נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים (אפלטון)
בשנת תשפ"ד הוטמעה תוכנית לימודים חדשה במתמטיקה בחטיבה העליונה. המורים מתארים שני אתגרים מרכזיים עימם הם מתמודדים. האתגר הראשון מתייחס להתאמת ספרי הלימוד לאוכלוסיית התלמידים – בעיקר לתלמידים מתקשים הזקוקים לתרגול רב להבנת התכנים מתמטיים. האתגר השני מתמקד בקידום העלאת מוטיבציה של תלמידים ללמידה.
המורים מתארים גישה של הוראה מסורתית, דהיינו הוראה פרונטלית, המבוססת על הקניית התכנים המתמטיים על ידי המורה, המהווה מקור הידע, שלאחריה מתקיים תרגול הידע מתוך ספרי הלימוד או מתוך דפי עבודה.
אנו טוענות כי קיים קשר הדוק והדדיות בין שני האתגרים שלעיל לבין אופן ההוראה בכיתה. ככל שמורה מתרחקת מספרי הלימוד, מגוונת את מערך הפעולות ואופן התרגול, כך היא יוצרת זיקה של התלמידים אל הנלמד בכיתה ומעלה את המוטיבציה שלהם ללמידה. על כן, בחרנו במינהל מו"פ לקדם פרקטיקות הוראה המגוונות את ההוראה ומבוססות על חלק מהעקרונות הפדגוגיים להוראה משמעותית.
לשם כך בחרנו לפתח משחקי קופסה דידקטיים מתמטיים. משחקים אלו מהווים חדשנות פדגוגית שאינה מתכתבת עם עולם הטכנולוגיה אלא דווקא מתרפקת על חוויות ילדות. בניגוד למשחקים דיגיטליים בהן המשתתף משחק באופן אינדיבידואלי מול מחשב, משחקי קופסה מקדמים מיומנויות חברתיות ורגשיות רבות כגון שיתופי פעולה, תקשורת בין אישית, פתרון בעיות, דחיית סיפוקים וקידום ערכים.
במאמר זה נתמקד בפרקטיקה של למידה מבוססת משחק, נתאר את הפרקטיקה ונציג את היתרונות של שילוב משחקים בהוראת המתמטיקה.
למידה מבוססת משחק (Game-based learning) היא סוג של למידה שנעשה בה שימוש במשחק ככלי להוראה ולהטמעת תכנים דרך חוויה המאפשרת הקניית ידע, מיומנויות וערכים. למידה באמצעות משחק תורמת רבות לפיתוח התלמיד.ה, גורמת לתהליכי שינוי ומגבירה את המוטיבציה ללמידה.
בשונה מפעילויות אחרות כמו עבודה, לימוד ויצירה, המשחק הינו פעילות לשמה, הנעשית מתוך רצון והנאה, ותוצאותיו בלתי מחייבות. המשחק משמש כר נרחב להתנסויות, בלי חשש לתוצאותיהן. לפיכך, במשחק התלמידים מוגנים מכישלון ומקבלים הזדמנויות להתקדם בקצב שלהם.
מחקר ישראלי חדש מתחום הנוירופדגוגיה מגלה כי למידה מבוססת משחק משמעותית ואיכותית יותר בהשוואה ללמידה ה"סטנדרטית". המחקר מראה כי למידה שמזמנת אפשרויות רבות להצלחה, כפי שקורה במשחק, מפעילה מנגנון במוח שמפעיל זיכרון עשיר ומורכב יותר. לעומת זאת, למידה מתוך רצון להימנע מכישלון מפעילה מנגנון אחר במוח שמייצר זיכרון שטחי ודל יותר.
בקרב קהילת מורי מתמטיקה, מורים רבים חוששים שמשחק אינו מתאים ללימוד תכנים מתמטיים מורכבים ועלול לעכב את הספק הלמידה בגילי תיכון, שבהם יש ציפייה ללמידה פורמלית ממוקדת הישגים לקראת בחינות הבגרות. על כן, עם השנים, פוחתת הלמידה באמצעות משחק בבית הספר היסודי, מתמעטת בחטיבת הביניים ונזנחת כמעט לחלוטין בחטיבה העליונה.
אנו טוענות שניתן לשלב משחקים מתמטיים בכל גיל, בכל רמת לימוד ובכל תוכן מתמטי מתוכנית הלימודים. למידה מבוססת משחק היא למידה משמעותית יותר מהנה וחווייתית יותר.
הרציונל שלנו בפיתוח המשחקים המתמטיים נבע מתוך צורך עיקרי לשינוי תפקיד המורה: ממורה כמעבירת ידע למנחה ומאמנת שמספקת התנסויות המקדמות את ההבנה של התלמידים. מטרה נוספת התמקדה בשינוי התרגול המתמטי בכיתה, מתרגול שמתבסס לרוב על משימות מספר לימוד או דפי עבודה לתרגול המבוסס משחק.
