נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מערכת החינוך העולמית עוברת שינוי עמוק לנוכח קצב ההתקדמות הטכנולוגית, ובראשה הבינה המלאכותית (AI), שמעצבת מחדש תעשיות שלמות, מקצועות מסורתיים וגם את חיי היום-יום שלנו. בעולם חדש שישפיע על כולנו, נשאלת השאלה, איך ניתן להתאים את דרכי ההוראה ותוכניות הלימודים כדי לוודא שילדנו יקבלו את הידע והמיומנויות הנדרשים כדי שיוכלו בעתיד להפוך למדענים, מפתחים ומובילים בעידן הבינה המלאכותית.
לקראת כנס החינוך הבינלאומי "תתארו לכם" שיתקיים ב-25 בנובמבר ביוזמת תשע קרנות פילנתרופיות מובילות בתחום החינוך, ויעסוק בין השאר בקידום המצוינות בחינוך וההשפעות העתידיות של AI על מערכת החינוך, שאלנו את הבינה המלאכותית: מה צריכים התלמידים של היום ללמוד כדי להפוך לאנשי ההייטק, הסייבר והמדענים של המחר? להלן תשובתה.
רובנו מתייחסים למתמטיקה ככלי המאפשר לילדינו לפתור תרגילים בחשבון או להתמודד עם משוואות מורכבות. אך למעשה זהו רק האמצעי ולא המטרה. מתמטיקה אינה עוד תחום לימודי – היא בסיס לפיתוח חשיבה לוגית וליכולת פתרון בעיות. כדי להכין את התלמידים להתמודד עם בעיות מורכבות במציאות המשתנה, עליהם לשלוט במתמטיקה ברמה גבוהה.
השיעורים צריכים לכלול פחות משוואות מסורתיות ויותר אתגרים הדורשים הבנה עמוקה ויכולת ניתוח לוגי, כפי שנדרש במדעי המחשב ובפיתוח מערכות AI. תלמידים זקוקים לתשתית חזקה בסטטיסטיקה והסתברות, שכן אלו אבני היסוד של לימוד וניתוח נתונים – משאבים החיוניים לאלגוריתמים של למידת מכונה.
מסקנת הבינה האנושית: בני גורן, מאחוריך!
כבר היום אנו רואים ניצנים ראשונים של לימודי תכנות ומדעי המחשב בבתי הספר. אך למעשה לימודי תכנות צריכים להיכנס באופן משמעותי לתוכנית הלימודים, לא כהשלמה אלא כחלק אינטגרלי. קוד הוא השפה החדשה שפותחת דלתות לפיתוח אלגוריתמים, לעבודה עם נתונים ולהבנת מערכות טכנולוגיות. חשוב שילדינו ירכשו כישורים בתכנות לא רק בשפות פופולריות, אלא גם בהבנה בסיסית של מבני נתונים, אלגוריתמים ולמידת מכונה. הבנה בסיסית במושגים הללו תאפשר להם להיות גמישים בהתמודדות עם טכנולוגיות משתנות בעתיד.
מסקנת הבינה האנושית: לא רק ABC, אלא שפת C.
אולי זה נשמע מוזר ואפילו קצת מפחיד, אבל גם מומחי הטכנולוגיה הבכירים בעולם אינם יכולים לנבא ולהעריך באופן מלא את השפעות הבינה המלאכותית, הבונות וגם ההרסניות, כמעט על כל תחום בחיינו. לכן, לצד הכשרה טכנולוגית, יש להנחיל לתלמידים הבנה עמוקה לגבי האתיקה וההשלכות החברתיות של הבינה המלאכותית. AI הוא כוח שיכול להביא לתועלות עצומות, אך גם להשלכות מסוכנות כמו פגיעה בפרטיות, אפליה, עיוות וסילוף מידע, ואף עיצוב מחדש של המוסדות החברתיים.
