
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
במערכת החינוך, ט"ו בשבט נקשר בקבלת תעודות של מחצית א'. ט"ו בשבט, בניגוד לחגים אחרים בלוח השנה היהודי, אינו מציין אירוע היסטורי או הישג מוגדר אלא עוסק בצמיחה, התחדשות ותהליך. המועד הזה, שבו הטבע עדיין בעיצומו של החורף והעצים אינם בשיא פריחתם, מלמד אותנו שיעור חשוב על חינוך, חיים ועל תהליך ההצלחה – תתמקדו במסע ולא רק בתוצאה.
כמו העץ השואף כלפי מעלה, גם האדם מחפש משמעות. כמחנכות ומנטוריות יש לנו הזדמנות ללוות את תלמידינו במסע זה, לסייע להם למצוא את מה שהם צריכים כדי לגדול, להאיר להם את מסע צמיחתם ולעזור להם להפוך אותו לסיפור עם חוסן ומשמעות. יצירת שיח סביב מושגי ההצלחה והמסע מעניקה לתלמידים כלים להמשך דרכם, גם מעבר למסגרת בית הספר.
חלוקת תעודות היא הזדמנות נהדרת לעצור ולהתבונן במסע שעברנו במחצית. אציע כאן רעיונות כיצד לעשות זאת בכיתה.
מדוע ט"ו בשבט נקבע דווקא באמצע החורף ולא באביב? על קביעת תאריך החג הייתה מחלוקת בין בית שמאי, שביקשו לקבוע אותו באחד בשבט, ובין בית הלל שביקשו לקבוע אותו בחמישה עשר לשבט. בסופו של דבר, נפסקה הההלכה כבית הלל כי רוב גשמי החורף מספיקים לרדת עד תאריך זה, ומשעברו רוב גשמי השנה, מתחיל העץ בתהליך הצמחת הפרי.
תחילת תהליך גדילתם של הפירות שנראה באביב הוא קורית כעת, אחרי הגשמים. קביעת התאריך מעידה בעומק הדברים על חשיבות התהליך והמסע ולא רק על התוצאה הסופית – הפרי. ובכך יש הקבלה גדולה לחשיבות המסע שלנו בחיינו.
ראשית נתחיל בלימוד על קביעת מועד החג והקבלתו למסע ההתפתחותי שאנו עוברים במסגרת בית הספר בצירים השונים: לימודי, חברתי, רגשי והתנהגותי. ממליצה לעשות זאת בעזרת הסרטון הקולע הבא מבית כאן 11 שמסביר את המהות בתמצות.
לאחר מכן לקיים דיון בעזרת שאלות מנחות כדוגמת:
ט"ו בשבט חל בעיצומו של החורף, כשהעצים עדיין נראים חשופים ודוממים. אך מתחת לפני השטח, בתהליך שאינו נראה לעין, מתחילים החיים להתחדש. כך גם במסע החינוכי – רגעים שבהם נראה שאין התקדמות או הצלחה הם לרוב הזמן שבו נבנים הבסיס והחוסן להצלחה העתידית.
מסע החיים הוא תהליך מתמשך של למידה, כישלון, הצלחה ומשמעות. מסע של זריעה, נטיעה, השקייה, טיפוח וצמיחה. שימוש במטאפורות מן הטבע, כמו בט"ו בשבט, מאפשר להבין שהחיים אינם דבר קבוע אלא הם מתפתחים, משתנים וצומחים. כל פרח, עץ, פרי זקוק למידה אחרת של השקיה, דישון, קרקע ושמש כמו שכל אחד מאיתנו זקוק לדברים ומידות אחרות במסע האישי שהוא עובר.
בחרו מתוך ההצעות את הפעילויות המתאימות לאופי הכיתה וגיל הלומדים. אפשר לקיים אותן ביום חלוקת התעודות, לפני או אחרי כחלק מתהליך סיכום המחצית ותחילתה של חדשה.
לשימוש נוח בכיתה תוכלו להיעזר במצגת הבאה המאגדת את כל הרעיונות.
ט"ו בשבט הוא חג שחוגג את המסע בו אנו שותלים שתילים שאינם נותנים עדיין פירות. אנחנו חוגגים את ההתחלה, את השורשים שמתחזקים מתחת לאדמה, את העבודה הסבלנית והמתמשכת שתביא תוצאות רק בעתיד. המסר הזה חשוב במיוחד במסע החינוכי – התהליך, ההשקעה, והמאמץ חשובים לא פחות, ולעיתים אף יותר, מהתוצאה הסופית. הכישלונות, ההתמודדויות, וההצלחות הקטנות הם אלו שהופכים את הפרי שאנחנו לחזק, מיוחד ובעל משמעות.
עוד על חינוך בשיטת המסע מוזמנות ומוזמנים לקרוא בכתבה קודמת, 7 צעדים במסע להצלחה.