נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשבוע שעבר נערך בהאנגר 11 בתל אביב כנס החינוך הבינלאומי "תתארו לכם", ששאף לחבר את ישראל חזרה לזירה העולמית בשיח החינוכי סביב השאלה: איך נוכל לשקם את החינוך בישראל עבור דור העתיד?
כדי לענות על שאלה זו, קרן טראמפ למצוינות בחינוך ערכה סדרת ראיונות בינלאומיים עם חוקרים מוערכים מרחבי העולם. הראיונות הוקרנו בבמה המרכזית למאות נשות ואנשי חינוך וגם ב'בית הקולנוע הבינלאומי' שהוקם במתחם הכנס. כעת, לקראת עליית הראיונות המלאים לערוץ היוטויב של 'הגיע זמן חינוך', נפרסם כעת בחשיפה ראשונה את המסר המיוחד שטובי המומחים הבינלאומיים שלחו לקהילת המורות והמורים ישראל.
בסדרת הראיונות הבלעדית השתתפו מגדולי חוקרי החינוך בעולם ג'ון האטי ולי שולמן, זוכת פרס מקארתור ומחברת רב המכר GRIT אנג'לה דקוורת', זוכה פרס נובל לכימיה מייקל לויט, מדענית הבינה המלאכותית ויזמת ההייטק קירה רדינסקי, וראש תחום החינוך ב-OECD אנדראס שלייכר, ששלחו מסרים מצולמים למורי ישראל.
אנג'לה דקווארת', זוכת פרס מקארתור ומחברת רב המכר GRIT: "אני יודעת שהכותרת והנושא של הכנס הוא 'תתארו לכם', כמו 'הבה נדמיין'. אני רוצה לומר את הדבר הבא על הרעיון לדמיין. תיאחזו בדמיון הזה. זאת יכולת אנושית ייחודית. אין יצור חי אחר שיכול לדמיין 'עתידים אפשריים' כמו שהאדם יכול לעשות. ותיאחזו בזה, כי אם אנחנו רוצים לכתוב פרק בתולדות האנושות עבורנו ועבור ילדינו, פרק שליו וירוק ופורה, זה לא יהיה רק כי אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו עושים כעת, לא רק מכיוון שאנחנו אופטימיים לגבי מה שיקרה, אלא מפני שאנחנו מסוגלים לדמיין עתידים אפשריים, הרחק מעבר למה שנראה סביר היום. זה תמיד היה המפתח להתקדמות האנושות – וזה ימשיך להיות המפתח."
מייקל לויט, זוכה פרס נובל לכימיה: "אתם האנשים החשובים ביותר בארץ. הייתי רוצה שיעריכו אתכם יותר. אני באמת מתפעל ממה שאתם עושים, מאוד."
לי שולמן, מגדולי חוקרי החינוך בעולם: "הדבר הראשון שעלינו ללמד מורים, ולא רק מורים חדשים, אלא גם מורים מנוסים יותר, הוא תמיד, תמיד למצוא דרכים לבחון ולקחת ברצינות את 'הבלגן שהם יצרו'."
קירה רדינסקי, מדענית בינה מלאכותית ויזמת הייטק: "אתם היסודות של העתיד שלנו. אני חושבת שנדע אם ישראל תצליח ותתגבר על האתגרים שיש לה כיום בזכות העבודה שלכם. אם תעשו עבודה טובה, הדור הבא ישגשג, ומדינת ישראל תשגשג עם הדור הזה. ולהבין שאם אתם לא תעשו משהו, אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילכם. אנחנו חזקים רק אם אנחנו חזקים ביחד."
אנדראס שלייכר, ראש תחום החינוך ב-OECD: "אומת הסטארט-אפ – זה הפוטנציאל האדיר שלכם ומה שאתם מביאים לעולם. האתגר הגדול יותר הוא להפוך את ההוראה למרתקת ומושכת יותר מבחינה אינטלקטואלית, להפוך את המורים לאדריכלים של העתיד של הארץ, וזאת הזדמנות עצומה שלא הייתה לנו בעבר. ואני חושב שטכנולוגיה היא הדבר הגדול שמאפשר זאת. אבל אני גם חושב שהאנשים בקו החזית הם אלה שיבנו את מערכת החינוך. לא לבד, אלא בתרבות של שיתוף פעולה."
ג'ון האטי, חוקר חינוך עולמי: "אני חושב באופן נחרץ ביותר שאנחנו לא יוצרים את העתיד של התלמידים שלנו. הם עושים זאת. ולכן אנחנו צריכים, כל עוד אנחנו יחד, לאפשר להם לחוות בצורה הכי טובה מה זה להיות אדם לומד, מה זה להיות אדם מתקשר, איך אפשר לפתח כבוד לעצמך וכבוד לזולת, איך אפשר לעבוד בסביבה – ואלוהים אדירים, הסביבה שלכם באמת קשה – איך אפשר לעבוד בתוך זה, איך אפשר לעבוד עם אנשים שיש להם השקפות שונות מאוד משלך, איך אפשר ליצור מרחב שבו אפשר לצמוח ולחולל שינוי בעולם, וזה מה שילדים צריכים לחוות בכיתות עכשיו, ולא משנה אם הם בני 5, 10 או 15."