על בתי הספר לשלב מערכי שיעור העוסקים בדילמות אתיות סביב פיתוחי AI, ולהנחות את התלמידים כיצד להתמודד עם קונפליקטים ערכיים של שמירה על כבוד האדם, פרטיותו וחירותו. הכנה זו תעזור לטפח דור של מדענים ומפתחים בעלי מודעות חברתית ורצון לפתח טכנולוגיות בצורה אחראית.
מסקנת הבינה האנושית: גם אם ה-AI מקצרת תהליכים, היא לא מייתרת את החשיבה המעמיקה.
בעידן המודרני ובעקבות מהפכת המידע, החל תהליך בו מדענים נאלצו להתמקצע בתחומי ידע ספציפיים ומצומצמים בשל היקפי המידע העצומים. לחילופין, המציאות של העידן הדיגיטלי דורשת שיתוף פעולה בין תחומים שונים, ובמובנים מסוימים מחזירה אותנו כביכול לתקופת הרנסנס בה מדען היה לפני הכול איש אשכולות, הבקיא במגוון רחב של תחומים ודיסציפלינות.
באותו אופן, מדען או מפתח AI לא יכולים לעבוד רק במרחב של מדעי המחשב. הם צריכים להכיר ולהבין תחומים נוספים כגון כלכלה, פסיכולוגיה, פילוסופיה ואפילו אמנות. לכן, על מערכת החינוך לעודד תלמידים להרחיב את תחומי הידע שלהם, להבין את הקשר שבין טכנולוגיה לאדם, וליצור חיבורים בין תחומי דעת שונים.
מסקנת הבינה האנושית: אנשי אשכולות לא יוצאים מהאופנה.
אנו נכנסים לעידן בו גם תהליך קבלת ההחלטות בשדה המדיני והפוליטי חייב להתגבש מתוך בקיאות והבנה מעמיקה בנוגע לתהליכים הטכנולוגיים העולמיים והמקומיים, המשפיעים על כל היבט במרחב הפוליטי והציבורי. כך שכיום גם פוליטיקאים ומנהיגים נדרשים להיות מדענים, או לפחות לגלות בקיאות בהשלכות המדע על מגוון תחומי הפרט והחברה.
לכן, הכשרת התלמידים לתפקידי מפתח ולמנהיגות בעידן הבינה המלאכותית דורשת שינוי משמעותי בתכנים הנלמדים בבתי הספר ובאופן הלימוד עצמו. מעבר ללמידה של כלים טכניים גרידא, יש לפתח אצלם יכולות לחשיבה ביקורתית ולימוד רב-תחומי, שיעניקו להם גמישות ויכולת להסתגל לעולם שמשתנה במהירות. בחירה זו לא רק תצייד את תלמידי ההווה להיות מדענים ומפתחים בעתיד, אלא גם תהפוך אותם למנהיגים אחראיים בעידן של טכנולוגיות פורצות דרך.
מסקנת הבינה האנושית: ידע, לימוד וחשיבה הם "מקצועות הליבה" למנהיגות אחראית ומיטיבה.
אם נסתכל על ההצעות שהציגה הבינה המלאכותית בעיניים מקצועיות - צריך להודות שהיא עשתה עבודה לא רעה והצליחה לשים את האצבע על כמה שינויים חשובים במערכת החינוך. המחשב שפעם ידע רק לבצע משימות או לקבל החלטות על בסיס נתוני עבר, הופך מול עינינו לישות שמסוגלת לחשוב, להבין, ללמוד, להתפתח וליצור... וסביר להניח שברגעים אלה ממש, מכין עבור המוני תלמידים ותלמידות את שיעורי הבית.
אז מה התפקיד שלנו, האנשים הפועלים בשדה החינוך? אנחנו צריכים להאיץ את ההיערכות, לגבש סטנדרטים ומדדים, לפתח ולהתאים תכנים ותוכניות, ללמוד מהעולם, לייצר מומחיות ולהשתפר תוך כדי תנועה. והעיקר – לא לפחד מהשינוי. אם נצטרף למהפכה ולא נברח ממנה, נדע להשתמש בה בתבונה ונשאר כשידנו על העליונה.