בדרך זו הלמידה היא חווייתית, מהנה, מקדמת פעלנות של תלמידים, מקדמת מיומנויות רבות ומגוונות, מגבירה את המוטיבציה ומחברת אותם למקצוע המתמטיקה.
בחרנו להתמקד בארבעה סוגי משחקים ממגוון משחקי קופסה: דומינו, קלפים (מלחמה), קלפים (רביעיות/שלישיות) ומשחק קוביות. בואו נתחיל לשחק:
במשחק דומינו על התלמידים להתאים בין קוביות דומינו כך שעל קוביית דומינו אחת יש משימה מתמטית שהתשובה לה נמצאת בקוביית דומינו אחרת. על התלמידים לחבר את כל קוביות הדומינו ולקבל רצף אותיות המעיד על נכונות הפתרון.
משחק הדומינו מאפשר התאמה בין משימה סגורה לפתרון ולכן ניתן לשחק אותו במגוון של נושאים מתמטיים. פיתחנו כ-30 משחקי דומינו בנושאים מתמטיים מגוונים המתאימים לכל רמות הלימוד מכיתה ז' עד י"ב.
דוגמה למשחקי דומינו מתמטיים - משפטי מעגל, גרפים של פונקציה ונגזרתה ושיפוע ישר.
משחק הרביעיות האהוב מהילדות קיבל אצלנו טוויסט חדש. במשחק התלמידים צריכים להתאים בין הקלפים וליצור סדרה של 4 (או 3) קלפים שלהם תכונה מתמטית משותפת. משחק רביעיות מתאים למשימות מתמטיות שלהן צריכים למצוא 4 תבחינים שונים. פיתחנו כ- 10 משחקי קלפים שמתאימים בעיקר לחטיבת הביניים ורמת י' 3 יח"ל.
דוגמה למשחקי רביעיות : תכונות פרבולה, היקפים ושטחים של מצולעים, גאומטריה אנליטית-פונקציה קווית.
גם משחק מלחמה הפשוט והאהוב עושה קאמבק לכיתה. התלמידים מקבלים חבילת קלפים שווה בשווה כאשר על כל קלף, בהתאם לסוג המשחק, נתונה משימה בנושא מתמטי. על התלמידים לפתור את המשימה. התוצאה הגבוהה ביותר מזכה את התלמיד בקלפי חבריו לקבוצה. תבנית זו של משחק מיועדת להשוואת שני גדלים מספריים ולכן היא מתאימה למעט נושאים מתמטיים כגון מציאת שטחים, היקפים, אחוזים, פתרון משוואות וסדר פעולות חשבון במספרים מכוונים.
דוגמה לקלפי משחק מלחמה – משוואות ממעלה ראשונה, חישוב אחוזים ושטחים והיקפים של צורות גאומטריות.
כל תלמיד בתורו מטיל 2 קוביות ועליו לבצע את המשימה בהתאם למה שמראות הפאות העליונות של הקוביות. את דרך הפתרון הוא מעלה על דף נלווה, והתלמידים מעניקים לו ניקוד על דרך הפתרון. לתבנית קוביות מתאימות משימות מתמטיות בעלות שני ממדים כגון שם צורה גאומטרית ותכונותיה, גרף פונקציה וטרנספורמציה, נתונים וחישוב מדדי מרכז.
איור 4. דוגמה למשחק קוביות – תכונות מרובעים.
"תוך כדי המשחק ראיתי שהתלמידים הטמיעו את החומר הנלמד והתנסו בנוסחאות ואפילו הצליחו לשנן אותן בקלות..
"תוך כדי הלמידה והמשחק התלמידים סייעו האחד לשני. תוך כדי הגיוון בשיטת הלימוד, הצלחתי להגיע ליותר תלמידים. גם התרגול של החומר היה בדרך שמעניינת אותם."
"בהתחלה לא ידעתי איך תלמידי התיכון יגיבו והופתעתי לגלות שהם רוצים עוד משחקים בשיעורים. הם שאלו אותי מתי נלמד שוב באותה הדרך."
אנו רואות בפיתוח המשחקים חדשנות פדגוגית. יש לשלב פרקטיקה זו כחלק אינטגרלי ורציף בהוראה בכיתה יחד עם פרקטיקות הוראה אחרות. בשנים האחרונות משחקים רבים הופכים לדיגיטליים, מה שמוביל לאובדן מיומנויות חברתיות ורגשיות. אנו טוענות כי אסור לוותר על משחקי קופסה ומציעות לשלב את הפרקטיקה גם בקרב פרחי הוראה – כך שלמידה מבוססת משחק תהווה בסיס איתן למורים חדשים.