נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הפעם בסדרת הראיונות הבינלאומיים "Reignite" נארח את חוקר החינוך העולמי ג'ון האטי לשיחה על המפנה שחל בעולם ההוראה בעידן הטכנולוגיה, נחיצותו של הידע גם לתפעול בינה מלאכותית והכישורים הדרושים לתלמידי העתיד.
"מהפכת הבינה המלאכותית היא כנראה השינוי הכי גדול בימי חיי, ותהיה לה השפעה דרמטית על העבודה שלנו בבתי הספר, לטוב ולרע. ואני קצת עצוב ממספר המקומות, כולל ארצי, שאסרו את השימוש בזה. אי אפשר לבטל את מה שהומצא. לכן צריך לדעת איך להשתמש בזה.
"המציאות הברורה היא שכל ילד בבית ספר בישראל היום יגדל ויתחיל לעבוד כנראה עם מחשב כזה או אחר לצידו. הימים שבהם הלכנו ועבדנו רק עם בני אדם חלפו לבלי שוב. מה שמרתק אותי כרגע הוא לנסות להבין אילו כישורים נדרשים כדי ללמד את התלמידים ואת המורים להשתמש בטכנולוגיה הזאת טוב יותר.
"למשל, אנחנו צריכים ללמד איך לשאול שאלות יעילות. כי אם תשאל את השאלה הלא נכונה, תקבל תוצאה בהתאם, ואנחנו מתקשים ללמד ילדים לשאול שאלות. נדמה לנו שזה התפקיד שלנו: לשאול את התלמידים. צריך ללמד אותם לשאול שאלות יעילות. צריך ללמד אותם לדעת להעריך אמינות. 'האם זה נכון או לא נכון?' צריך ללמד אותם חשיבה הערכתית. 'האם זה מספיק טוב?' צריך ללמד אותם על ביקורת שיתופית, לעבוד עם אנשים אחרים כדי לבחון דברים באופן ביקורתי. וזה כבר קורה, למשל כבר לא צריך לכתוב – אפשר לדבר אל המכונות האלה, והן יכולות לענות. רהיטות מילולית תהיה דבר חשוב מאוד."
"אני חושב שמורים יצטרכו לשנות מקצה לקצה את הדברים שבהם הם מתמקדים. לעולם לא יהיה מצב שלא נצטרך מורה שיעזור לנו, כי אנחנו בני אדם ואנחנו רוצים אינטראקציה ובחינה ביקורתית. אני חושב שזה יאלץ אותנו לחשוב מחדש על הכישורים שנחוצים לנו. וכשאנחנו מסתכלים על חמשת או ששת הכישורים שהזכרתי לעיל, הכישורים של המאה-ה-21 נראים מיושנים מאוד. זה מפחיד.
"אני רוצה ללכת עוד צעד קדימה. בארה"ב שני אחוזים מהמבוגרי משתמשים בגיאומטריה שנלמדה בתיכון, בחדו"א, בטריגונומטריה ובאלגברה. שני אחוזים. 70 אחוז מפרשים גרפים באמצעות אקסל. אני רק רוצה שהילדים בבית הספר יאהבו ללמוד, שתהיה בהם תשוקה להשיג שליטה בחומר. ואני חושב שהיו לנו יותר מדי שנים שבהן החלטנו ללמד באופן צר."
"אני לא מסכים עם זה. למשל, כדי להיות מסוגל להחליט אם משהו טוב או רע, נכון או לא נכון, צריך לדעת דברים. לכן אני לא חושב שהמחשבים יתפסו פיקוד. זה אולי יאלץ אותנו להיות טובים יותר ולשלוט לעומק ולדעת לפתור בעיות – ולא לחכות שהמכונה תעשה את זה לבד. אבל אנחנו עדיין נצטרך להפעיל שיקול דעת.
"למשל, כשמשתמשים במעבד תמלילים עדיין צריך להפעיל שיקול דעת. כשאתה משתמש בצ'אט-GPT או בקלוד או בכל דבר כזה, אתה עדיין צריך שיקול דעת. ואתה עדיין צריך רמה מסוימת של ידע כדי שיהיה לך שיקול דעת. ולכן אני לא חושב שזה ייעלם. אני חושב שיהיה הרבה יותר קל להתמקד בדרך חשיבה מבוססת בעיות, אבל מורים צעירים צריכים ידע."
"ועוד דבר, אני מקדיש הרבה זמן בעבודה שלי כרגע לכישורי הקשבה. ואני חושב שזה סוג הכישורים שאני רוצה שיהיה לילדים שלי כשהם יגדלו. ולכן אני חושב שאשאל אתכם באיזה עולם אתם רוצים שהילדים שלכם יגדלו? הם ייקחו אחריות והם ירצו לקבל הערכה ואידיאלים וצריך ליצור את זה בכיתות כבר היום."
מה המסר של ג'ון למורי ישראל? תצפו ותגלו.
מומלץ להקרין את הריאיון במלואו לתלמידות ולתמידים שלכן.ם!