לי שולמן: "אני חולם על כך שעוד, אפילו בגילי הכרונולוגי המופלג, אזכה להזדמנות לבקר שוב בישראל."
מייקל לויט על בינה מלאכותית: "כפי שאתם יודעים היטב בישראל, הג'י-פי-אס מבולבל בלשון המעטה. אז שאלתי את GPT את השאלה הזאת לפני כחודש, והוא אמר, 'לא, לא, לא, אין שום תיעוד של בלבול בג'י-פי-אס, וזה משהו שקשה מאוד לעשות. קשה מאוד לשבש ג'י-פי-אס, זה מסובך. אני בטוח שזה לא קיים.' אז אמרתי, 'תעשה לי טובה, תקרא כמה כתבות בעיתון.' אחרי כמה שניות הוא חזר ואמר, 'אלוהים, אתה צודק. זה קורה בכל מקום.' אז העניין הוא שצריך להתייחס למחשב כמו שהיית מתייחס לחבר חכם. ואני חושב שילדים צריכים ללמוד לעשות את זה."
קירה רדינסקי על תקרת הזכוכית: "כשהייתי בת 21, עבדתי במחקר של מיקרוסופט כאן בארה"ב. קראו לנו לכנס ודיברו על תקרת הזכוכית. שאלתי את האישה שישבה לידי, 'מה זה תקרת זכוכית?' והיא אמרה, 'מה זאת אומרת? יש תקרה, מגבלה, למה שאת יכולה לעשות, והיא כמעט בלתי נראית.' אמרתי שאני לא קולטת, שאני לא מבינה מה היא אומרת."
לי שולמן על תפקידם החשוב של המורים דווקא בעת הזו: "הייתי אומר שהתפקיד החשוב ביותר של החינוך עכשיו הוא לתת לתלמידים בו זמנית את היכולת להבין ולהשתמש ולעבוד עם היכולות הטכנולוגיות והתגליות המדעיות החדשות האלה, ובמקביל, כשהם לומדים להשתמש בהן, לא לצמצם ולו לרגע את הספקנות שלהם לגבי מה שהן מתיימרות ללמד אותם."
ג'ון האטי על מהפכת הבינה המלאכותית שכאן כדי להישאר: "מהפכת הבינה המלאכותית היא כנראה, בוודאות כמעט, השינוי הכי גדול בימי חיי, ותהיה לה השפעה דרמטית על העבודה שלנו בבתי הספר, לטוב ולרע. ואני קצת עצוב ממספר המקומות, כולל ארצי, שאסרו את השימוש בזה. אי אפשר לבטל את מה שהומצא. לכן צריך לדעת איך להשתמש בזה. המציאות הברורה היא שכל ילד בבית ספר בישראל היום יגדל ויתחיל לעבוד כנראה עם מחשב כזה או אחר לצידו. הימים שבהם הלכנו ועבדנו רק עם בני אדם חלפו לבלי שוב."
אנדראס שלייכר על השינויים במבחני פיז"ה והמיומנויות שצריכות להיות לתלמידי העתיד: "בשנת 25', בשנה הבאה, יהיה לנו בפיז"ה רכיב מעניין, שבו נבדוק איך תלמידים פותרים בעיות, במקום רק לבדוק אם הם הגיעו לתשובה הנכונה. אנחנו נתמקד יותר בתהליך הלמידה. לא ניתן להם שאלות מבחן אלא ניתן להם מטלות למידה שהם יצטרכו לעסוק בהן ולהתמודד איתן. ואנחנו נסתכל איך הם ניגשים לזה. אני סבור שהחשיבות של דברים כאלה תלך ותגדל."
אנג'לה דקווארת' על מה שהופך אנשים למצטיינים: "בכל פעם שאני רואה את מצעד הספורטאים האולימפיים, בפתיחת האולימפיאדה, אני חושבת לעצמי... ברור שהם יפים ונראים ספורטיביים מן הסתם. אבל לא כמו... הם לא נראים שונים מכולם. כלומר, חלקם נראים כמו אנשים שגם אנחנו יכולים להיות. אבל אז אני חושבת לעצמי, כפסיכולוגית, שהרבה ממה שהופך אלוף לאלוף, ולא משנה באיזה תחום, בין אם זה בטניס, בשחייה, או במשחק שחמט, או אפילו להיות מורה מצוין, כלומר, זה משהו בראש, נכון? וזה לא משהו שרואים."
הראיונות המלאים יעלו בקרוב לערוץ היוטויב של 'הגיע זמן חינוך'. עקבו אחר הפרסומים שלנו!