליכר פשוטות יחסית, וזו בשורה משמחת. גם אם אין ביכולתכם ליישם את הכל, מספיק שתאמצו גישה או שתיים ותשפרו את סיכוייהם של התלמידים שלכם להצליח במתמטיקה.
ומי יודע? אולי ישראל תככב עוד כמה שנים ברשימת המדינות המצטיינות של פיז"ה.