נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתוך עולם שמשתנה ללא הרף, החינוך הוא המפתח. התקווה איננה האמונה שהדברים יסתדרו איכשהו מעצמם, אלא הידיעה שהכוח לשינוי טמון בנו. 2024 Ars Electronica קורא לנו, נשות ואנשי החינוך, לקחת חלק בהובלת השינוי הזה. לא רק ללמד את ילדינו על העתיד, אלא לחנך אותם ליצור אותו בעצמם.
התערוכה מציגה דוגמאות מוחשיות לפרויקטים שמציגים כיצד טכנולוגיה יכולה להוות בסיס ללמידה יצירתית, חווייתית ומשמעותית. כחלק מהמחקר שלנו במיזם Retinker נסענו ללמוד מה קורה בעולם ולחקור את הכיוונים החדשניים בהם טכנולוגיה יכולה לחבר יצירתיות לחינוך. תערוכת 2024 Ars Electronica העניקה לנו השראה ומבט מקיף על השיטות והכלים שכבר נמצאים בשימוש עולמי, אותם אנו מתכוונים ליישם במערכת החינוך בישראל.
AI Fortuneteller: פיתוח חשיבה ביקורתית באמצעות בינה מלאכותית
אחת הדוגמאות בתערוכה היא AI Fortuneteller, מערכת שמדגימה כיצד ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לפתח חשיבה ביקורתית אצל תלמידים. המערכת מאפשרת לתלמידים לנתח תוצאות ולהבין את ההשלכות של החלטותיהם בזמן אמת, מתוך הכרה במגבלות של AI וביכולת האנושית לקבל החלטות מורכבות. בפועל, בבתי ספר ניתן לשלב כלים כאלה בשיעורי מדעים או טכנולוגיה, בהם התלמידים יוכלו לחקור נושאים באופן דינמי ולהבין את ההשפעות האפשריות של הבחירות שלהם.
Nosukaay: חוויית למידה אינטראקטיבית ומשמעותית
פרויקט נוסף בתערוכה, Nosukaay, עוסק בשימוש באומנות אינטראקטיבית כדי לחקור את הקשר בין יצירתיות לטכנולוגיה. הפרויקט ממחיש כיצד ניתן לשלב טכנולוגיות מתקדמות כמו מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR) בתהליכי למידה חווייתיים. ניתן ליישם פרויקטים כאלה בשטח באמצעות סדנאות אינטראקטיביות, בהן התלמידים יוכלו לחקור וליצור בעולם דיגיטלי תוך כדי פתרון בעיות אמיתיות – גישה שמחברת בין אומנות, מדע וטכנולוגיה.
Intelligent Instruments in Citizen Science: שיתוף פעולה גלובלי
בתערוכה ישנם פרויקטים המדגישים את הכוח של טכנולוגיה בשיתוף פעולה גלובלי. Intelligent Science Citizen in Instruments מדגים כיצד אפשר להשתמש בכלים טכנולוגיים כדי לחבר קהילות מדעיות מכל העולם, ולעודד תלמידים לקחת חלק בפרויקטים חינוכיים המשלבים מדע אזרחי וטכנולוגיה חכמה. פרקטיקה זו יכולה להוביל לשיתופי פעולה בין בתי ספר שונים ברחבי העולם, דרך תוכניות למידה משותפות, שמאפשרות לתלמידים לחקור אתגרים עולמיים יחד.
זוהי ההזדמנות שלכן.ם להוביל את התלמידים שלכן.ם לעתיד מבוסס טכנולוגיה ויצירתיות. אל תחכו שהשינוי יקרה מעצמו – אתן.ם יכולות ויכולים להיות המובילים של מהפכת החינוך. עליכן.ם לאמץ את הכלים והגישות החדשניות שכבר קיימים בשטח, וליצור סביבות למידה שמקדמות חשיבה יצירתית, ביקורתית ושיתוף פעולה גלובלי.
העתיד של התלמידים שלנו תלוי ביכולת שלנו לחדש, להעז ולהיות יצירתיים. בואו ניישם ונקדם את החינוך לעידן החדש. ניצור מערכי שיעור שמשלבים טכנולוגיות מתקדמות, חוויות למידה דינמיות, ונוביל את התלמידים שלנו להיות המובילים של השינוי. התקווה היא הכוח המניע ליצירת שינוי, ועומדים לרשותנו הכלים ליזום מהפכות חינוכיות שמבוססות על חדשנות טכנולוגית, יצירתיות ועשייה משותפת.
הפסטיבל 2024 Ars Electronica מספק לנו הצצה לכך שיש הרבה סיבות לתקווה. הוא מראה לנו שבעולם כולו, אנשים כבר החלו לפעול, לשתף פעולה, ולחולל שינוי עם הרעיונות, הפרויקטים והעמדות שלהם.
קחו לדוגמה אדריכלים צעירים שלא רוצים עוד לבנות בתים חדשים אלא לחדש את התשתית הקיימת; כפרים שפועלים בהצלחה על אפס פסולת; מעצבים תעשייתיים שמבססים את המושגים שלהם על שימוש חוזר במקום מיחזור ולא רק חושבים על חומרים חדשים; אומנים שמעצבים גינות לחרקים; ואנשי חזון טכניים שמפתחים צורות חדשות ויעילות יותר של ייצור אנרגיה.
ומה עם קהילות קוד פתוח אפריקאיות של מדעני מחשב שלא רוצות להשאיר מערכות בינה מלאכותית חזקות בידיים של תאגידים גדולים בודדים? או כלכלנים שמתכננים מודלים חדשים של חלוקה הוגנת מבחינה חברתית וגלובלית של עבודה ורווחים בעתיד המאופיין באוטומציה ומערכות דיגיטליות? אנשים שאינם מחויבים לפירוק אלא להמשך פיתוחה של הדמוקרטיה? קשישים שנלחמים יחד עם נכדיהם למען זכות האדם להגנת אקלים?
ראשית אנחנו נדהמות ונדהמים כמה כבר קורה ברחבי העולם, ואז מתעוררת התקווה.