
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתוך הכיתה, בין שיעור פיזיקה לתרגיל במשוואות דיפרנציאליות, מתרחשים במקביל לתהליכים הלימודיים גם תהליכים רגשיים.
אנחנו יודעים שתלמידים מצטיינים מתמודדים לא רק עם אתגרים קוגניטיביים, אלא גם עם לחצים חיצוניים ופנימיים שנובעים מסיבות מגוונות: עומס לימודי, ריבוי תחומי עניין ועיסוקים, חשש מכישלון, נטייה לפרפקציוניזם, שאלות של דימוי עצמי, ציפיות ונורמות חברתיות ועוד.
אילו כלים אנחנו יכולים לתת לתלמידים מצטיינים כדי להתמודד עם האתגרים האלו בצורה טובה?

השאלה הזו הובילה לפיתוח של כלי פדגוגי חדש ופשוט – משחק רביעיות מיוחד שמתמקד במיומנויות חוסן מנטלי. במקום לדבר על מיומנויות ורגשות באופן מופשט, המשחק מציע למורים ולתלמידים דרך משחקית וחווייתית להכיר שש מיומנויות שמשמעותיות להצלחה במסלולי מצוינות, וממחיש את הדרך בה הן באות לידי ביטוי בחיי היום יום בבית הספר ובתהליך הלימודי.
תהליך המיפוי והבחירה של שש המיומנויות נעשה במסגרת כתיבת המסגרת המושגית שפותחה על ידי צוות SEL.box עבור תחום החוסן המנטלי בקרן טראמפ וכוללת את המיומנויות הבאות: מודעות עצמית, ויסות רגשי, ניהול עצמי, תודעה של צמיחה, חוסן מנטלי, ויחסים בין-אישיים.
המשחק פועל על פי כללי רביעיות רגילים, אבל במקום תמונות של ציפורי ארצנו או חיות ארצנו, הקלפים מכילים משפטים אמיתיים שמבטאים התמודדויות יומיומיות של תלמידים ותלמידות מצטיינים.
כשתלמיד מחזיק בקלף שכתוב עליו "כשאני נלחץ במבחן, אני עוצר ונושם עמוק", הוא לא רק קורא משפט - הוא מכיר אסטרטגיית התמודדות קונקרטית שמסייעת לו בוויסות רגשות. כשתלמידה רואה את המשפט "נכשלתי בפתרון הבעיה הזאת חמש פעמים, אבל אני אמשיך לנסות עד שאצליח", היא פוגשת מודל של התמדה וחוסן.
כל רביעייה במשחק מתמקדת במיומנות אחרת:
ברביעיית 'מודעות עצמית' כוללת משפטים שמייצגים את היכולת של תלמיד לזהות את החוזקות, החולשות ותחומי העניין שלו. למשל: "אני הכי טובה בגאומטריה, אז במבחנים אני תמיד מתחילה בזה," או "בפיזיקה קל לי, מתמטיקה דורשת ממני יותר מאמץ."
ברביעיית הוויסות הרגשי מופיעים משפטים שמשקפים את היכולת לזהות רגשות, לשלוט בתגובות רגשיות ולהביע אותן בצורה מתונה, כגון: "אני סופרת עד עשר לפני שאני עונה למורה שמרגיז אותי," או "כשאני נתקע בשיעורי בית, במקום להתעצבן אני עושה הפסקה."
ברביעיית ניהול עצמי עוסקת ביכולת להציב מטרות ולפעול למען מימושן. למשל: "בשביל להעלות את הציון שלי בעשר נקודות, אני מתחילה ללמוד כבר עכשיו," או " אולי ארצה להיות רופאה בעתיד, אז אני מתנדבת במד"א מכיתה י"א."
ברביעיית תודעה של צמיחה מופיעים משפטים שמשקפים את האמונה שהשקעה של זמן ומאמץ יכולים להניב השתפרות, וההבנה שקושי וכישלון הם חלק מהדרך. לדוגמה: "אני עוד לא שם, אבל אם אתאמץ, אגיע," או "דווקא מהמבחן הראשון שנכשלתי בו, למדתי הכי הרבה!"
ברביעיית החוסן נכללים משפטים שמבטאים יכולת להסתגל לשינויים ואתגרים ולהתאושש מכישלון: "השנה החומר הרבה יותר קשה, אבל אני אתמודד," או "ברור שאני מתבאס, אבל אני לא מוותר בגלל מבחן אחד גרוע."
ואחרון חביב, ברביעיית היחסים הבין-אישיים מופיעים משפטים שמדגימים את היכולת ליזום ולשמר קשרים טובים עם אחרים, ולהיות חלק מקבוצת שווים שמעודדת את הצלחת כל חבריה. למשל: "כשמישהו בכיתה טועה אני משתדלת לא לזלזל בו, גם אם לי זה ממש קל."
יופיו של המשחק אינו רק בעיצוב הדמויות ובחוויה המשחקית, אלא במה שקורה לפני, במהלכו ואחריו. המורה יכולה להשתמש בקלפים כבסיס לדיון: "איזה משפט הכי דיבר אליכם?", "עם איזה קושי דומה אתם מתמודדים?", ו"האם המשפט הזה מתאים למה שאתם חווים בכיתה?"
משפט כמו: "אני שמח כשהחברים שלי מצליחים בבחינות, זה לא מוריד ממני," יכול למשל לפתוח דיון עמוק על תחרותיות בריאה ופרגון בכיתות מצוינות.

ואולי הכי חשוב, 24 קלפים פשוטים מנרמלים את החוויות הרגשיות של התלמידים ומשקפים להם שהם לא היחידים שמתמודדים עם עומס, קושי ואפילו כישלונות – ושיש דרכים שונות להתמודד עם האתגרים ולצלוח אותם.
רוצות.ים לקבל את משחק הרביעיות במתנה מאיתנו? הצטרפו לניוזלטר שלנו ולקבוצת הווטסאפ, מלאו את הטופס הבא ואולי תזכו!
וגם אם לא, אל חשש: כאן תוכלו להוריד קובץ מוכן להדפסה של הקלפים.